råttor och möss

ameo

Trådstartare
Moderator
Nu har vi kommit in i rått-och-mus-årstiden :(, dvs den tid på året då man hör de där små "vännerna" knapra på huskonstruktionen i golv och väggar. :rage: :arghh: :yuck: :crazy:

Jag sitter och lyssnar på en mus:devil: som gnager i golvet just nu och det är vansinnigt irriterande. Det knaprade på samma ställe igår kväll så den har väl hittat sin vinterboning där. :rage:

Någon som har något bra tips på hur man gör för att bli av med de där skadedjuren, när de gömmer sig i golv och väggar? Katter har vi, men de når ju inte dit. Råttgift finns men även där - HUR får man det till råttan? Vi har också köpt en såndär elektrisk ultraljudsvariant, men de korta vågorna tar sig ju inte igenom golv och väggar, så odjuret hör den nog inte. (den sitter just nu i ett eluttag placerat mindre än en meter från där den gnager, men gnaget fortsätter)
HUR ska man göra?

Sv: råttor och möss

Kommer det några bra förslag så vill jag veta! Jag hade hoppats att sådan där ljudgrejer i uttagen skulle göra nytta, men inte alltså? :meh:

Jag blir tokig på dessa äckliga djur, vi har tagit 8 stycken så här långt på säsongen, några hade party under diskbänken i natt så de hoppas jag får i fällan i natt, jag är mest rädd att de är för stora för de har nästan tuggat i sig hela plastmattan på en natt... Sen är ju frågan varför de äter plastmatta när kompostpåsen stod bredvid?

Så olika det kan vara. I år har vi haft ett näst intill musfritt år :) ! Annars brukar jag kunna se MÅNGA, speciellt ute hos hästarna. Det äckligaste är när man har ett drunkningsoffer varje natt i hästens vattenspann...:crazy: Men vi har "fått" en katt (av någon anledning har vi en katt som har valt oss som bra hem, och börjat hålla till här :D) i år, och jag tror att det är den som håller undan mössen utomhus.

kl

Vi har köpt en sån där elektronisk musskrämma och för oss funkar den iaf i den mån att en håller mössen utanför (let me tell you, det är INTE roligt att vakna av att katten har en livslevande mus som leksak på sovrumsgolvet! :arghh:) Vad jag har hört verkar det som att olika märken av dessa har olika bra effekt. Vår är köpt på C**p bygg och innan vi köpte den hade vi 3-4 möss på lika många nätter... :eek: Men det kanske är så att ljudet inte går igenom väggarna och då hjälper det ju inte så då vet jag inte vad man ska göra, tyvärr :(

Men det kanske är så att ljudet inte går igenom väggarna och då hjälper det ju inte så då vet jag inte vad man ska göra, tyvärr :(
Det är ju det som är problemet.
Rått:devil: är där och gnager nu igen! :arghh: :rage:

Hos oss hör jag dem inte knapra men deras "springa runt" hörs desto mer (därav min teori om råtta snarare än mus (råtta oftsat längre klor enligt min erf))

Här körs enbart med råttgift, då vi inte har katt (än) ... Råttgiftet inköpt på Granngården ... Såna där "block" som ligger löst på logen (då vi inte vet exakt vart de "gömmer sej" men man ser att block försvunnit, så de verkar ta dem med sej dit de är :D (alternativt hinner äta upp ett block under en natt, men det känns inte logiskt) ...

Har haft några stycken råttor som kutat frenetiskt men nu har jag inte hört nån på minst en månad... Men det försvinner fortfarande block så nån är ju där och äter iaf

HUR får man det till råttan?

Jag har fått pulver-gift (av anticimex) som jag lägger i en låda. Lådan står nära råttans favoritplats (sophinkarna under diskbänken).
Jag vet inte vad det är med giftet men Råttan tycker bevisligen att det är supergott och äter massor. (Den släpar till och med med sig isolering in i lådan och boar där :cautious: )
Men sista veckan har det varit tyst under diskbänken, så kanske finns min sambo numera hos de hinsides :sneaky:

Vi har dem ju inte "inne" på det sättet, så jag vet inte riktigt var jag skulle placera det. De tar sig förmodligen in under vårt golv utifrån. Jag har ingen större lust att ställa råttgift ute...

Vi har dem ju inte "inne" på det sättet, så jag vet inte riktigt var jag skulle placera det. De tar sig förmodligen in under vårt golv utifrån. Jag har ingen större lust att ställa råttgift ute...

I vårt förra hus hade vi torpargrund med "krypmån", hade då även en lucka så vi kunde komma ner i grunden. Där slängde vi ner råttgift i de huset. Även in i utrymmet där vi hade hydroforen (där vattnet kom upp) då de följde vattenledningarna där. Dessa utrymmen är ju "stängda" gentemot andra djur såsom katt och hund mm...

Så kolla om ni har några ventiler eller annat som kan tas loss så man kan kasta in råttgift i grunden =)

Jag hade råttgift och både katt och hund. Det var storråttor så det var inget annat ätt göra (förutom att skjuta dem)
Vi hade block i lådor. Lådorna är lätta att gillra med giftblocken och det går verkligen inte att ta sig in i dem om man är t.ex. katt.

*kl*
Gammalt hus och möss här med.. Men funderar över gift, tar inte mössen med sig det till sina bon och kalasar (dvs dör) där? Då får vi ju fullt av stinklik i väggarna, taken och under golven vilket inte låter så himla trevligt. Hur gör ni?
Musfällor kör vi med och jag vet inte hur det går då sambon tömmer dem när jag inte är hemma.
Är så blödig så jag fixar inte det där :o:(

råttorna går oftast undan när de tänker dö av råttgiftet. Men skulle de inte hinna så kan det stinka i typ 2 veckor tills de är mumifierade.

När råttor och möss är under hus brukar vi lägga gift i plastlådor och försöka komma ner i grunden så gott det går och lägga dem där. Ibland får man knyta fast blocket på en ståltråd och peta in genom ventilationshål eller annat.
Sen får man kolla att det är gnagt på dem. Ibland måste man byta preparat, råttorna kanske inte äter det ena eller så är det inte tillräckligt starkt.
Har, peppar peppar, hittills inte träffat en enda gnagare jag inte lyckats bli av med! Nåja, i normala boningshus ska tilläggas ;) I foderlador och sånt är det ju värre.

Ang lukt
Ja, det finns en risk att de dör inomhus. Ja, det stinker potta om de gör det. Men som tur väl är gör giftet dem törstiga och det driver dem att gå ut. Så för det allra mesta hinner de ut och dör ute, ofta en bra bit bort.

*kl*
Jag har aldrig vågat lägga ut gift hemma och kommer inte att göra det heller då mina hundar tidigare åt både råttor och möss om de hann ta dem. :yuck: Exet var måttligt road en morgon när jag åkt till jobbet och ena hunden spydde upp sju möss bredvid sängen där han låg och sov, själv grälade jag på gamlingen som kom så långsamt på inkallningen och när hon väl kom för att gå in samtidigt höll på att sluka en råtta. Bakkroppen och tassarna försvann in i munnen och den långa svansen sög hon in som en spaggetti! :nailbiting:

Jag slutade gräla på henne när jag såg vad hon sysslade, förstår att hon hade fullt sjå att tugga i sig råttan. :wtf:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka