Rätt stavning av namnet i passet...

M

Madeleine Nilsson

Jag skickade in ansökan om pass till hästen nu i somras och vad jag har förstått så kommer jag väl inte att få det på ett bra tag. Men det är i alla fall så att i reg.beviset så stavas hennes namn helkonstigt. Jag vill att det ska stavas på korrekt isländskt vis, med isländska bokstäver, inte försvenskat. Som det stavas nu skulle en islänning som läste det uttala det så det låter helt vansinnigt!
Så jag skickade med en lapp där jag beskrev problemet och bad dem att ändra stavningen, till den rätta som jag noggrannt skrev ner.
Så vad tror ni? Kommer de att göra det? Jag skrev och frågade, men fick aldrig nåt svar... Det är ju så dumt om jag får passet efter ungefär ett halvår eller nåt och så står den gamla stavningen kvar!

Förresten, är det nån som har bild på ett isl.häst-pass av den nyaste sorten? (Inte de gamla)

Sv: Rätt stavning av namnet i passet...

Alla hästar behandlas idag i datasystem, oftast Windows. Här uppstår ett problem med flera utländska bokstäver, vilka skrivs i Unicode. Windows har nämligen problem att tolka Unicode, vilket innebär att ð,æ,þ med flera förändras vid export.

Avelskansliet har idag som regel att skriva ut de Isländska bokstäverna i passet....så långt det är möjligt av tekniska skäl.

OK, tack för svaret. Men det är även den övriga stavningen som ska ändras... Hästen heter med riktig stavning Áslaug (uttalas Aoslöjg). I reg.beviset står det Auslög. Det skulle uttalas Öjslög av en islänning...

Namnet kontrolleras mot WorldFengur....så heter hon så där, så bör hon få det namnet i passet

mvh
Tc

Hon finns inte i World Fengur...

Är hon född 1993...svart utan tecken?

Hjälp! Hur visste du det?!!!

Det är jag som bygger SIF:s datasystem.......och har därmed tillgång till alla register.....och det fanns bara en Auslög registrerad.
Jag skall göra vad jag kan för att du skall få rätt stavning i ditt nya pass.

Passproduktionen kom igång igen under torsdagen i veckan som gick.

Anledningen till att din häst inte finns i WorldFengur är bl a att pappan har fel reg.nr och är född utanför Island/Sverige. Det är trögt med besked från några av de länder vi har förfrågningar om korrekta reg.nr ute hos.

Jaha, då fattar jag! Vad bra! Då får vi hoppas att hon får heta Áslaug då i passet. Sen heter hon ju även Hédinndóttir från Östbyn (efter Áslaug), men där är det ju bara ett isländskt d som ska in och det förstår jag ju om det inte går!
Tack för dina svar!

OK, jag har alltid trott att det var för att hennes mamma inte var bedömd eller nåt sånt. Har letat förgäves efter henne, så jag antar att hon inte är/var det. Men sen är hon ju inte chippad heller. Måste hon inte vara det för att vara med där?

Mamman behöver inte vara bedömd, och hästen inte chippad. Det är bara föl födda 2002 och senare som måste vara chippade....om jag inte minns alldeles galet....

OK, vad bra att veta. Jag måste ha missuppfattat det där om chippmärkningen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka