Reaktion på vaccination

Apollo 13

Trådstartare
I torsdags vaccinerade jag min häst (idag är det söndag). Tyvärr reagerade han på vaccinet, fick feber och kunde inte röra på halsen. (En annan häst i stallet fick tidigare samma sak av samma vaccin och det ska vara rapporterat till läkemedelsföretaget).

Iaf, nu har det gått tre dagar, febern har gått ner men hästen är fortfarande JÄTTE hängig. Igår hade febern gått ner från 39.4 till 38.0. Imorse när jag kollade ut genom fönstret och kollade till honom så kändes han mer sjuk än innan så jag gick ut och tempade honom igen. 37.1 visade det då (så lågt brukar han inte ens ha, brukar ligga på 37,4 cirka) Varför är min häst fortfarande så himla hängig? Nu står han utanför fönstret och bara hänger med huvudet, det är välldigt olikt honom! Han äter, men inte alls med samma aptit som vanligt, dricker gör han också.

Vad tror ni att det är som kan göra att han mår så här, när ska jag förvänta mig att det gått över? Självklart har jag kontakt med vet, men vad har ni för erfarenheter?

Sv: Reaktion på vaccination

Det är inte så att han har feber pga balltrampet som du nämde hade hänt dagen innan vacc?

Sv: Reaktion på vaccination

Temperaturen behöver du inte bekymra dig för, 37,1 är fullt normalt och att din häst sällan legat under 37,4 betyder inget i sammanhanget.

Har ömheten i halsen försvunnit? Annars är det en trolig anledning till hans nedsatta allmäntillstånd. Har veterinär kollat upp honom? Har han fått behandling?

Reaktioner på vaccin är tyvärr inte helt ovanliga, men brukar inte ge några komplikationer. Ofta beror reaktionen på att hästen reagerar på adjuvanset i vaccinet. Adjuvans är det ämne som tillsätts för att reta immunförsvaret att snabbt bilda en hel armé antikroppar mot det virus man vaccinerar mot.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har ungefär sedan nyår flera dagar i veckan känt att "något är på gång", som att jag håller på att bli sjuk men det inte bryter ut...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 672
Senast: manda
·
Hästvård Först och främst vill jag säga att veterinär är inkopplad och jag väntar på svar från blodprov. Men hon var ganska osäker på vad vi ska...
Svar
18
· Visningar
3 954
Senast: Pallen
·
Hästvård För någon månad sedan var jag till klinik och endoskoperade djuret då hon fått lite djupare hosta (två ggr vid igångsättning till...
Svar
2
· Visningar
831
Senast: Corax
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 562

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Födda -21
  • Betäckning 2024 - föl 2025