Sv: Raspning

Hej!!
jag har aldrig raspat någon av mina hästar och de har heller aldrig haft något fel på tänderna utan har i sället mycket fina tänder eftersom de har slitits ner naturligt.. men självklart kollar jag så det inte blir några fel i munnen. Men så länge det ser bra ut så raspas inte mina hästar.

Oops. Läste fel på frågan.. *vissla*
Trodde du skrev, "När brukar man behöva raspa sin häst"..
Sorry :o

Okej nä jag funderar bara över när man generellt brukar behöva börja med det? :)

Man kollar ju alltid tänderna på sina hästar minst 1/år. Det är ju inte alltid de raspar, men annars säger de väl till? Eller har jag fattat fel? :o , man bör väl annars börja när de är rätt små.. :idea: :)

Jo jag är med på att man ska kolla tänderna 1gång per år MEN min fråga var när man ungefär brukar behöva börja raspa sina hästar?

Hejsan.

Det beror på i vilken "gren" av hästvärlden du befinner dig. Travhästarna raspas ofta från det de är små och kanske i samband med att vargtänderna tas bort. Min 4 åring, som gått på travet, är raspad 1-2 gånger om året sedan han var 1,5 år. Min ridhäst som är 3 år har jag aldrig raspat tänderna på. Men däremot har jag haft koll på tänderna. Han byter tänderna mest hela tiden tycker jag. Det är alltid någon som är lös eller håller på att växa ut, och det är visst helt normalt det också enligt uppfödare av rasen samt tandläkare.

Myy

Jag ska ta ut en tandläkare nu till våren för första gången på min blivande tvååring. Han fyller två i april. Men om dom behöver raspas vet jag inte. Dom ser bra ut än så länge.

Liknande trådar

Hästvård Brottas med mugg/rasp just nu och idag kom svaret på odlingsprovet. Han har två bakterier varav den ena är resistent. Fick då hippotrim...
Svar
8
· Visningar
734
Senast: tuaphua
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
828
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Ger våra hästar mineral kraft för högpresterande hästar. Brukar ge orginal. Men fanns inte inne i foderbutiken sist.. Två av hästarna...
Svar
3
· Visningar
390
Senast: skiesabove
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 524

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka