E

Elisabet

har ni några erfarenheter av det? Min hund har fått det, vi har varit hos veterinären och han har fått spruta.. så det är bara två sprutor kvar nu 8de ska visst ha tre). Det jag undrar över är:
innan första sprutan kliade han sig mycket, emn nu när behandlingen är påbörjad kliar han tio gånger värre... är det vanligt? och vad beror det på?

Ja de kan börka klia sig än värre. Det är väl när de små krypen börjar att få panik. De finns ju under huden på hunden och har just fått en dos med gift...

Har haft rävskabb på våra hundar 3 ggr och mycket riktigt kliar det ofta värre efter första behandlingen. De små husdjuren får väl panik ;).

Rävskabben lever ganska länge utanför sitt värddjur, så ordentlig rengöring och tvätt av liggplatser och fällar behövs. Glöm inte bilen!

En av våra hundar är av sådan ras att den inte får sprutas så där är det sebacil-bad ett antal gånger som gäller.

Här är lite matnyttig info från SVA.

Vi gav bara tabletter till våra förra hundar när dom fick rävskabb.

Förr badade man dem i Aluganlösning 1 ggr/vecka i tre veckor. Det har jag provat på men inte det nya med sprutor.
Vi hade hundarna ute dygnet runt sen vi badat dem så jag hade väl inte full koll på hur mycket de kliade sig efter bad.
Rävskabbskrypen är bland den motståndskraftigaste ohyra vi har tror jag.
Jag vet att de klarar sig rätt länge även i norrländsk kyla utan värddjur.

Ja det finns ett licenspreparat numera, i tablettform, som heter Interceptor.
Det fanns inte då våra hundar hade rävskabb.

När Elsa hade rävskabb fick hon en spruta som dämpade klådan, men jag minns inte vad det var för något...

Ivomec kan man spruta med, dock ej till
collieraser eftersom det kan passera
blod-hjärn barriären på dem.

Har haft rävskabb två gånger på vår ena hund, senast i december. Vi gav också sprutor men de kompletterades med kortison just för själva kliandet. Kliade sig bara i några dagar efter första sprutan tack vare det.

Liknande trådar

Hundhälsa Min ena hund har ju kliat sig lite till och från i många år vilklket gjort att jag trott hon haft lite kvalsterallergi. Hon kliar sig...
Svar
10
· Visningar
1 063
Hundhälsa Hej! Tänkte kolla om andra har samma erfarenhet vid efter behandling med kortison till hund. Lite bakgrundsinfo: Hunden är idag 7,5...
Svar
2
· Visningar
482
Senast: The Beast
·
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
850
Senast: Blyger
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 536
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur