Rapsprodukter till häst???

Lotus

Trådstartare
Hade tidigare en tråd här gällande vilken olja man kan ge till hästar, och ingen verkade riktigt ha koll på detta utan man gav det billigaste.

Läser nu i min gamla "hästens utfodring" av Planck, gällande proteinfodermedel och kraftfoder, att "om du använder något koncentrat ska du kontrollera att det inte innehåller animaliskt protein eller raps". (sid 32 i min upplaga).

Vad betyder detta??? Är alltså rapsolja inte bra att ge eller vilka andra fodermedel kan det vara som åsyftas?
 
Jag ger rapsolja till min pålla och hon får 1,5-2 dl om dan, har fått sen i november och inte mått dåligt av det än så länge!
 
Jag ger majsolja till mina hästar 1 dl/dag för det har jag hört ska vara bra och dom mår bra av det och har gjort så i ett par år. :)
 
Raps i "orginalform" dvs det som växer på fälten är inte så lyckat för hästar. Rapsolja är däremot ingen fara. Jag har gett rapsolja i många år utan problem, däremot har jag sedan barnsben hört att raps (inte olja utan växten) ska man inte ge. Jag minns inte anledningen men det är något med rapsen innan den är omvandlad som inte är bra för hästen, men den utvunna oljan är okej.
 
Fast hon skriver ju "koncentrat", så då antog jag att det måste vara en raffinerad form av raps, och inte själva originalväxten, och vad kan det då vara?

Jag ger också rapsolja och min häst verkar inte heller må dåligt, men visst är det lite underligt skrivet isåfall? Står det kvar i nyare versioner av boken?

Kan man fråga hos någon foderexpert tror ni - har tex Krafft frågesida? Fast de rekommenderar väl bara sin egna svindyra olja utan att motivera....
 
En av krafft foderexperter sa till mig att majs, eller matolja skulle man ge, inte raps.. Eller, såklart, deras egna olja!
 
Jag har frågat på SLU ang detta med olja...
Det dom svarade var att forskning kring olja och vad/hur den fungerar i kroppen har inte kommit så långt. Hon som mailade mig skrev att hon brukar rekomendera majsolja efter som att majs som proteinfodermedel är beprövat.
Det som är nyttigt i oljan är det fleromättade fettet men även enkelomättat fett är nyttigt.

1 liter av följande oljor innehåller ca
Rapsolja 62,5g enkelomättat fett 30g fleromättat fett=92,5g
Matolja 57,5g enkelomättat fett 34,5g fleromättat fett=92g
Majsolja 28,5g enkelomättat fett 58,5g fleromättat fett=87g

Sammanlagt är det då mer omättat fett i rapsoljan, men majsoljan innehåller mycket mer fleromättat fett än dom andra.
Av det hon skrev så fick jag för mig att det var det fleromättade fettet som var nyttigast och då borde majsolja vara det som är lämpligast att ge.

Mina hästar har alltid fått majsolja(ca 1dl/dag), och dom har sett ut att må bra. Jag har gett dom det främst för att få en tät, blank och fin päls och det har all mina hästar också haft. Om det beror på oljan eller om det har berott på nått annat är svårt att säga.

I dom utfodrings böcker jag har står det inget om rapsolja men om rapsmjöl. Det finns i olika tillskott för Kalvar och ungnöt (som man även kan ge till hästar) men man ska inte ge dom som innehåller rapsmjöl och/eller animaliskt protein till hästar.

Vad är det då med rapsmjölet som inte är lämpligt men rapsoljan som är ok?
Nån som har koll?
Ska skriva och fråga igenn...
 
Rapsolja kan man ge men inte rapsfrö pga eurukasyran. Till mjölkkor har jag för mig max 5% i kraftfoderblandningen
 
Åå - tack för ett upplysande svar, det var ju exakt det jag funderade över!

Övergår nog till majsolja efter att rapsoljan är slut om inget annat tillkommer i debatten.

Tack mirjada och skriv gärna mera om du får svar!!
 
Majs är inget proteinfodermedel utan har låg proteinhalt. Det finns inget som säger att fleromättat fett skulle vara bättre till hästar än enkelomättat eller mättat, däremot anses majsolja vara smakligast.
PL
 
Svar till:
Majs är inget proteinfodermedel utan har låg proteinhalt. Det finns inget som säger att fleromättat fett skulle vara bättre till hästar än enkelomättat eller mättat, däremot anses majsolja vara smakligast.
PL

Det var inte meningen att jag skulle skriva protein fodermedel utan jag skulle ha skrivit som tillskott i foderstaten. Det kan lätt bli sådär när man håller på med flera saker samtidigt:crazy:

Detta har jag hittat bland mina papper...

Olika typer av fett påverkar också kroppen på olika sätt. Fettet i kroppen fungerar som byggstenar för celler. Dåliga byggstenar gör att cellerna inte fungerar som de ska och det är här man ser skillnad på olika typer av fett. Det mättade fettet ger sämre byggstenar eftersom det gör cellerna hårda.
Hjärnan består av nästan 70% fett, och att ryggmärgen och nervbanorna också består av mycket fett.
Jag har en massa mer grejer skrivna om hur fett är uppbyggt (kemiskt)Mättade fetter som inte innehåller några dubbelbindningar, Enkeloättade fetter som innehåller en dubbelbindning, Fleromättade fetter som innehåller två eller flera dubbelbindningar. Och det är dessa bindningar som är bra... Ju fler desto bättre.

Detta hadde jag också i mina papper...
Tror att det är från någon på SLU(ej säker) Kan vara från nån bok också...
Man kan ofta se på hästar som får majs i sin foderstat att det påverkar hud och hår positivt. Därför kan man anta att majsoljan skulle ha samma effekt.

Det jag funderar lite på är...
Varför väljer man just rapsolja? Raps är ju inget man använder i hästarnas foderstat...

Jag bara undrar...
 
Jodå...det skiljer endel.
Billigaste majsoljan i "min" affär kostade 29 kr för en liter. Rapsoljan gick på 19 kr för TVÅ liter!
 
Ja, lite skillnad är det...
Om man har flera hästar som får olja kan det vara till ekonomisk fördel att ge rapsolja...
Men har man bara en häst så tycker jag att de kr som skiljer inte har nån större betydelse och speciellt om den dyrare oljan har en bättre effekt eller är bättre för hästen...
Men det är ju bara vad jag tycker.... :)
 
hej. Läste lite trådar om raps då jag läser på SLU och strax ska börja skiva exjobb om vidareförädling av rapsolja. Därför vill jag dementera lite angående rapsolja. Eurukasyra är sedan många år bortförädlat, anledningen har jag för mig att eurukasyra kunde ge skador på hjärtmuskulaturen. Men som sagt detta är inget problem längre. Eurukasyra är en fettsyra och skulle i så fall finnas med i oljan precis som övriga fettsyror. Anledningen till att man är restriktiv med raps till mjölkkor är att det kan sätta smak på mjölken. Biprodukten då rapsolja kallpressas blir rapsfrökaka, något som används i många foderstater då främst som proteinfodermedel, speciellt idag då alternativet är soja som köps från antingen USA eller Brasilien men på grund av att den mesta sojan som odlas i dag är GMO så har rapsfrökaka blivit populärt. Raps expeller har följande näringsvärde:
Omsättbar energi 15 MJ
Vatten 7%
Smältbart råprotein 265g
Råfett 181g
Växttråd 80g
Calcium 7,4g
Fosfor 10,2g
Proteinkvalité.
AAT 83g
PBV 167g
Alltså väldigt proteinrikt och eftersom att 20%av oljan finns kvar i fröet (presskakan) efter pressning så blir fodret också väldigt energirikt.
De oljor som är nyttigast ur näringsynpunkt (för människor är kan inget om hästar) är olivolja och rapsolja då dessa är rikast på det nyttiga enkelomättade fettet. Olivolja och raps olja skiljer sen sig näringsmässigt genom att olivolja innehåller störreandel antioxidanter medans rapsolja också innehåller omega 3 fettsyror. Anledningen till att olivoljan fått en så kraftig markandsandel och idag är känd som "den nyttigaste" är att EU subventionerat detta. Så mitt råd är att ge rapsolja men då helst en kallpressad, svensktillverkad sådan ;)
 
Ok, det är enkelomättat fett till människor...
Men som det verkar(med tanke på vilka andra oljor som man ger till tex högpresterande hästar) så är det inte enkelomättat fett som hästar reagerar bäst på utan fleromättat. Om man kollar på tex vetegrodds olja som man då kan ge till hästar vid tex päls fällning och sättning. Den innehåller till störredel fleromättat fett. Mariatistelolja är en olja som man ger till högpresterande hästar och den innehåller till största delen fleromättat fett. Och så har vi majsoljan som även den har större del fleromättat fett. Den har blivit "utsatt" för studier av bla SLU. Där kom man fram till att hästar som fick den oljan bla reagerade mindre på plötsligt uppdykande föremål. Och för en tid sedan när jag skrev till SLU och frågade vilken olja jag skulle använda för pälsen så fick jag som svar att majs som fodermedel var beprövat och det hadde en positiv inverkan på hur och hår, man kunde därför anta att även oljan hadde den effekten. Och det har den!
Personen som svarade mig påpekade även att det inte fanns tillräckligt med forskning kring oljor i hästens foder för att kunna säga ett den ena eller andra oljan var att föredra.

Inte vet jag...
Det är bara tankar som jag har efter allt jag har läst och lärt mig genom åren.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 587
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Foderhästen är en känslig dam som i princip har diarré året runt och inte kan äta blöt silage, lusern eller betfoor öht, vilket är lite...
Svar
11
· Visningar
1 765
Senast: Soffan74
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 143
Senast: ufot
·
Foder & Strö Jag vet inte hur jag ska göra med min gamling, han är 25 år och vi har honom som sällskapshäst och nån tur i skogen då o då. Han...
2
Svar
33
· Visningar
3 137
Senast: Glimris
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp