Recept på avmaskningsmedel??

S

sommardag

När började det att man måste ha recept på avmaskningsmedel?
Får man ett recept bara man ringer vetrinären eller måste man göra träckprov med? Vilka avmaskningsmedel finns det nu?

Sv: Recept på avmaskningsmedel??

Hela syftet med receptbeläggningen är ju att du skall göra ett träckprov och avmaska om det behövs - och låta bli om det inte behövs. Parasiterna blir resistenta mot de existerande avmaskningsmedlen på sikt och därför är det viktigt att man inte bara avmaskar i tid och otid utan att veta om det finns ett behov eller inte.

Jag föreslår att du gör ett träckprov och därefter tar kontakt med en veterinär för att bedöma gemensamt med denne om avmaskning skall ske och i sådant fall med vilket preparat.

Min hade till exempel ett gränsvärde avseende blodmask (lilla) i våras medan hans hagkompis var helt ren. Min avmaskades men inte hans polare med andra ord.

Det finns veterinärer (åtminstone här...) som skriver ut utan att fråga efter provresultat, men en bra veterinär gör det ju inte.

Det är samma medel som funnits förr, och samma som kommer att finnas i framtiden, men eftersom vissa parasiter är resistenta eller redan förekommer i resistenta stammar så måste man välja noga. Dels för att öht få effekt, dels för att förebygga att resistensproblemet sprids.

Kan man läsa någonstans vilka avmaskningsmedel det finns och vad dom tar för mask?
Försökt att söka men hittar inte..

När började man med receptbelagda avmaskningsmedel? nyligen?

Det är väl några år sedan nu, 2-3 kanske?

Läs den nålade avmaskningstråden så finner du massor av information om vilka medel som tar vilka maskar. Du hinner nog plöja igenom den lagom till säsongen börjar. ;)

Det är nog 4-5 år sen det blev receptbelagt.
Finns massa info på maskkontroll.se

Avmaskningsmedel till häst blev receptbelagt 15 oktober 2007, så det är några år sedan nu.
Information om både maskar och medel hittar du bla på Strömsholms djursjukhus hemsida. Mer information om maskarna finns även på hemsidorna för de företag som säljer träckprovsanalyser.

Avmaskningsmedel till häst blev receptbelagt 15 oktober 2007, så det är några år sedan nu.
Information om både maskar och medel hittar du bla på Strömsholms djursjukhus hemsida. Mer information om maskarna finns även på hemsidorna för de företag som säljer träckprovsanalyser.

Jahaja, tiden går fort när man har roligt... :angel:

Liknande trådar

Hästvård Jag ska byta stall i månadsskiftet och fick nu mail från nya stallet och de vill att hästen avmaskas tre dagar innan inflytt. Träckprov...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 397
Senast: lundsbo
·
Hästvård Det går ju åt en del pälsglans så jag tittar om det går att göra eget för att minska utgifterna. Är det någon som gör/har gjort som har...
Svar
2
· Visningar
407
Katthälsa Nu när vi (äntligen) har flyttat till skogen har katten fått börja vara ute. Troligen kommer hon med tiden upptäcka det här med jakt...
Svar
6
· Visningar
749
Senast: MiniLi
·
Mat Jag har nyss köpt en Le Creuset-gryta och vill så gärna göra goda bröd i den! Dock är jag lite nervös då många recept vill att man ska...
Svar
15
· Visningar
651
Senast: Caoimhe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Snabbmat?

Hund, Katt, Andra Djur