Rävskabb och tjock päls på dvärgschnauzer

igbest

Trådstartare
Min dvärgschnauzer blev förra veckan behandlad mot rävskabb och min fundering nu är om jag skulle förstöra pälsen om jag rakade ner henne för att komma åt huden när vi schamponerar med schampot mot skabb. Jag har schamponerat henne två gånger och tycker inte att jag kommer ner mot huden ordentligt.
Kommer jag att kunna rycka henne sen ändå? Hon är bara 7 månader och nedryckt en gång tidigare.

Hon ska ställas ut om två månader ungefär på en inoffutställning.

Sv: Rävskabb och tjock päls på dvärgschnauzer

Jag hade absolut inte klippt henne.
Utan jag är helt övertygad om att schamponeringen hjälper.
Om hon får det igen, så be att få stronghold (droppar), så slipper du hålla på med bad.

Hon fick stronghold hos veterinären och sen så skulle vi schamponera 2 till 3 gånger i veckan i 2 till 3 veckor. Efter ca 3 veckor skulle vi även höra av oss om huruvida hon har slutat klia eller inte.

Kan du inte trimma ner henne ordentligt nu då? Blir ju perfekt till utställningen om 2 månader eftersom det tar ca 10 veckor för pälsen att komma ut i lagom utställningslängd. Jag skulle inte klippa, massor av jobb när allt är lika långt sen och du kommer inte kunna ställa ut om 2 månader.
Den är väl inte super sträv än? Då borde du komma ner till huden utan problem.

Kan du inte trimma ner henne ordentligt nu då? Blir ju perfekt till utställningen om 2 månader eftersom det tar ca 10 veckor för pälsen att komma ut i lagom utställningslängd. Jag skulle inte klippa, massor av jobb när allt är lika långt sen och du kommer inte kunna ställa ut om 2 månader.
Den är väl inte super sträv än? Då borde du komma ner till huden utan problem.

Jag började igår att försöka trimma ner henne, men eftersom jag inte är något proffs så tar det tid men jag ska nog försöka mig på att göra det, pälsen är rätt så sträv redan men jag tror jag ska försöka kämpa på och göra det ändå.

Om du schamponerar rätt så kommer det ner till huden oavsett päls.
Se till att hunden verkligen är genomblöt sen tar du och masserar in schampot tills det kommer lödder. Skölj ordentligt och schamponera en andra gång, det är nu du ska låta schampot få verka den tid det står på flaskan för då tränger schampot in i huden.
Första schamponeringen är viktig för det är den som tar bort all smuts från huden, annars kan schampot inte verka om det ligger en hinna med smuts över huden.

Om du schamponerar rätt så kommer det ner till huden oavsett päls.
Se till att hunden verkligen är genomblöt sen tar du och masserar in schampot tills det kommer lödder. Skölj ordentligt och schamponera en andra gång, det är nu du ska låta schampot få verka den tid det står på flaskan för då tränger schampot in i huden.
Första schamponeringen är viktig för det är den som tar bort all smuts från huden, annars kan schampot inte verka om det ligger en hinna med smuts över huden.

Det är precis så jag gör, men jag tänkte att eftersom hon har rätt så tjock päls så skulle det ha svårare att komma ner till huden ordentligt.

Någon som vet hur lång tid det brukar ta innan klådan och småsåren försvinner :confused:

Liknande trådar

Hundhälsa Vår golden har problematik med sina öron till och från. Blir rött, brunt vax i. Vi tvättar med epitoc. Behandlar dem nån gång ibland...
Svar
5
· Visningar
1 032
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 866
Senast: Jamtland
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 670
Senast: TinyWiny
·
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 955
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar