Rasp - Lindor eller skydd?

L

Lina_

Hästen rids normalt med senskydd, och är ganska busig och brallig ute, så någonting vill jag gärna ha på benen.
Hon har nu fått rasp, ganska mycket, på utsidan mellan senan och skenan mitt på benet exakt där senskydden sitter.

Hur gör ni med skydd och så? Hos ryttare jag jobbat hos har vi haft hästarna lindade då, men jag vet inte om det räcker, vill ju inte åka på en senskada... =/ Är lite inne på fårskinnsfoder i senskydden, det borde ju vara bättre? Som sagt, hur gör ni...?

/Lina

Sv: Rasp - Lindor eller skydd?

Skaver senskydden på raspen???
För jag sätter på skydden som vanligt. Lite rasp istället för en senskada.;)
Man kan ju smörja så de inte skaver innan ridturen.
Annars tycker jag att du kan ha dina skydd på som vanligt.

man kan ju om man orkar ta o linda med fleecelinda utan padd...annars är ja väldigt för padd..men iallafall så lindan ger ju inget stöd eller så på de sättet men då kan man sätta senskyddet över lindan..
då skyddar man ju raspen o så och kan endå ha senskydd..annars skulle säkert fårskinn funka bra också.

Nja, skaver gör det väl inte, men det ligger ju emot och det blir ju friktion när hon rör på sig. Men att smörja det innan kanske är en lösning också.

Provade att linda och senskydd utanå, men då måste jag nog slakta en fleecelinda, för det blev för tjockt :p

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 676
Senast: AbCdE
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 152
Senast: Hedwig
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 923
Senast: Egonson_
·
Utrustning Vårt lilla gotlandsruss har troligen trampat snett i hagen och har nu en misstänkt senskada på höger bak. Veterinär kom i fredags och...
Svar
5
· Visningar
814

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka