Rapsolja!!

R

RebeckaKihlberg

Dagsransonen till stor häst?...har för mig 1dl/dagen...är de fel?? :confused:

75g/100kg kroppsvikt är maxgivan...
Men varför rapsolja?
Varför inte ta en "bättre"/smakligare olja med högre halt av fleromättade fettsyror som tex majsolja?

Därför att rapsoljan är billig, accepteras av de flesta hästar även om majsdoljan anses smakligare.
Om vi skall gå efter vad som anses nyttigt på människa så har du tydligen inte sett att man har uppvärderat det enkelomättade fettet. Problemet med för stora mängder fleromättat fett är att det oxiderar lätt både i o utanför kroppen o kräver alltså mer antioxidanter. Rapsolja innehåller mindre mättat fett o mer enkelomättat än majsolja.
PL

Maxgiva per utfodringstillfälle 75-100g per 100 kg häst. 150-200g per dag per 100 kg häst.(enligt hästens näringsbehov o utfodring)
PL

Ja, det är enkelomättat fett för människor...
Det vet jag!
Men om du kollar fett fördelningen i ALLA oljor som rekomenderas till hästar i övrigt så har dom en större andel fleromättade fetter. E-vitamin funkar som en antioxidant för de fleromättade fettsyrorna och majsolja innehåller tillsatt E-vitamin för annars så skulle den härskna såfort du öppnade korken.

Dessutom är vill du ju uppnå olika saker med olja för människor och hästar.
Du har ju knappast tex kolesterolproblem hos hästar...
Du ger ju fett till hästen bla för päls och energi, detta använder inte människor olja till...
Om man kollar på fettet i våra vanligaste sädes slag tex havre och korn så är det fleromättat fett i dom.
Sedan tror jag också att man ska hålla sig till saker som under flera år är beprövade. Majs är ju nått man gett till hästar under massor med år och effekterna är dokumenterade. Det har bla positiva effekter på hud och hår.

Rapsolja innehåller dessutom höga eller mycket höga halter av K-vitamin (som man enligt SLU inte ska tillföra hästen) beroende på märke och det tror jag inte är så nyttigt.

Det finns inget som säger att fleromättat fett skulle vara nyttigare för hästar än omättat eller enkelommättat.
Det där med K-vit måste du fått om bakfoten, om du skulle fråga mig, "skall jag ge k-vit till min häst" skulle jag svara nej det behövs inte. Det är inte samma sak som att man skall undvika foder som innehåller k-vit. Förmodligen får hästen i sig mer om den går på bete än vad den får från några dl rapsolja.
PL

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
520
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 002
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 273
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
386
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.