Rätt vikt för quarterhäst?

Smulan

Trådstartare
Jag har ett quartersto på 6 år som ännu inte är inriden pga skada, men ska nu börja sätta igång henne. Jag har dock under över nästan 2 års tid kämpat med att få upp henne i vikt. Nu börjar hon äntligen gå åt rätt håll, men hon är fortfarande mager för att vara en quarter. När vi var inne på kliniken senast (4/2) passade jag på att väga henne och då vägde hon 465kg. Efter det har hon börjat gå upp i vikt igen så man kan inte se revbenen längre och känner dem inte lika tydligt, men det är en bit kvar. Idag får hon Pavo Podo Grow + Slubber Mash tillsammans med lite rapsolja. Hon får även hö (ca 7 kg) på kvällen och ensilage ute i hagen.

Vad ger ni era quarterhästar i mat och vad är den "normala" vikten för en quarter att väga, musklad/omusklad?

Sv: Rätt vikt för quarterhäst?

Ta en analys på grovfodret så får du en vink om vad och hur mycket kraftfoder du ska ge.
Det spelar ingen roll hur mycket du ger av det ena eller det andra om det är helt i obalans.
Det har inget med rasen att göra heller. Quarterhästar är precis som halvblod: Dom kan se ut hur som helst, så någon "idealvikt" för quarterhästar finns inte.

Jag tycker det låter som ett perfekt hull när du inte ser revbenen men känner dem. Är det mer muskelmassa du är ute efter är det viktigt att foderstaten är balanserad på alla håll o kanter.

Om din quarter har problem med att den tappar muskler och vikt snabbt upp och ned skulle jag rekomendera dig att läsa på lite om pssm som är vanligt för quarter. Pssm info Sverige på facebook har en bra grupp.

Ok, PSSM har jag aldrig hört talas om innan. Läste lite snabbt om det nu, men ska definitivt skicka in ett test.
Teofil, vart skickar man in sitt test?

hoppas du fått svar inne på pssm info sverige, jag har ett sto som är positiv för pssm men lever ett helt normalt liv, det behöver inte betyda världens undergång bara man har rätt förutsättningar. det finns många som tävlar höga klasser i olika dicipliner osv beroende på vilken grad av pssm hästen har.

foder är a och o.
och motion.
Min går på lösdrift och inga som helst kraftfoder och inget godis, morötter eller äpplen jo kanske ngn liten bit då å då.
HUuvdsaken är att hålla en kolhydratfattig kost och jämn motion, mitt sto är pssm P/N alltså en gensbärare hon har bara genen från en sida.
Har de genen från två sidor är det oftast sämre.
Det man också ska vara medveten om är att om hästen testas positivt för pssm råder avelsförbud på hästen enligt svensk lag.

Har du några frågor får du gärna pma mig på facebook, eliza nevermore hittar du mig på där.

Må väl // Eliza

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej Här kommer en berättelse om mitt liv som jag skriver i terapisyfte då jag är och har varit deprimerad större delen av mitt vuxna...
Svar
8
· Visningar
2 388
Senast: snajl
·
Hundhälsa Fick hem en alldeles underbar liten valp för 2 veckor sedan (Hope alias Loppan). En korsning schäfer (87,5%), labrador (12,5%) som nu...
2
Svar
34
· Visningar
5 252
S
Gravid - 1år Nu behöver jag råd! Inann jag blev gravid så var jag väldigt nöjd med min vikt, är rätt lång och har alltid varit rätt smal. Jag gick...
Svar
14
· Visningar
7 981
Senast: havreflinga
·
Övr. Hund Hej alla! jag har en 3årig kasterad lågställd jack russel som lätt blir tjock, dock har han mkt muskler eftersom han ganska ofta följer...
Svar
11
· Visningar
1 154
Senast: martha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka