Rätt sitts i flygande pass?

L

Luva

Jag undrar, vad är rätt sitts i flygande pass?

Har sett vissa som lutar sig framåt, någon lutar sig bakåt eller sitter som vanligt, men finns det något som är rätt, eller får man sitta som man vill sålänge det funkar för hästen?

Sv: Rätt sitts i flygande pass?

Vad som är bäst vet jag inte, men det är hästen som bedöms och inte ryttaren.

Det är rätt kul att kolla på diverse stilar hos passryttarna.

Även i stillpass?

Så man får alltså sitta som man vill.

Vore kul om ni som rider i pass ville vissa upp bilder på hur ni sitter när eran häst fungerar som bäst i passen

Jag tycker man ser så otroligt många som flänger och far i passen, vilket jag inte alls tycker är särskilt hjälpsamt för hästen eller snyggt och prydligt heller för den delen. Jag föredrar en följsam och lättare sits utan ben som fladdrar eller ryttare som ser ut att vara halvt på väg av ;)

Har bara dåliga bilder, men här är en på mig i pass.
377659_10150352115566814_556598250_n.jpg

Nja, i stilpass väger såklart helhetsintrycket in, dvs sitter du och sliter i hästen är det ju inte bra men precis som i gångartsgrenarna så finns det inget om SITS i domarnas guidelines, bara om RIDNINGEN. :)

Jag sitter i rätt lodrät sits i pass, försöker att inte störa hästen etc. Ibland hamnar man ju lite snett i läggningen dock och då kan det vara så att man vill "sitta kvar snett" för att inte få hästen att tappa balans. Vissa hästar klarar ju att ryttarna står i kapplöpningssist och det är möjligt att det gör att det går ännu snabbare men jag vet inte... :)

Jag i vintras på unghästen, går inte så fort (ännu ;) ) även om svävet är stort:

hammipass.jpg

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
773
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
628
Senast: Hermelin
·
Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 298
Senast: KesoNeso
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 042

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka