J

jump_

Hunden har troligen fått rävskabb och hon brukar vara inne i stallet och springa, nu undrar jag om någon vet om det kan smittas av på hästarna...
väldigt tacksam för svar

Sv: Rävskabb

Vi har haft rävskabb på hundarna några gånger. Aldrig någon som sagt att vi borde hålla dem borta från hästarna. Så den chansen borde vara minimal :)

Vet inte säkert, men troligen är det samma sak som med människor. Man kan "smittas", men skabbdjuren överlever/förökas inte i människans hud.

LIA

Det verkar inte som om rävskabb går på hästar. Fick in en skabbangripen räv i mitt stall för några år sedan och hundarna blev drabbade men inte katterna eller hästarna. Sen kan man aldrig vara för säker och misstänker man att hästen har något på huden ska man låta veterinären testa vad det är för något. :cool:

Liknande trådar

Hundhälsa Hur länge smittar det? Att dom inte ska träffa andra hundar förstår jag, men om jag förstått det rätt så smittar det om hon springer...
Svar
3
· Visningar
482
Senast: movi
·
Hästvård Hejsan Vårt stall har provtagit två hästar för EHV-1 då de haft neurologiska besvär. Vi får troligen provsvaren imorgon. Min häst som är...
Svar
3
· Visningar
474
Senast: Anonym456
·
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 077
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
483
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama