Rapport Appell ---> UPPFLYTTNING!

KopparbergsEmme

Trådstartare
Jag kan fortfarande le åt min lilla Kicke-dua som var så otroligt duktig i lördags!

Rapportsträckan var tuff tyckta jeg, långt ifrån rak och med lutning, sista 100m var nästan rätt upp för att komma till B station..
1 minut ner och 2 upp, helt klart godkänt och 10-9,5 som betyg!

Budföringen var "Den snyggaste för dagen" Synd att jag (omedvetet) klämde in ett DK genom att säga fot, men men!

Lydnaden
8,5-8,5 Linförighet. Position, snettsitt (Var som väntat, dock nöjd att hon höll ihop så bra hon gjorde)

5-5 Framförgående (Inte tränat på länge, snyggt första, strul andra)

10-10 Läggande

10-9,5 Inkallning stöter i pytte

6,5-7 Apportering Morrar, Tuggar, dk (detta moment är hennes lilla "flippa ur på tävling" hon låg inte vid avlämnandet denna gång iaf efter ett fot)

10-10 hopp

0-0 Platsliggning. (Jäkla otur, hon låg skit snyggt, tills hon efter halva tiden fick syn på ett monster i skogen och reste sig för att varningsskälla och springa till matte, JAHA!)

Hel nöjd med henne, hon orkade hålla ihop mer nu är i våras, platsen känns som otur, hon krånglar aldrig på träning... Apporten vet jag att jag måste jobba på och framförgåendet var också lite otur, men hon redde ut det! Linförigheten vet jag ju också att positionen inte är perfekt, men hon höll kontakten nästan hela tiden, på ett ställe tappa hon lite och det var även då hon klämde in en riktigt sne sitt!

Nu ska jag njuta vidare och strax träna kryp! :banana:

Sv: Rapport Appell ---> UPPFLYTTNING!

Grattis!! Bra gjort! Åh vad jag önskar jag också kunde tävla rapport, verkar sjukt kul!

Till er båda!

Det är sten kul!
Jag har den stora förmånen att kunna träna med mina uppfödare som båda två tävlar på SM nivå, utan dem hade det aldrig gått! Nu ska vi koncentrera oss på att träna in den nya mottagaren ordentligt under vintern och sedan blir det lägre till våren! :bump:
(Quintanas äldre HELbror kom ju tvåa på SM i år, så de finns ju i na :p )

Stort grattis! :bow:

Rapport har jag också haft funderingar på att träna och tävla. Det är sjukt roligt!

Problemet med min hund är att han inte vill vara mer än max 50m från mig och det blir lite svårt då :cool:

Grattis! Vad avundsjuk jag blir på att du kan köra rapport! Tycker att det är den absolut roligaste grenen. Men har ingen lämplig hjälpförare, tyvärr. Alltid kul att få så höga betyg på specialen fö.

Jo då, budföringen funkar fint, det är när jag flyttar ut den i skogen (och han inte längre ser mig) som det går åt pipan. Han älskar budföringen, men när han kommer på att han inte kommer se mig om han fortsätter längre bort så står han och väntar på att jag ska följe med.

Grattis:laugh:

Får jag låna tråden lite och ställa en troligtvis dum nybörjarfråga?

Har koll på spår och sök, men totalt nollad på rapport:o

Det hela går väl ut på att hunden ska springa mellan stationer/personer (grovt beskrivet) men hur vet hunden vart den ska springa?:confused:

Usch, borde plocka hem regler och läsa på, sånt man borde ha ett hum om tycker jag;)

Grattis:laugh:

Får jag låna tråden lite och ställa en troligtvis dum nybörjarfråga?

Har koll på spår och sök, men totalt nollad på rapport:o

Det hela går väl ut på att hunden ska springa mellan stationer/personer (grovt beskrivet) men hur vet hunden vart den ska springa?:confused:

Usch, borde plocka hem regler och läsa på, sånt man borde ha ett hum om tycker jag;)

Stort grattis till TS :)

A-stationen är på samma ställe hela tiden, man börjar där. Sedan tar förare nr.2 hunden och går iväg till station B, sitter där en stund och skickar sedan hunden tillbaka till A. Föraren nr.2 stannar kvar på B stationen och när hunden gått iväg till A och kommit fram så beger man sig iväg till station C.

När alla nr.2 förare kommit fram till C stationen (som ligger ca 500m från B, beroende på vilken klass man är i) så skickar man hunden från A stationen som ska springa till C stationen. Hunden vet var B stationen var och spårar sig fram till C stationen. :laugh:

Sen är det slut där och alla nr.2 förare tar hundarna och går ner tillbaka till A stationen tillsammans (beroende på klass, det finns D station i högreklasser).

Åh, du fick det att låta så enkelt :)

Blir lite sugen att prova.
Börjar man som budföring o bara ökar avstånd och miljö?

Edit:

Visst kan det bli så att två hundar som "rapporterar" samtidigt kan korsa varanda ute i skogen?
Eller är det bara i de högre klasserna det kan hända?

Senast ändrad:

Okej, det blir ingen skillnad om det är du som går ut på sträckan ? (fattade som att det avr du som stod kvar) Synd iaf, det är en rolig gren!

Nej de korsar inte varandra om allt går rätt.

Du skickar hundarna 1 och 1 mot stationen med 3 minuters mellan rum. Tanken är att alla ska springa ner till stationen MEN det händer att hundar stannar / vänder och då kan det ju bli en krock. För att ha en bra rapport hund krävs att den är ganska självsäker :) Försvinner en hund letar man inte förns hela tävlingen är slut ;)

Åh, du fick det att låta så enkelt :)

Blir lite sugen att prova.
Börjar man som budföring o bara ökar avstånd och miljö?

Edit:

Visst kan det bli så att två hundar som "rapporterar" samtidigt kan korsa varanda ute i skogen?
Eller är det bara i de högre klasserna det kan hända?

Ja man kan börja som budföring och förlänger när hunden är mogen. Man lär hunden betydelsen av ordet marsch.
När vi testade hur vår tik funkade, så gick vi i skogen och sedan gick vi som ett V bort från varandra. Tiken vallade oss och fick godis varje gång hon kom fram till oss, sen fick hon springa fram och tillbaka några gånger mellan oss för vi kom ju längre och längre ifrån varandra. Sen gick vi ihop och tiken var glad när flocken var samlad. På så sätt kan man se om någon betyder mer för hunden och om den kanske föredrar den ena. Då kan den som betyder lite mindre ha bättre belöningar osv när hunden kommer till den när man tränar rapport.

De jag tränar rapport med berättade att på en tävling som de var med på så kom tre stora schäferhanar springande bredvid varandra mot "mål". Deras förare bestämde att springa åt tre olika håll för att hundarna inte skulle komma ihop sig när de tog emot dem på stationen.

Senast ändrad:

GICK NI I ETT V :eek: Vaddå risk för att den sneddar :p
Vi gick bara långt i början på en mindre stig, relativt rakt, sen har vi bara trixat med sista förlängningen för att göra det svårare och för att hon ska träna på att spåra och inte bara följa stig tex. Men vi har bara tränat sen i början av året...
(Sedan fick vi strul i sommras när vi bytte mottagare)

Det var när jag och min dotter skulle testa hur hon betedde sig, det var innan vi började träna rapport :)

Vi har bara tränat sen i slutet på augusti och vi har kommit dit att hon ska spåra sig till förlängningen till C.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Svensk Politik 4
  • Vad gör vi? Del CCXII
  • Träning och hälsa del 12

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka