Centaur

Trådstartare
Funderar på att bygga en ny rastgård till katterna eftersom jag är trött på att reparera den befintliga. Den är så ful nu att den är ett rivingsobjekt.

Frågan är vilken sorts nät man ska ha? Det måste vara rejält! En av katterna spränger hönsnät hur lätt som helst. Det måste vara hållbart, starkt, tåla att klättras på och givetvis så billigt som möjligt.

Jag hade först tänkt använda kompostgaller tills jag såg hur dyrt det är...

Kollade på rådjursnät eftersom det rekommenderas för att kattsäkra balkonger men är det verkligen tillräckligt starkt?

Vad har ni använt i era rastgårdar?
 
Ja, det är samma. Tror det finns stålförstärkt rådjursnät, det vanliga kan nog vara lite vanskligt om man har sånna katter. Syrrans tuggade sig igenom det tunnare rådjursnätet.
 
Har spanat runt på Jula, Bauhaus, Biltema etc och valet står nu mellan putsnät och vanligt staketnät av den här sorten: http://www.jula.se/globalassets/cat...dth=458&height=458&scale=canvas&bgcolor=white
Det är dyrare än putsnät men säkert mycket tåligare. Eftersom gården ska stå på gräsmatta tänker jag att det är en fördel om nätet är grönt, då smälter det in lite bättre.

Jag har grönt nät på min uteplats och tycker det smälter in riktigt bra!
 
Har spanat runt på Jula, Bauhaus, Biltema etc och valet står nu mellan putsnät och vanligt staketnät av den här sorten: http://www.jula.se/globalassets/cat...dth=458&height=458&scale=canvas&bgcolor=white
Det är dyrare än putsnät men säkert mycket tåligare. Eftersom gården ska stå på gräsmatta tänker jag att det är en fördel om nätet är grönt, då smälter det in lite bättre.
Vi har grönt nät till hundarna
Men jag tror inte det funkar för katter
Katter kan ju klättra på stolparna och hoppa ut
Visst behövs tak till katt?
 
Man behöver inte ha tak på hela, bara man ser till att inte katten kan klättra över nätet.
Ja, hur brett behöver taket vara runt om?
Funderar nu på hur vi kan lösa så att katten kan vara lös i trädgården
Det borde gå att sätta en vinkel på stolparna och fästa nät på dom vinklade stolparna?
Tror du det kan funka?
 
Ja, hur brett behöver taket vara runt om?
Funderar nu på hur vi kan lösa så att katten kan vara lös i trädgården
Det borde gå att sätta en vinkel på stolparna och fästa nät på dom vinklade stolparna?
Tror du det kan funka?

Så har dom flesta som nätar in hela trädgårdar. 50 cm åt båda håll kanske? Alltså 50 utåt och 50 inåt.
 
Jag kommer ha helt tak. Ena katten är grym på att klättra och går med lätthet armgång i taket! Han har till och med sprängt taket i den gamla rastgården, uppåt, och kommit ut genom hålet.

Har man mindre atletiska katter så kanske det räcker med att vinkla stängslet inåt.
 
Vi ska bygga kattgård till sommaren (nytt hus :love:)
Kommer köra med Granngårdens helgalvade svets nät. Och tak.. har nästan blivit av med en katt till en mindre vråk och vill inte vara med om det igen
 

Liknande trådar

Övr. Katt Ja nu ska jag ju inte näta förrän i vår men jag har sååå tråkigt :D Funderar över det här med val av nät till balkong. Jag hade nätat på...
Svar
2
· Visningar
1 378
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
3 179
Senast: Kiwifrukt
·
Katthälsa Hej! Jag vill dela med mig om min katts historia med förhoppningen att kanske hjälpa någon vars katt fått kronisk njursvikt. Jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
41 024
Övr. Katt Hej! Jag har ett stort problem som stör husefriden - katter som slåss. här kommer en liten bakrund: Vi har 3 honkatter som har levt...
Svar
5
· Visningar
4 709
Senast: Ekblomma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Valp 2025
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp