Rävskabb?

igbest

Trådstartare
Jag skrev en tråd tidigare om att min dvärgschnauzer har fått skabb, jag ska inte tillbaka till veterinären förrän om tidigast en vecka för att behandlingen ska göras klart först.

Men nu till min fråga, ser det här ut som rävskabb, jag har ingen aning då jag inte sett någon som haft det tidigare. Eller skulle det kunna vara något annat? :confused:

Det här är längst ner på hennes mage.

Sv: Rävskabb?

Det är jättesällan man hittar parasiterna på skrapprov, då det räcker med ett fåtal för att orsaka stark klåda. Diagnosen ställs oftast när hundens symptom försvunnit efter behandling, sk diagnostisk terapi.

Hur kom ni fram till att det var rävskabb?
Skrapprov eller "gissning"?

Veterinären gjorde ett skrapprov och "kom fram till" att det var rävskabb, 100% säkert att hon har det är det ju inte men vi har behandlat som om det vore det. Veterinären uteslöt mjällkvalster (tror jag att det var eller nåt sånt).
Hera (hunden) hade rätt så mycket mjäll när vi kom in men om det berodde på stress eller "skabben" vet jag inte.

Det är jättesällan man hittar parasiterna på skrapprov, då det räcker med ett fåtal för att orsaka stark klåda. Diagnosen ställs oftast när hundens symptom försvunnit efter behandling, sk diagnostisk terapi.

Meeeen, jag var inne med min hund i somras hos vet. då han hade klåda. Jag fick betala 1000:- för skabbprov, då tog vetten vanligt blodprov och skickade iväg.

Blodprov är ett vanligt diagnostiskt verktyg för att påvisa rävskabb (eller rs antikroppar mot), då skrapprov som sagt ofta inte ger något.

Men blodproven är inte heller särskilt tillförlitliga, har för mig att bara en 50% av hundar med rävskabb har förhöjda värden? Vet att det inte används som diagnostiskt medel av dermatologerna på universitetet i alla fall.

Det är nog lite olika praxis på olika ställen :) 75% är siffror jag har hört, handlar väll om att hunden/katten måste ha hunnit utveckla antikroppar och sedan att förhöjda värden kan finnas kvar om de haft det förr.

Nu är valpen färdigbehandlad mot skabben och efter några dagar efter sista strongholdbehandlingen så fick hon små "sår" i armhålorna och sen såg vi även på insidan av bakbenen just ovanför hasen. Är det någon som vet om det är normalt efter skabbehandling, när jag pratade med veterinären så sa hon att vi skulle avvakta några dagar och höra av oss om det inte försvann. Småsåren i armhålorna är på väg att försvinna och det jag funderar på är om det är skabben som är "på väg ut" eller om det kan vara något annat det kan vara. :confused:
Hon verkar inte lida av det och jag ska ringa veterinären om det inte försvinner om några dagar.

Jag skulle avvakta några dagar. Verkar hon inte besvärad över det och blir det inte värre så kan du med gott samvete avvakta tills nästa vecka :)

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Tänkte kolla om andra har samma erfarenhet vid efter behandling med kortison till hund. Lite bakgrundsinfo: Hunden är idag 7,5...
Svar
2
· Visningar
491
Senast: The Beast
·
Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
476
Senast: Jeps
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 878
Övr. Hund Min hund har haft problem med magen nu sedan i maj, med perioder av diarré. Veterinären har tagit jättedyra blod- och avföringsprov som...
Svar
7
· Visningar
680

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp

Hästrelaterat

Omröstningar