Rätt storlek på PELHAM

C

COQ

Jag har provat ett rakt pelham (stl 11,5) på islänningen min idag. När han har vanliga bett som t.ex. tredelade eller raka, har han storlek 10,5 cm. Men frågan är om inte t.o.m. 11,5 cm är för litet? Inte när det gäller munnen, utan mellan den övre ringen och huvudet. Bettet får ju inte trycka emot huvudet.

HUR GÖR NI SOM HAR PELHAMBETT? vilken storlek har ni och hur mycket "mellanrum" finns det mellan övre ring och huvud?

OM ni behöver ett större bett pga att det är för tajt mellan övre ring och huvud, hur stort blir då mellanrummet mellan mungipa-ring?

Har ni någon bild på hur det ska sitta så lägg in den!

12,5 cm såg jätte stort ut på min häst... o det är ju inte så konstigt, det är ju 2 cm större än vad han egentligen skall ha.

Sv: Rätt storlek på PELHAM

På både pelham och islandsstång har jag 1cm större bett än vad jag använder på tränsbett.

Eller så gör du som jag, sätter bettet i skruvstädet och bänder lite. Har gjort så med typ alla mina stångbett eftersom häster han 12,5 i munstorlek men nästan x-full huvud... Gäller att vara noggrann och försiktig bara!

På westernstänger är det ganska vanligt att man får böja ut överskänkeln en bit för att det inte ska klämma på sidan huvudet. Funkar säkert likadant med pelhamstänger. Mundelen ska ju passa i munnen, samtidigt som huvudet ska få plats emellan.

/Ida

Jag har också tänkt på det där, min kompis häst har 11,5 i "munnen" nu köpte hon ett nytt bett, ett westernbett och det passade i munnen men var för tok på litet mot huvudet. Det klämde som tusan.

Provade ett pelhambett på min häst i 11,5 det såg ut att ligga bra i munnen trots att han inte brukar ha den storleken, men var hur trångt som helst mot huvudet.

Köpte nyss ett kimblewick bett och tog hans vanliga storlek, som tur är så trycker inte detta mot huvudet!

tycker också detta är knepigt. :smirk:

hästen jag rider har 13,5 cm på tränsbett. köpte ett kimblewick i den storleken med var på tok för litet, då övre ringarna tryckte mot sidorna.. skulle möjligen funka om man bände ut dom lite men jag är inte så fiffig :angel:

köpte alldeles nyss ett pelham i storlek 14,5 cm, satt inte lika trångt men jag undrar om det är lite för stort i munnen.. provade att rida på det förra veckan o hästen trivdes med det iaf! :D har glömt kameran i stallet, så har tyvärr inte bilder på pelhamet.

här är en bild på hästen med kimblewick i strl 13,5
(tror att själva munstorleken funkade, men som sagt det var för trångt..)

Mitt sto har på vanliga tränsbett stl 11,5. På kimblewick får hon ha 12,5 för att det inte ska klämma, och på bett med längre hävstång ex pelham, postkandar så krävs ytterligare en stl större, dvs 13,5, för att inte skänklarna ska hamna i munnen. :crazy:

Liknande trådar

Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 556
Senast: Kristall10
·
Utrustning Jag rider en häst som just nu går på ett vanligt tredelat eggbett men jag skulle gärna vilja testa ett med lösa ringar. Han har ganska...
Svar
4
· Visningar
1 393
Utrustning Köpte ett tvådelat bett i 12,5 (hästens vanliga storlek), som är väldigt gränsfall till för litet. Jag skulle vilja prova likadant bett...
Svar
3
· Visningar
1 075
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 369

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka