Rapsolja!!

R

RebeckaKihlberg

Dagsransonen till stor häst?...har för mig 1dl/dagen...är de fel?? :confused:
 
75g/100kg kroppsvikt är maxgivan...
Men varför rapsolja?
Varför inte ta en "bättre"/smakligare olja med högre halt av fleromättade fettsyror som tex majsolja?
 
Därför att rapsoljan är billig, accepteras av de flesta hästar även om majsdoljan anses smakligare.
Om vi skall gå efter vad som anses nyttigt på människa så har du tydligen inte sett att man har uppvärderat det enkelomättade fettet. Problemet med för stora mängder fleromättat fett är att det oxiderar lätt både i o utanför kroppen o kräver alltså mer antioxidanter. Rapsolja innehåller mindre mättat fett o mer enkelomättat än majsolja.
PL
 
Maxgiva per utfodringstillfälle 75-100g per 100 kg häst. 150-200g per dag per 100 kg häst.(enligt hästens näringsbehov o utfodring)
PL
 
Ja, det är enkelomättat fett för människor...
Det vet jag!
Men om du kollar fett fördelningen i ALLA oljor som rekomenderas till hästar i övrigt så har dom en större andel fleromättade fetter. E-vitamin funkar som en antioxidant för de fleromättade fettsyrorna och majsolja innehåller tillsatt E-vitamin för annars så skulle den härskna såfort du öppnade korken.

Dessutom är vill du ju uppnå olika saker med olja för människor och hästar.
Du har ju knappast tex kolesterolproblem hos hästar...
Du ger ju fett till hästen bla för päls och energi, detta använder inte människor olja till...
Om man kollar på fettet i våra vanligaste sädes slag tex havre och korn så är det fleromättat fett i dom.
Sedan tror jag också att man ska hålla sig till saker som under flera år är beprövade. Majs är ju nått man gett till hästar under massor med år och effekterna är dokumenterade. Det har bla positiva effekter på hud och hår.

Rapsolja innehåller dessutom höga eller mycket höga halter av K-vitamin (som man enligt SLU inte ska tillföra hästen) beroende på märke och det tror jag inte är så nyttigt.
 
Det finns inget som säger att fleromättat fett skulle vara nyttigare för hästar än omättat eller enkelommättat.
Det där med K-vit måste du fått om bakfoten, om du skulle fråga mig, "skall jag ge k-vit till min häst" skulle jag svara nej det behövs inte. Det är inte samma sak som att man skall undvika foder som innehåller k-vit. Förmodligen får hästen i sig mer om den går på bete än vad den får från några dl rapsolja.
PL
 
Havre innehåller ung lika mycket enkel som fleromättade, feta sorter mer enkelomättat o magrare sorter mer fleromättat.
PL
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 664
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Priser på strö och foder har ökat kraftigt, stallhyror stiger pga detta. Massor av hästar till salu, verkar vara svårsålt. Massor av...
2
Svar
21
· Visningar
2 294
Senast: Ainon
·
Foder & Strö En av de nytillverkade hösilagebollarna gick sönder i går. Den har stått på åkern i tre dagar, kan man fodra med den eller är det...
Svar
3
· Visningar
773
Senast: fejko
·
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 402
Senast: Hgfy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp