Rasjämförelse med bilder, vill ni vara testobjekt?

Sassy

Trådstartare
Jag håller på att sätta ihop en rasbeskrivning där man tydligt kan se skillnaden mellan koraten och de raser som folk kan förväxla dem med. Kan ni kika på mina bilder och se om ni tycker skillnaden är lika självklar som jag tycker?

Koraten har en ganska kort, muskulös kropp. Ansiktet beskrivs som "hjärtformat", dvs man kan rita en form av hjärta runt ögonpartiet med ett mindre hjärta i nospartiet med morrhårskuddarna och hakan. (det här får jag nog rita in i bilden för att folk ska förstå helt...). Ögonen är runda, stora och med en varm gulgrön ton. Öronen är stora, breda vid basen och högt placerade. Svansen ska ge intryck av att vara något för kort för kroppen.

1%20060930%20foto%20Kongro.jpg

Här ser man mycket bra ögon, och "lilla hjärtat" är också bra.

030607%20I%20Orebro.jpg

Bra kropp, bra ansikte och öron. Ögonen kunde vara både större och rundare.

061023%20Pasilla%202.jpg

Fint ansikte på en ung katt. Hjärtformen är under utveckling, ögonformen jättebra.

Koratens profil är mjukt svängd. Den har en flat panna, och en lite krokig "lejonnos":

2%20060930%20foto%20Kongro.jpg

Ryssen är en långsträckt och elegant katt. Den har en rak profil:

Jamusjkin.jpg

Louisa_ryss.jpg

Ansiktet har en trekantig form, med smalare "mandelformade" ögon och öronen lågt satta för att förtydliga kilformen.

Zjivago.jpg

Ögonfärgen är kallt grön.
Siri2.jpg

Sv: Rasjämförelse med bilder, vill ni vara testobjekt?

ansiktsformen syntes tydligt efter din beskrivning :) ögonfärgen hade jag inte sett

Ögonfärg är ju jättesvårt på bild, och ännu värre blir det av att många katter inte är några skolboksexempel för sin ras. Fullvuxna korater är oftast väldigt rastypiska, men ryssar som är en lite större ras kan svänga väldigt mycket i typ, så att det är svårt även för den erfarne att skilja dem åt.

ja hehe, jag påstår inte att jag skulle se det i verkligheten, men jag såg vad du menade på bilderna, det var så jag menade :p

jag ser efter dina beskrivningar att det är skillnader. men att det skulle vara två olika raser skulle jag lätt missa IRL. jag skulle nog tro att det ena va en hane (koraten) och den andra smäckrare en hona(ryssen)........

Skillnaderna syns väldigt väl i dina exempel! :)

Gud, vad korater är vackra! :love:

Jag skulle nog sett skillnad på ryssens och koratens profil IRL nu när jag läst din beskrivning. Även på svansen kanske.
Annars var hela beskrivningen bra och jag skulle säkert se skillnad på dem om jag såg några till just nu.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka