Reaktion på vaccin?

Fibusen

Trådstartare
En häst i stallet var VÄLDIGT dålig nu på kvällskvisten,vid insläpp så stog den bara och skakade i hela bakkärran,stel i bakbenen,och satt bakbenen under sig när hon gick. Togs in i stallet och pälsen stog rakt upp på henne,samtidigt som hon var ytterst lite svettig vid manken. Darrade hela hästen och svårt att stå still,när hon stog stilla så trampade hon bak bara,vilade om vart annat ben,och slog med svansen. Temp visade kl 18.00 39.7 grader,18.30,då skakningarna hade lugnat ner sig och hon börjat äta lite hö,40.6 grader,och vid 20.00 så visade tempen 39,4 grader,och hon drack vatten och åt hö för fulla muggar..Gick ut en vända på gårdsplanen,och hon gick helt normalt. :confused:

Hästen har i normalfall ca 37,9 i temp,så hon har ju fortfarande feber..

Strömsholm tar inte emot oss pga att hästen har feber,distriktsveterinären var på väg bort till en ko som skulle kalva,en annan veterinär var i göteborg på studentfest,och en var hemma själv med barnen,så han kunde inte lämna dom och åka..

Hästen fick vacc mot A2 i går runt lunch,och hon var svullen i ett bakben i morse,men det hade gått ner helt till lunchen idag.

Frågan är om det kan vara reaktion på vaccinet? Tänkte först korsförlamning,men hon vart ju så mycket bättre fort..

Där vaccinet gavs har hon ca en knytnävsstorleks-böld..

Distriktarn skulle iallafall höra av sig när hon var på väg hit mot borlänge igen,hon sa att det skulle då absolut inte bli förens 21-tiden,OM det gick bra med kalvningen,annars skulle det ta ännu längre tid..

Blodprov ska tas och ev febernersättande,men vad mer kan göras?

// På väg snart ut och tempa igen..

Sv: Reaktion på vaccin?

jag har haft en ponny som reagerade så mot A2 vacc. (ett dygn efter vacc.) för ett antal år sedan, jag trodde att hon skulle stryka med. runt 40 i feber (ibland lite högre, ibland lite lägre) slutade äta och dricka och låg ner. såg praktiskt taget döende ut.

vi tog oxå ut vet. som beh. (kommer inte riktigt ihåg med vad, det är ju några år sedan) innan vet. kom ut så försökte vi få henne att dricka (sprutade in vatten i större spruta i munnen på vet. rek) samt svampade av henne. inte så mkt. mer man kan göra :crazy:

efter att vet. beh. så tog det yttligare någon dag innan hon repade sig. fick order om att aldrig vacc. igen vilket vi inte heller gjorde samt inf. dom som senare köpte henne.

Men kan man be veterinären skriva nått i passet eller något om att hästen aldrig mer bör vacc.? Eftersom detta kommer bli en tävlingshäst,och vissa tävlingar (de flesta) kräver vacc.intyg.. Hur funkar det?

Hästen hade iallafall gått ner till 38,2 i temp i morse, så det börjar ge med sig,... Men fy fasiken vad otäckt det var! Trodde också att hon nästan skulle stryka med där ett tag,när hon höll på att rammla omkull,och tempen bara steg.. Fick en chock när vi tempade första gången,fick lov att tempa min med,utifall det var fel på termometern,men icke då,utan häststackaren hade nästan 40 grader... Och sen strax efter så var hon nästan uppe i 41 grader.. Det var riktigt otäckt..

Min ponny fick 40° feber och var väldigt hängig vid vac för ett par år sedan, men åt sin mat (shettis). Han har aldrig reagerat på vac igen efter detta.
Han är aldrig sjuk så jag blev väldigt orolig. Konsulterade vet som sa att detta händer ibland.

min Fjord blev så i ett par dagar efter vaccineringen, det tog två år för mig att komma på det. vi bytte vaccin och fick sen aldrig en reaktion efter bytet:banana:

Liknande trådar

Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 723
Senast: prallan
·
Hästvård Någon med samma/liknande erfarenhet? Kvalificerade gissningar mottages... Igår fick min häst vad jag uppfattade som en kraftig...
Svar
17
· Visningar
1 719
Senast: Snubbelfot
·
Hästvård Var med om något läskigt igår. Min gamle pålle (23 år) skulle få tänderna kollade. Vet ville ge lite lugnande för att han skulle stå...
Svar
10
· Visningar
3 086
Hästvård Igår kväll vid 16.30 tiden ringde en stallkompis, som skulle passa min häst för en gångs skull. Jag är annars i stallet veckans alla...
Svar
9
· Visningar
5 175
Senast: Siggan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka