rätt tillfälle vid galoppombyten!

A

Anja586

min hjärna hinner inte tänka när jag ska göra ett galoppombyte! den förstår inte vad det är som ska hända! eller jo, jag kan hela teroin och jag vet hur jag ska flytta benen och allt men nrä jag väl sitter där och räknar in så blir det bara så jävla fel, bytet sker aldrig när jag vill utan typ två galioppsprång efter och med typ ett ben i taget känns det som! hah!

hur gör ni för att känna rätt tillfälla när ni ska ge hjälperna? när hästen har nått ben vad det nu var högt? vilket är det och hur känner man det?

jag har gjort tusen galoppp ombyten förr men nu så har det hänt nått där uppe och det funkar bara inte! hästen kan och är så snäll och står ut med mina konstiga hjälper och försöker lisa ut vad det är jag vill men jag kan ju itne visa det på rätt sätt så det blri bara ett fiasko!

jag ska nog testa med en bom, är det lättare att känna då eller? så att man vet det till när man inte har en bom?

hjäääälllppppppp......

Sv: rätt tillfälle vid galoppombyten!

Två tips:

Säg högt till dig sjäv den takt du använder när du ska byta, tex:
"-Tre, två flytta byt!"

Eller så ger du f*n i att tänka på så mycket, det blir ofta bara kortis i både din och hästens hjärna, lägg till en galoppskänkel, punkt slut.
Att hästen redan galopperar skiter du i.

haha jaa det är nog bara att jag tänker FÖR mycket! tack för ditt svar!

Lyssna hur hästen andas. När han andas ut (frust) är innerfram i marken o nästa steg för hästen är alltså att sätta i ytterbak (som ju är det första steget i galoppen, 1.ytterbak, 2.innerbak+ytterfram, 3.innerfram. Alltså är rätt tillfälle att be om ny galopp när du hör frustet.

Hänger du me? :cool:

jag fattar!! tack så jätte mycket!

måste bara fråga, vart har du lärt dig det? jag vill också lära mig massa sånna saker?

Just det har Anders Josefsson lärt mig på en clinic :) Men det finns mkt bra litteratur också om man ej har tillgång till tränare. Ang galoppombytena så är det nog ett stort problem att många försöker byta i fel tillfälle, det försvårar ju liksom hela momentet! Galoppera mkt, lyssna och känn!

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 439
Senast: Barbabelle
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 327
Senast: Castellini
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 132
Senast: cassiopeja
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
75 382
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Secret Santa 2024
  • Valet i USA