Recept på hundkex

eldhroka

Trådstartare
Jag söker recept på egna hundkex. Har ett gammalt men det innehåller ost, vilket jag vill undvika. Vill ha några kex som är enkla att göra och inte så feta. Det är bara något jag ger ibland då ena hunden har känningar av magkatarr på natten. Jag har märkt att hon mår bra av att få ett litet kex på kvällen och att det blir bra av att ge henne ett om jag hör att hennes mage knorrar på natten. Köpte en sort som hon mådde bra av och gillade förut men får tyvärr inte tag på den längre. Så jag tänkte att ni säkert har några bra recept att dela med er av :)

När jag gör hundgodis så tar jag helt enkelt någon typ av kött, skär i småbitar, kokar lite snabbt (för att få bort fettet, godiset torkar snabbare då), och kör i ugn. 100 grader i någon timme.

Till min allergihund gjorde jag egna kex.
Tog färskfoder (bravo lamm till honom då han tålde det) och mosade tillsammans med lite rapsolja, en riven morot och lite rismjöl för att få ihop smeten. Bör gå lika bra med annat mjöl också, men jag valde ris då han kunde klia sig av vetemjöl.
Formade till små runda kluttar och torkade i ugnen. Minns inte gradantal och hur länge men det syns ju när de börjar bli torra.

Annars har jag också torkat blodpudding i små bitar eller skivor samt kokat kycklinghjärta, skurit i slantar och torkat.

Hundgodis gör jag själv ibland :) Ofta torkad blodpudding eller lever men nu var jag mer ute efter någon sorts kex. Har inte tänkt på att blanda i färskfoder eller liknande i det faktiskt :) Tack för era tips.

Det receptet jag har är mest vetemjöl, vatten eller mjölk (minns inte då jag inte har det framför mig) och riven ost. Kanske kan man göra något liknande men utan osten. Fick ett recept ur en hundtidning också men även då var det ost i. Fast för övrigt så låter det lite liknande. Vetemjöl, grahamsmjöl, vatten, persilja, olivolja och riven morot. Sen har de bakpulver i men det kan man väl skippa? Om man skippar osten, persiljan och bakpulvret kanske *skratt*

Att använda rismjöl låter också vettigt då jag ju undviker foder med vetemjöl i för säkerhets skull.

Hundgodis gör jag själv ibland :) Ofta torkad blodpudding eller lever men nu var jag mer ute efter någon sorts kex. Har inte tänkt på att blanda i färskfoder eller liknande i det faktiskt :) Tack för era tips.

Det receptet jag har är mest vetemjöl, vatten eller mjölk (minns inte då jag inte har det framför mig) och riven ost. Kanske kan man göra något liknande men utan osten. Fick ett recept ur en hundtidning också men även då var det ost i. Fast för övrigt så låter det lite liknande. Vetemjöl, grahamsmjöl, vatten, persilja, olivolja och riven morot. Sen har de bakpulver i men det kan man väl skippa? Om man skippar osten, persiljan och bakpulvret kanske *skratt*

Att använda rismjöl låter också vettigt då jag ju undviker foder med vetemjöl i för säkerhets skull.

Det låter ju som... kex? Bara vanliga kex från mataffären, typ? :D
(Bakpulver är bra att ha i om du inte vill göra väldigt små bitar, gör du stora bitar och de inte fluffar upp så torkar/gräddar de inte så bra.)

Det verkar som att du lika gärna kan ge hunden en smörgås, utifrån det där receptet ;)

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 651
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
4 288
Senast: Badger
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 394
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Kort sammanfattning: På morgonpromenaden vill Bruce äta gräs, han är mer intresserad av att äta gräs än att nosa runt eller göra sina...
Svar
14
· Visningar
6 176
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka