Råttans färger m.m

F

fancyfree

Agouti hooded, Mink hooded :confused: m.m.. tja, det finns massa färger & tecken och jag känner mig helt borta, jag har ingen aning ens vad min sista råtta hade för färg. Eller vad den heter rättare sagt.

Någon som har lust att berätta vad t.ex Agouti eubk är för något?

(Har googlat och försökt hitta några förklaringar med bilder om färgerna, men hittar inte.)

Eller nån som vet någon hemsida?!

/Sara med typ ingen koll alls..

Sv: Råttans färger m.m

På länken poli la upp finns varianterna i svenska standarden och lite till.
Ännu fler hittar du på http://www.hawthorn.org.uk/varieties.asp där det finns både de vi har här, såna som bara finns utomlands och fler namn på samma saker :)

Agouti eubk (agouti european berkshire egentligen, förkortas ag eubk) är kort och gott en viltfärgad råtta med vit mage och vita tassar, varav agouti är färgen och eubk är teckningen. Finns även american berkshire (ambk), då är hela undersidan vit och det vita på magen går ihop med det vita på tassarna :)

Vad har han för färg då? Trodde nästan han var hooded först?!

10142232.jpg

11708637.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Ahaa, så han hade inte kommit så långt i någon tävling då :p

Varför black hooded?, hooded är jag med på men inte black. Han var ju typ mörkbrun

ååååh, har förälskat mig i färgen silver fawn :love: Finns det sånna råttor utan röda ögon? :angel:

Inte i standard nej, men pet kanske? ;)

Dåliga gener när det kommer till färg gör lätt så att en svart blir blaskig. Samtidigt kan de rosta så de blir bruna på vissa ställen där de egentligen ska vara svarta. Helt enkelt dålig standardmässigt :D

Tyvärr, silver fawn är rödögda :p Finns ju vanlig fawn också annars, de är ju nästan svartögda iaf :D

tjaa, när han var typ runt 1 år så kanske det hade gått bra. (Efter det så har det inte varit så bra)
Men han fick somna in i torsdags. Då var han typ 1 år o 10 mån.

Har haft 2 råttor från djuraffärer och det har inte gått bra för någon av dom, har hört att det inte rekomenderas att köpa råttor därifrån heller. Kanske förklarar hans teckningar o de, eftersom han är från djuraffär(?!) Det blir o åka till någon uppfödare nästa gång, (soom blir snart, längtar massor) Vet inte vilka färger o sånt jag vill ha än, hmm svårt.. :angel:

Tyckte inte vanlig fawn såg likadann ut som silver i pälsen?

:eek: har du stulit min råtta?! läskigt lika, och lika gamla...

hoppas du snart får en ny kompis! har haft en fawn själv, men hon kom från uppfödare. grabben jag har nu är zoo-råtta.

Inte likadana nej, men nästan iaf! :D
Och jodå, zoobakgrund förklarar rätt bra iom bristen på vettig avel där.

poli: Bara en? Du är medveten om att råttor är flockdjur hoppas jag?

haha, alla zooråttor ser väl likadana ut :angel:

Japps, hoppas jag med. Inte 1 kompis utan 3 hade jag tänkt mig =)

Det är väl tyvär så.

Snokade lite på dina bilder, och Reno var skitsnygg. Hans färg heter?

ahaa, tjusig..

Vet du om det finns det mer uppfödare än dom på råttsällskapet?

Jodå, fler finns lite här och var. Fast det är ruggigt många oseriösa dock.

Det är en drös som går provår nu iaf, finns nån tråd med flera uppskrivna på http://r8forum.kanske.net, Cosmonita där på forumet ska visst vara väldigt bra också :)

Det ska ju inte var hundra mil ifrån mig heller :p

Asch, du har väl närmare till Stockholm än vad jag har? :p Har då aldrig varit problem att köpa råtta för mig iaf, varken från Stockholm, Västerås eller Rättvik. Transporthjälp och tåg is the shit! :D

Jo det är väl typ 15 mil ifrån mig, men här är det bil som gäller =).
Var inne på cosmonitas hemsida, tyvär så hade hon inga planerade kullar.

Vet fortförande inte vad jag vill ha för färger jöe.. suck, finns ju massa fina, något förslag som inte är alltför svårt att få tag på? :D

Hona ellrr hane?! också svårt val, det lutar åt hanar (har alltid haft hanar förut) men honor ska ju lukta godare haha..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka