Reaktion på ledbehandling eller infekterad led?

nice and happy

Trådstartare
Ja hästen det handlar om blev behandlad tuppkam i en led igår. Idag så såg han värre ut, vid svängningar så markera han rejält.
In till kliniken igen. Veterinär tror han har fått reaktion på tuppkammen vilket han bara vart med om på två hästar innan.
Finns även alternativet att det är in infektion i leden efter sprutan.
Men enligt vet så brukar det märkas efter flera dagar.
Denna häst fick symtomen akut dagen efter.
Vad vet ni om reaktion på tuppkam?
Och infektion i leden efter sprutning?

Sv: Reaktion på ledbehandling eller infekterad led?

Öh är inte rek vila efter ledbehandling? Blir man som människa sprutad i en led så har man ont med.
Hästar ska väl ha boxvila ett par dar eller nåt?
Var länge sen jag ledbehandlade nu så :)

Min förra häst fick in en bakterie i leden efter behandling. Tyvärr tog ingen medicin och operation hjälpte inte. Fick tas bort för bakterien "äter" ju inifrån. Oddsen att det händer är 1 på 1000, det hände min. Har hänt andra också och ofta går det inte att göra något åt.

Jag hoppas med hela mitt hjärta att det inte hänt dig och din häst. Håller alla tummar och lycka till! Kram

Senast ändrad:

Är den svullen vid leden? Om än bara pyttelite? Feber?
De behöver inte ha fått feber om du är snabb på det. Kraftig hälta efter behandling är en stor varningsignal!!!

Tog de prov på ledvätskan vid återbesöket idag? (Enda sättet att säkert säga om hästen fått en ledinfekton)

Tuppkam innehåller kortison, som i sig är smärtstillande och "döljer" en pågående infektion.

Infektion i en led är allvarligt! Min erfarenhet av det är att prognosen är dålig, leden behöver spolas så fort som möjligt för att bli ren från bakterier. Det innebär narkos och ännu mer stickande i leden. Jag känner tyvärr inte till en enda häst som inte har fått bestående men av en ledinfekton.
Har haft det på en "egen" häst (sprutad med tuppkamm), var supersnabb in på klinik, de trodde inte på mig först (ohalt häst, de "ska" bli kraftigt sämre/haltare) och ville inte sticka genom den diffusa svullnaden för att ta prov, lämnade henne där och de ringde en timma senare och sa att de tagit prov iaf. Op samma dag och vi behöver bara 1, så vi hade tur! Ändå blev det pålagringar i leden.
Pratade med många efter detta och fick höra vilken tur vi haft, vi var lyckligt lottade som fick bukt med inflammationen så fort, hörde om flera som spolat leden flera gånger men ändå slutat med avlivning.

Vilken led behandlades?
Var det bara tuppkam eller kortison också?

Min häst fick en allergisk reaktion av injektion med tuppkam i kotleden. Morgonen efter sprutan var benet jämntjockt, uppifrån och ner, och han stödde inte på det. Hög feber. Åkte akut in till Strömsholm, där de spolade leden. Han blev kvar fem dygn, fick antibiotika och blev helt återställd. Vad jag förstod hade prognosen inte varit lika god vid en infektion, vilket man befarade i ett första läge.

infektion kan märkas så sent som 2-3 veckor efter behandling...

Hästen har ännu ingen feber. Ingen svullnad. Han ser mkt bättre ut vid svängningar. Han blev behandlad med enbart tuppkam i hovleden. Enligt veterinär innehåller tuppkam något ämne vissa hästar inte tål (sade han dagen efter) Han hade bara varit med om reaktion på 2 hästar tidigare, alltså väldigt sällan.
Dagen efter vi var inne så spröt han igen med cortison. Han gjorde inget test på om de va infektion, han nämde de inte o jag visste inte att man kan de...
Är väldigt orolig om han ser bättre ut för att han får metacam o fick cortison att infektionen inte blir lika smärtsam då. Eller vad tror ni?
Har ingen erfarenhet av detta... Han står på sjukhage självklart.

Ok men kan man se infektionen så fort som dagen efter? Han blev sprutad 20,00 sen dagen efter när han ska ut ur boxen 14,00 ser dålig ut vid svängningar.

Senast ändrad:

Ingen svullnad över leden. Veterinär tryckte o höll på o sade att det inte var nå tryck över den o idag när jag tog av bandage så var den ännu inte svullen.

Pratade med en annan veterinär nu o hon blev lite förvånad att han inte tagit prov på ledvätskan.
Men eftersom han inte har feber o ingen svullnad så skulle vi avvakta o höras på mån. För att slippa gå in o sticka leden i onödan.
Så nu hoppas jag att vi ska slippa det!!

Fast kenacort är väl kortison?

Och nu blev mitt svar totalt obegripligt eftersom TS raderade hela förra inlägget....

Senast ändrad:

Kenacort är kortison.
Tuppkam är den inte.

Skönt att hästen blev bättre.

promenad för hand börjar dagen efter sprutning. Geysir har blitt sprutad två gånger senaste månaden:)

Liknande trådar

Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
11
· Visningar
1 241
Hästvård Någon som varit med om något liknande o vill dela med sig? Kanske några ge råd/tips? Har såklart haft veterinärbesök o varit in på...
Svar
4
· Visningar
999
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
508
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 397
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Kastrering av tik - erfarenheter?