reaktion på vaccin, hjälp!

galoppirruette

Trådstartare
Min valp vaccinerades i em vid 17 tiden.
Nobivac, DHPPi vet.
Valpen blivit svullen över näsan upp mot ögonen, blev det kanske en timme efter vacc.
Valpen har ätit och uppfört sig normalt, pigg.
Verkar inte ha svårt att med andningen.
Men har nu blivit trött, är sovdags men....
Ska ringa jourvet och prata med dem strax men tänkte höra här oxå om vad ni tycker och tror.
Detta är min första hund så jag är inte så kunnig inom området, ännu...
Någon?!
:(

Sv: reaktion på vaccin, hjälp!

Även hästar och människor (och säkert alla andra som vaccineras) kan reagera på vaccin, det är inte helt ovanligt.

Läs mer här:
http://www.hundsport.se/redaktionellt/veterinaren_mapp/vaccinera_mer.html

"Vi ser biverkningar av vaccin. Vanligast är en akut allergisk reaktion en kort stund efter sprutan. Det kallas en Typ I-reaktion. Den ger kliande nässelutslag på kroppen och hunden svullnar i ansiktet, särskilt i öronlapparna och runt ögonen.

Ofta går det över av sig själv men ibland måste man ge medicin för att dämpa reaktionen. Hunden kan även bli rejält yr och falla ihop i en slapp hög. "

Eller här:
http://www.fraga-veterinaren.se/biverkningar-efter-vaccination/

"Ovanligare allergiska reaktioner kan uppstå så som svullnad i läppar, huvud, öronlappar, knottor i huden (sk. Nässelfeber). Illamående och kräkningar är andra överkänslighetsreaktioner efter en vaccination. Symptomen försvinner ofta efter något dygn. Man kan behöva ge kortison från veterinär vid större sådana reaktioner."

Det kan bli väldigt olika reaktioner på vacciner. Om inte ni redan har gjort det så ring vetten eller närmsta djursjukhus som har nattöppet. Det kan fortsätta svullna så att valpen får svårt att andas.

Hur har det gått?

Jag hade absolut ringt veterinären, när min valp vaccinerades blev vi ombedda att stanna en halvtimme efteråt för att se så att han inte fick någon reaktion. Eftersom de ville ha det så antar jag att reaktionerna lätt kan bli farliga.

Min valp blev illamående och kräktes samt hade diarré ungefär ett dygn efter att han fick sprutan (kräktes första gången en kvart efter sprutning). När jag ringde vet så tyckte de att jag skulle avvakta om han inte svullnade i just ansiktet för då skulle jag komma in eftersom de kan svullna igen och få svårt att andas. Nästa gång du vaccinerar så rekommenderar de att man tar ett annat fabrikat eller provar med avdödat vaccin. Sen att ingen verkar ta in något annat fabrikat än Nobivac är en annan femma....

Svar till alla.

Valpen mår bra, svullnaden i ansiktet var i princip helt borta på morgonen.
Hade aldrig svårt med andningen.
Förutom det uppsvällda hade valpen inga andra problem, ingen kräkning/diarre.
Åt bra och var lekfull. Sov lugnt under natten.

Tack alla för svar!
Jo, har läst lite och förstått att jag ska ta något annat preparat nästa gång.

:)

Inte säkert att annat preparat behövs. Det kan ha varit så "enkelt" som att valpen inte var helt ok fastän den verkade det vid vacc och därför reagerade.
Var dock nog med att berätta det här för vet. när det är dags för nästa vacc, så kan de ev sätta kanyl innan och ha kvar er ett tag efteråt.

Ser att det är en gammal tråd, men jag tänkte svara iaf. Vi var iväg med våran chihuahua tik på 12 veckor igår som skulle vacc. Och ca 1 timme efter vacc så blev hon VÄLDIGT uppsväld i ansiktet och fick klåda över hela kroppen. Vi åkte in till vet och hon fick cortison och svullnaden gick ner. Idag är hon som vanligt igen, men nu måste vi göra om vacc om 3 veckor och då vacc med ett annat vacc. Hon vacc med Nobivac, och ingen i stan har något annat vacc än det. En utav mina vänners katt fick också en allergisk reaktion på just det vacc.
Så nu hoppas jag att vet som jag ska ringa imorgon har ett annat vacc för annars så vet jag inte vad jag ska göra :crazy:

Ser att det är en gammal tråd, men jag tänkte svara iaf. Vi var iväg med våran chihuahua tik på 12 veckor igår som skulle vacc. Och ca 1 timme efter vacc så blev hon VÄLDIGT uppsväld i ansiktet och fick klåda över hela kroppen. Vi åkte in till vet och hon fick cortison och svullnaden gick ner. Idag är hon som vanligt igen, men nu måste vi göra om vacc om 3 veckor och då vacc med ett annat vacc. Hon vacc med Nobivac, och ingen i stan har något annat vacc än det. En utav mina vänners katt fick också en allergisk reaktion på just det vacc.
Så nu hoppas jag att vet som jag ska ringa imorgon har ett annat vacc för annars så vet jag inte vad jag ska göra :crazy:

Min hund har fått allergi mot vaccin. Jag, i samrådan med veterinär, lät bli att vaccinera henne efteråt. Främst för att smittrisken inte är så stor i dagens samhälle när nästan alla hundar är vaccinerade.

Annars finns det avdödat vaccin men jag fick rådet att låta bli eftersom jag inte vet vilket verksamt ämne som hunden faktiskt reagerade mot. Att riskera ytterliggare ett anfall kändes inte bra och hunden är idag 2 år och har rört sig runt på flera olika ställen utan ens en antydan om att bli sjuk.

Liknande trådar

Hästvård Min häst blev förra onsdagen lätt snuvig. Torsdagen märkte jag att han verkade tröttare,tempade normalt. På fredag em. hade han 39,5...
Svar
5
· Visningar
2 664
Senast: EmmaL
·
C
Katthälsa Vet inte vad jag ska ta mig till. Närmar sig kanske bristningsgränsen för mig snart(mår inte bra psykiskt nämligen). Detta är min...
Svar
9
· Visningar
3 629
Senast: Cheeserica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka