Ravell till Rambo-Falleur-Ceylon?

Equilina

Trådstartare
Jag hade egentligen tänkta vänta tills nästa år med att betäcka den här damen, men det kliar i fingrarna redan nu!

Hon är som rubriken säger e: Rambo-Falleur-Ceylon, länk till blup. Visad på 3-års utan några lysande siffror men hon var enl uppf väldigt spänd. Endast riden ordentligt senaste 1,5 året men visar stor kapacitet för båda grenarna. Jag har henne till hopphäst ffa men hon skulle kunna hävda sig väl på dressyrbanorna. Lätt för samling naturligt.
Lite speciell i psyket, ffa vid hantering, men det beror sannolikt på tråkigheter hon var med om som unghäst för mycket har försvunnit helt och resten har minskat betydligt.
Inga större exteriöra avvikelser vad jag kan se, men det kanske någon annan gör? Man blir ju lätt hemmablind... Ger ibland intryck av lite kort hals. Grövre/rejäl typ.

Löshoppningsfilm

Film från hopptävling

Bästa helkroppsbilden... Tagen i somras

Jag har fastnat lite för Ravell till henne. Jag är visserligen mer hoppryttare men tror att avkomman blir mer attraktiv om jag tar en dressyrhingst. Jag gillar även att det är så mkt fullblod i honom, hon behöver lättas upp :angel:
Han har ju väldigt lågt index på benen, någon som vet vad för defekt han brukar lämna?
Stoet är ganska hög, 173-175 och likaså hennes helsyster. Dock blir detta första fölet så jag vet inte vad hon lämnar, helst ska det ju inte bli för stort, gärna 165-175.

Så vad tror ni om Ravell till henne?
Andra förslag?

Sv: Ravell till Rambo-Falleur-Ceylon?

jag har en e: Ravell (ue: Hertigen)
Mycket trevligt temp. rör sig trevligt och hoppar bra! Hon visades som 3 åring i flyinge på semifinalen med bra kritik, dock kvalade hon inte till finalen.
Hon är ca 165 cm hög, vet ej hur stor hennes mor var/är.
På 3- års fick hon kritiken: häst av lätt/ädel äldre modell (lite konstig beskrivning, men den stämmer in ganka bra)
stoet hon är u, var betydligt grövre än henne själv, så lättat upp har han gjort.

Ravells mor (om jag inte minns fel) gick väl iallafall MSV hoppning? -så lite hoppning får man nog i dem iallafall.

Ang benen kan jag bara säga att min fick 6 på 3 -års, men om detta kommer från ravell eller stoet har jag ingen aning om....

här är hennes blupsida http://www.blup.se/sv-SE/horses/158054-dixielands-primadonna-swb

vill du se film på henne får du gärna skicka ett pm....

Gud så fin! :love::love::love:

Jag gillar den lite kraftiga, kompakta modellen och jag tycker inte alls att hon behöver lättas upp...sällan man ser den typen av häst numera. Jag är dessvärre för okunnig för att uttala mig om hingstval, var bara tvungen att kommentera en fin häst.:p Hur är hon mentalt och ridbarhetsmässigt, om man tänker sig dressyr då i första hand?

Bocelli är ju en hingst m mycket fullblod på mödernet som du kan kolla upp, likaså Highlander, Highcruiser...om du vill spåna lite bland hingstar. Om de passar just henne kan jag som sagt för lite för att uttala mig om, men det finns det ju många andra som kan.

Senast ändrad:

Bocelli och Ravell är väldigt nära släkt, Bocellis mamma är helsyster till Ravell.

Jag måste bara säga att hon är väldigt vacker, bläsen klär henne verkligen!

Om hon är hoppinriktad och du vill lägga på dressyrblod, varför inte ta en multitalang? Nobel är väl det första förslaget från min sida då, men kanske Lambo(iofs räknas han kanske inte som multi, men han har väl lämnat lite av vart?)?

Ravell är vad jag förstår ganska underskattad, så även det kan vara ett bra val.

På stammen låter det som att ditt sto behöver en hingst som ger stabilt temperament. Hon har Ceylon i sig två gånger vilken ofta gav vakna och känsliga hästar som ibland kan vara för mycket (har en själv), dessutom gav han ofta en mindre korrekt benställning. Rambo har jag inte personlig erfarenhet av men har hört sägas att de kan vara väldigt temperamentsfulla. Att hon har Urbino längre bak lugnar inte ner.

Jag har själv en uppfödning Lambourghini - Ceylon som är vaken och känslig men inte orolig som sin mamma utan har han gjort en sak en gång är det inga problem med att få honom att göra det igen. Dessutom är han korrekt trots att hans mamma är hjulig bak, rör sig luftigt och spänstigt.

Din fick ju riktigt trevliga poäng på 3-års! :) Förutom benen då, vad är det som är "fel"?

Skickar PM :p

Tack, ja hon är verkligen jättefin :)

Jag gillar också den modellen, men frågan är om det säljer..? Jag vet ju inte om jag kommer behålla avkomman själv eller inte (jag vill, men det blir inte altid som man tnkt sig) och måste ju se till vad som efterfrågas, och i min uppfattning är det lite lättare sporthästar. Fast det måste väl finnas folk som vill ha den här lite mer rejälare typen också?

Hon har en rätt hög ridbarhet (säger hon, helt opartisk :angel:) och hög potential i både hoppning och dressyr. Uppmärksam, lätta rörelser och som sagt hög egen bärighet. Hon gillar verkligen att jobba!

Ravell kan väl ses lite som en multitalang (snälla :D)? Hans mamma har gått iaf msv. Annars har jag en förmåga att få allt att hoppa, hehe!

Jo, men jag har tänkt lite på det där med multitalang. Jag gillar Aerline H, stoets halvsyster (Rambo-Caracas-Utrillo, också min häst) fick en son -08 efter honom och den avkomman är underbar :love: Hingstämne enligt många, själv vågar jag inte tro någon innan han är mer färdig...

Sen har jag varit inne lite på Saint Amour också, mer hoppare än multitalang, men vill nog inte ha honom som första hingst. Fråga mig inte varför, men så säger magkänslan.

Nobel tycker jag är urtråkig :o Igen, fråga inte varför, men han tilltalar mig bara inte.

Lambo, betyder det Lambourgini? :o Har kikat lite på honom också, men är tveksam till Bellini-blodet... Har haft två Bellinihästar i min närhet och båda har varit lite hetare och inte haft några kvalitéer att skryta med direkt.

Ja, alltså jag tror mycket på Ravell, magkänslan säger att det är rätt :D Å andra sidan kan magkänslan inte mycket om avel, så hjärnan jobbar med att vara den förnuftiga i sammanhanget.

Jo, hon har nog temperament så det räcker den här damen... Hon är väldigt tydlig med allt, både saker hon gillar och saker hon inte gillar... Kan ta ett exempel, vi var på en PoJ i somras där hon skulle hoppa bank för första gången, ingen bra idé tyckte hon. Jag tror att hon helt enkelt inte förstod att hon skulle upp på den.
Vi fick stanna kvar efteråt och prova mer, ett par 'experter' kom för att 'hjälpa'. Vi kom ingenstans och jag blir alltid lite störd av folk som bestämt hävdar att de vet hur mina hästar ska ridas, så jag lämnade helt enkelt över tyglarna till en tjej där. Hon hoppar upp och sätter sporrarna i magen på hästen, så gör man inte på Fame. Hon är ett sådant där sto som verkligen stämmer in på Kyras beskrivning (en valack säger man till osv...). Fame som aldrig blivit riden med sporrar hos mig (vi vet ju inte vad som hänt henne som unghäst, men något har hänt) blir regelrätt förbannad och försöker både hugga henne i benen och sparka henne med bakbenen :angel:
Hon är alltså ingen häst man säger till, men har man henne bara på sin sida så gör hon allt.

Jag har som nämnt ovan har jag ett Rambo-sto till, hon är en ängel :love: Världens bästa huvud, har aldrig varit problem med något. Inridningen var bar att sadla och rida iväg, typ :D
Jag har varit i kontakt med flera Rambo-hästar, haft några inridningshästar och flera av föräldragårdens grannar har Rambo-hästar och alla har varit lika lätta och okomplicerade. Mina föräldrar bor bara en mil från där Rambo står, därför är det så tätt med avkommor just där. Har även fått äran att träffa mannen själv, gillar! :love:

Jo, kom på ett krav till! Eftersom det är Fames första avkomma och vi inte vet något om fertillitet så vill jag gärna kunna lämna henne på hingstens hemmastation, alltså ska han finnas i Skåne. (Ännu en poäng till Ravell)

Lambo är Lambourghini och han står också på station i Skåne;)
Flera som varit skeptiska till Belliniblod blev så förtjusta i min unge att det själva ville använda Lambo.

Ditt sto låter som mitt Ceylonsto som blir förbannad när man försöker tvinga henne till något fast hon säger nej. Det man får göra är att lirka med henne och se till att hon inte går i baklås.

Kan du inte fråga Rambos ägare vad de har för förslag?

Ditt sto låter som mitt Ceylonsto som blir förbannad när man försöker tvinga henne till något fast hon säger nej. Det man får göra är att lirka med henne och se till att hon inte går i baklås.

Precis så! :eek: Haha!

Smart, det har jag inte ens tänkt på att man kan fråga dem!
Jag har pratat med uppfödaren till mina två Rambo-ston (samma) men det är så länge sedan hon höll på så hon hade ingen koll på dagens hingstar :p

Din fick ju riktigt trevliga poäng på 3-års! :) Förutom benen då, vad är det som är "fel"?

Skickar PM :p

Nu är jag inte expert och har varken henne eller protokollet framför mig, men av vad jag minns och kommer ihåg från vad jag ser med blåtta ögat så är hon inåttåad på båda fram..... men ska kolla protokollet när jag får tid(kommer ihåg)

Jag har ett sto e. Bayron - Herkules -Brabant som jag betäckte med Nobel och jag måste säga att det blev jättebra så även jag pushar lite för honom även fast du tyckte han var tråkig. Men det är ju inte hingsten du ska köpa utan tillverka en avkomma ;)

Detta är min Jobelle i somras som 1-åring
IMG_3073.jpg

IMG_3191.jpg

Mamman ser ut såhär:

IMG_3057.jpg

(ignorera färgen, hon är svart egentligen men hade kliat av sig päls som här precis vuxit ut igen..)
27025735.jpg

Kul att du är nöjd med din avkomma, men det blir inte Nobel till min :)

Jag hade gärna använt Ravell till min, OM han hade haft lite bättre kritik och blup på benen. Han har väl en 7:a själv, men blupet ser inte bra ut heller.

Hade varit lite spännande att använda honom till min, det hade ju funnits chans till en dubbelgul, och i vilket fall varit stor chans att fölis hade blivit gul i nån form.
Men som sagt, benen.. :grin: Det gäller nog att man har ett korrekt sto.

Jag vet inte om jag kanske är för hemmablind för att bedömma benen på min...? Ska ta bilder i morgon (om jag kommer ihåg...) så får ni kolla!

På bruksprovet fick han:
Tät fram, biljarderar väster fram, något vinklad och vek bak.
och en 7:a. Dock en 8:a på kvalitets.

Beroende på hur nu min egentligen ser ut, hur stor vikt ska man lägga på ovanstående kritik? Hans blup i övrigt är ju väldigt tilltalande när det gäler dressyrbiten :d

Åh, ja en dubbelgul hade ju varit lite häftigt! Inte så vanligt i någon ras, och särskillt inte i SWB. Det får ju inte jag dock :D

Äh, jag hade nog gått på magkänslan och tagit honom, om du nu inte ser några avvikelser själv på ditt sto.

Min guling är också rätt tät fram, något inåttåad, samt att hon biljarderar ena fram, alltså nästan exakt samma som Ravell själv. Det är väl kanske att utmana ödet lite väl mycket.. :cool:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka