F

Fasade

Hej!

Hur ofta ska man raspa sin hästs tänder?

Är det verkligen nödvändigt om inte hästen har något "fel" med sina tänder?

Sv: Raspning

Det är olika,
nej raspning är inte alltid nödvändigt. man raspar enbart när hästen fått vassa kanter/ojämnheter på sina tänder. Tänderna bör kollas 1 ggr per år om inte någon ordinerat att tänderna ska kollas oftare.

Brukar ta som vana att kolla tänderna på pållen en gång / år i samband med vaccinationen. Och oftast behövs det knappt göras något då hon har finfina tänder :)

jag tar mina på kliniken. det kostar från ca. 800 kr upp till 1500 kr beroende på om och vad som behöver göras. min vet. använder "maskin"

jag tar mina på kliniken. det kostar från ca. 800 kr upp till 1500 kr beroende på om och vad som behöver göras. min vet. använder "maskin"

Gud vad dyrt. Tror inte jag betalat så mycket ens när jag tog ut tandläkare som drog ut vargtänder och cheka resten av munnen samt gav en vaccinations spruta. Tror det landade på 700 kr.

tja, jag tycker det är billigt ;) jag har tillgång till en veterinär med intresse och extra kunskaper om just hästens tänder. hästen blir sederad och kliniken erbjuder tvångsspilta och mycket bra ljus, samt maskin med trissor som bara tar exakt där det ska. bra säkerhet för både veterinären och mina hästar ;)

Låter ju toppen! Vill jag också göra med min pålle.

fått höra att man inte ska raspa hästen tänder :crazy:
bara slipa ner vassa kanter på tänderna, eftersom man sliter på emaljen som inte "växer ut" igen. Men vad vet jag?!
Vi har tydligen en tandläkarklinik här i närheten, som gör detta.
Hästen får stå i spilta, får bedövning och och tandläkaren tar det lugnt. Får nog åka och testa det någon gång med min pålle.

visst har du rätt i att man inte ska "raspa på rutin". för över 20 år sedan skötte oftast hovslagaren tandraspningen och då va det "bara för att" eller nåt :angel: :o in med munstege/rulle, håll hårt och in med raspen och så några tag på båda sidor :crazy:

veterinären raspar ju inte om det inte behövs (iallafall inte vår :p )
mitt halvblod har i hela sitt liv gått på regelbundna kontroller, än har han inte behövt någon beh. :D han är 9 år. därimot har vi andra hästar som behöver beh. 2 ggr/året pga. både hakar, skarpbett och vågbett :crazy:

min gamla shetlands ponny går minst 2 ggr/år, vid nästa besök ska hon dra ut en defomerad framtand (innom någon vecka). annars kommer den snart att innebära problem :crazy: vid förra besöket i januari ramlade en kindtand ut när vet. slippade bort några hakar längst in :angel: men så har hon ju oxå passerat 35 :angel: :love:

Men veterinärerna gör inte såhär eller?
eller raspar de bara bort det som behövs också.

haha, vad läskigt. Kan tänderna bara ramla ur sådär?! Snart får hon gå med lösgom då ;) haha

jag känner mig otroligt hemsk. Haft min häst i 1 och ett halvt år, men aldrig kollat tänderna :crazy:
Mest för att jag inte märkt några obehag från hans sida, eller lämnad mat osv. Tänderna kollades vid vet. bisiktningen ua, och sen har det fallit ur min glömska. Men jag får väl ta det nästa gång jag ska vaccinera honom nu i vår/sommar.
Är det väldigt dyrt om de bara gör en koll här hemma?
Ingen lust att transportera mitt nervvrak till en klinik, utan bil med dragkrok och utan transport. Men vi får väl se hur jag gör, tänderna ska kollas i alla fall :bump:

min kompis ponny kollas en gång om året men det är sällan de behöver filas något nämvart ,medans min gammla häst behövde tandläak besön två gånegr om året

Okej. Jag vet inte om någon gör det bra här eller inte.
det är en häst i mitt stall som har problem med tänderna, därför tas tandläkare ut en gång per år. Men sist sa de inte till, och lär inte göra det nu heller.

Att köra min häst till klinik för detta känns på tok för onödigt. dels är han inte jättepigg på att gå in i transporten, och han är väldigt nervig av sig. Studsar gärna runt när något är läskigt, speciellt skumma ljud. Sen har vi varken bil med dragkrok eller en transport.. så det känns rätt kört :( Får ta veterinären nästa gång han ska vaccineras, för alla veterinärer gör detta va?

Hej!

Hur ofta ska man raspa sin hästs tänder?

Är det verkligen nödvändigt om inte hästen har något "fel" med sina tänder?

Jag har inte kollat på min häst än.
Men hans bajs är bra och han är lugn med bettet, så...

Jag har en vännina som är hästtandläkare, så jag ska be henne kolla snart faktiskt!

tja, jag tycker det är billigt ;) jag har tillgång till en veterinär med intresse och extra kunskaper om just hästens tänder. hästen blir sederad och kliniken erbjuder tvångsspilta och mycket bra ljus, samt maskin med trissor som bara tar exakt där det ska. bra säkerhet för både veterinären och mina hästar ;)

Min vet kör på samma sätt här. Kommer inte en rasp i närheten av mina hästars munnar utan dom sederas och så används maskinen,en liten trissa;)...1 gång om året kör jag in hästarna för detta.

du har p.m ;)

jodå veterinärerna vi använder tar inget om inte det behövs, använder en sorts sliptrissa som inte tar mer än nödvändigt.

ha ha, jo det kanske blir löständer snart :angel: nej, så farligt är det inte. det va bara en kindtand som lossnade av sig själv :angel: veterinären tyckte inte det va så farligt, hade den inte "rammlat ut" hade hon kanske fått ont av den eftersom den satt så löst. att hon får dra ut en framtand beror på att den blev insparkad för sådär 30 år sedan och nu när bettet blivit som ett "näbb" så sliter hon den tanden "på sidan" inte på slitytan. så hon kommer troligen att få ont om vi inte tar bort den :p annars har hon väldigt fina tänder för att vara så gammal (hon har fyllt 36 år i år) det är fortfarande mycket slityta kvar :d

PMat tillbaka ;)

vad gulligt. Hoppas att den lilla damen fortsätter att ha fina tänder, och ett fint långt liv. Hoppas verkligen att min häst också blir så gammal. Vill inte att han ska gå bort.

Känns det inte konstigt att säga att hon fick en spark för 30år sedan. hade jag tyckt vart jätteskumt.
hur länge har du haft henne? Lite utanför tråden kanske :angel:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 049
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej Någon som har häst som har tätt mellan tvärutskotten i ländryggen? Vår häst har fått kortisonbehandling och nu väntar arbete för...
Svar
0
· Visningar
159
Senast: Smultron
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
359
Senast: Malva1978
·
Hästvård Hej! Skulle ni flytta in i ett nytt stall där en av hästarna testade positivt för stora blodmasken för några månader sedan och några...
Svar
6
· Visningar
504

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka