rått...Illrar!

Skreppur

Trådstartare
Jag är allergisk mot häst, kanin och hund. Hästallergin var förut över 100% (astma, nässelutslag, snuva, röda ögon och merdärtill) men efter 3 år med sprutor är jag sågott som botad. Men whatever.

Jag har bestämt mig för att prova på iller. Jag är tjurskallig så whynot.
Har läst omkring om illrar lite härvar men har lite "speciella" questions. (:

1. Eftersom illrar knappt fäller, "sprids" deras allergener i huset på samma sätt som katt/hund/kanin då? Jag menar, min lillasyster kan inte ens gå in i ett kattägande hus..?

2. Läste att de tydligen finns i olika hårlag? Vilka hårlag?

3. Finns det färger där de inte har "vitt mönster" i ansiktet? '' Finns det helvita illrar, helsvarta, fläckiga?

4. Hur stora (långa, jag förstår mig inte på vikt) blir honor resp. hanar?

5. Läste på ett forum om en norsk som gav sina illrar någonting som gjorde så att illern inte utsöndrar ngt allergiovänligt ämne lika mkt. Stämmer detta? Det låter väldigt lustigt i mina öron faktiskt. =S

6. Rekommenderade sidor med mkt bilder på de olika "hårlag" och färger??

Tack på förhand!

Sv: rått...Illrar!

1. Eftersom illrar knappt fäller, "sprids" deras allergener i huset på samma sätt som katt/hund/kanin då? Jag menar, min lillasyster kan inte ens gå in i ett kattägande hus..?
Nja jag skulle inte vilja göra dom "säkra" för allergiker. Dessutom ska man passa sig för att skaffa om man har yngre barn i familjen. De går ju lösa i huset och det kan resultera i olyckor.

3. Finns det färger där de inte har "vitt mönster" i ansiktet? '' Finns det helvita illrar, helsvarta, fläckiga?
Ja det finns i stort sett alla sorters färger.

kan inte exakt men ungefär lika långa som katter (honor resp. hanar).

5. Läste på ett forum om en norsk som gav sina illrar någonting som gjorde så att illern inte utsöndrar ngt allergiovänligt ämne lika mkt. Stämmer detta? Det låter väldigt lustigt i mina öron faktiskt. =SHar aldrig hört talas om och låter lite otroligt ja.

http://iller.ifokus.se/

1.Illrar fäller. 2 gånger om året. Allergener är inget som endast sprids vid fällning och man kan mycket väl vara allergisk mot illrar.
Vissa allergiker klarar illrar men det är naturligtvis helt individuellt, bästa sättet att testa om du/din syster klarar av dem är att försöka träffa illrar på husdjursmässor/utställningar, besöka en uppfödare alt. agera semesterhem åt en iller.

2. Det finns korthåriga och långhåriga illrar. Korthår har underull och täckhår medan den långhåriga illern är en framavlad variant som saknar underull och därför är känsligare för temperaturer (anses även mer drabbad av andra sjukdomar och därför ha kortare livslängd).

3. Det finns en hel del färgvarianter men helsvarta och helt fläckiga finns inte. Det mönster du beskriver är en svart (mörk) mask "tvärs över" ansikte och ögon och är en del av den mörka viltfärgen. Ses dock även hos andra färger.

4. Jag har dragit lite i mina illrar och utan att ta fram tumstocken uppskattar jag hanarnas längd till ca 50 cm (2-2.5 kg), honorna runt 40 cm (650g-1kg).

5. Illrar är strikta köttätare och kräver ett iller- eller kattfoder av mycket god kvalitet-man kan inte laborera med detta! Jag tror således inte på det du har läst.

6. Gå in på de sidor som rekommenderats ovan och även länkarna från dessa.
Men det här med färger är inte det avgörande när det gäller illrar! Det är ett komplicerat och relativt dyrt djur att uppfostra och hålla, tyvärr är tamillern mycket sjukdomsdrabbad för tillfället.

Jag har bestämt mig för att prova på iller. Jag är tjurskallig så whynot.
Har läst omkring om illrar lite härvar men har lite "speciella" questions. (:

2. Läste att de tydligen finns i olika hårlag? Vilka hårlag?

5. Läste på ett forum om en norsk som gav sina illrar någonting som gjorde så att illern inte utsöndrar ngt allergiovänligt ämne lika mkt. Stämmer detta? Det låter väldigt lustigt i mina öron faktiskt. =S

Tack på förhand!

Först och främst tycker jag inte att du ska skaffa iller om du är allergisk. Jag är allergisk mot pälsdjur generellt, men ger mest utslag på hund och katt. Skaffade iller för sju år sedan, och nu är jag redigt allergisk mot dem och har till och med utvecklat astma. Det är verkligen inte skoj.

Vilket fall som helst, svarar på dina frågor nedan:

1. Illrar fäller. De får både sommar- och vinterpäls och är mycket klibenägna djur, vilket gör att hudflagor med allergiframkallande protiener lätt sprids i lägenheten.

2. Det finns lång- och korthåriga illrar.

3. Jodå, det finns. Det ginns även helsvarta, helvita och fläckiga (eller spräckliga) illrar, men av dessa så ser man ytterst sällan de svarta och nästan aldrig fläckiga. De fläckiga är framavlade på färg och har ofta genfel som resultat. Illrar med annorlunda färger är vanligare i USA.

4. Inklusive svans är min hane ungefär 70 centimeter lång. Han är en riktig bamse å andra sidan. Min hona är nog inte ens 30 centimeter lång med svans.

5. Nej, det är bara ljug. Man kan inte få djur att utsöndra mindre allergener. Det finns säkert vissa individer som utsöndrar mindre än andra, men det kan inte påverkas utifrån.

6. Bra länkar för färg är denna och denna. Däremot är de något missvisande eftersom många färger som finns hos amerikanska illrar inte existerar här i Sverige. Däremot ska man inte köpa iller efter färg, eftersom många färger har med sig genfel som till exempel waardenburgsyndromet som resulterar i dövhet.

Man e mer känslig mot dom än vad man kan tro om man är allergiker

Härligt svar! Jag har nått toppen av min allergi så jag har inget vidare att förlora. Har två illrar på skolan som jag ska börja våldgästa. =D

Klart att illerallergi kan vara lika bedrövligt som hund och katt, men anledningen till att illerallergi inte förekommer i samma utsträckning som hund/katt/kanin/häst är därför att illrar just inte är så vanliga att ha som husdjur.

Tack för alla svar!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka