RAO undersökning på kilinik??

corre77

Trådstartare
Hej!!
Jag undrar om någon vet vad de gör för undersökning på hästen på klinik om den har RAO??
Min häst har fått diverse behandlingar m fabrol och Ventipulimin samt dygnet runt utevistelse men fortsätter att hosta, så nu blir det ett klinikbesök. Jag har nyss bytt försäkringsbolag kan det bli problem?? Går klinikbesöket på försäkringen om vet har skickat in en remiss??

Sv: RAO undersökning på kilinik??

tycker att du borde kolla upp om de tar för luftrörs problem. har för mej att de flesta inte gör det! Agria och sveland gör det inte vad jag vet. nåt som jag tycker hjälper mot det är Breath free. dett är örter som hjälper. vet ett flertal hästar som slutat hosta med hjälp av det och det är inte speciellt dyrt heller! :bump:

Senast ändrad av en moderator:

Besöket går på försäkringen, oavsett om du åker in på remiss eller ej och förutsatt att hästen inte har någon reservation avseende luftvägar i sina försäkringsvillkor. Hur detfungerar med byte av bolag vet jag inte, ring och kolla med nya bolaget för säkerhetsskull. Man brukar ju alltid ha en tids karens, men det kanske är annorlunda när man bara flyttar sin försäkring och inte nytecknar.

På klinik gör man i första hand två undersökningar; man kikar ner i luftrören med hjälp av ett endoskop. Man får då en bra bild av hur det ser ut där nere och veterinären kan bilda sig en uppfattning om typen av reaktion utifrån slemhinnornas utseende, förekomst av slem, typ av slem osv. Man brukar också ta ett sköljprov (sk BAL - bronkoalveolärt - l... hm, vad står l:et för? Lavage?) - man sprutar ner en mycket liten mängd vätska och suger upp den igen - därefter analyseras vätskans innehåll av inflammatoriska celler och bakterier.

Utöver dessa "specialundersökningar" bör förstås blodprov avseende infektionsbild tas och en noggrann "lyssning" av lungljuden utföras. Antar att den remitterande veterinären redan har gjort det.

Det låter ju riktigt smart. Strunta i diagnosen och köp lite örter nu när det visat sig att varken slemlösande eller bronkvidgande hjälper hästen. Lysande Sickan.

tack för ditt svar!! Jag har provat några naturläkemedel och örter också men dessa ger inget resultat...så nu vill jag självklart gå till botten med detta.
Om det är riktigt illa antar jag att man inte kan använda hästen till träning/tävling heller...Vet du/ni om hästen kan bli utdömd pga RAO? Kan RAO vara ärftligt? Liten tanke på att sälja henne om hon inte går att använda till ridning...avel...

Mig veterligen finns det inga studier som visat på ärftlighet. Rent teoretiskt så borde risken föreligga - allergier är väl ärftliga? Men då ska man visa att det är allergi och inte andra miljöbetingade faktorer som är boven i dramat.

Hästar blir utömda för RAO om symtpomen är grava och den framtida användningen bedöms begränsad.

jo, så är det nog. Så tråkigt nä det är en så fin häst och bara 6år:( men men...hon kanske kan säljas som avelssto..tack återigen för dina kloka svar:)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 931
Senast: Jamtland
·
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 955
Senast: Dopy
·
Hästvård Vi var med vårt sto i förrgår hos en hästklinik där vi tillbringade hela dagen med diverse utredningar. Symtom av gaskolik och ev fång...
2
Svar
20
· Visningar
3 904
Senast: hanny
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 421
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka