Rangordning

L

lemonadsaft

Hallå.
För några dagar sedan släppte jag in mitt nya sto med en sammansatt flock, ett annat sto och två valacker. Såvitt jag har sett verkar det inte vara något problem, förutom när jag ska ta in min häst. Då börjar ledarstoet att sparka och ha sig mot min häst, vill hon inte få flocken splittrad? hon blir galen, tro mig, och om jag tar in någon häst - spelar inte någon roll vilken, så står hon och skriker och springer benen av sig.
Kommer det släppa efter ett tag? Borde jag sära på mitt sto och ledarstoet? :confused:

Sv: Rangordning

När det gäller hästar så ska man i regel alltid vänta ut - i den mån det går. Det förekommer ofta oroligheter och överdrift i en nysammansatt flock och rangorningen kan ta upp till ett år att få ordning på helt. Dock brukar orolighterna lugna sig efter några veckor.

Du får vara tydlig så att den andra hästen inte skadar dig eller din häst när du hämtar henne. Visa tydligt och bestämt att du inte vill ha henne på erat revir (ett par meter runt om er). Jag har flera ggr erfarat hur hästar vill vara på när man tar in en häst som de tycker om - och andra. Det räcker dock med ett intag sen vet jag vart jag har dem och jag kan få dem att gå undan från min häst även om jag står flera meter ifrån dem båda. Tydligt kroppsspråk och trygghet är det enda som behövs. Visa vart de har dig så kommer de att lyssna. Ingen av de andra hästarna har någotnsin visat negativa effekter på detta utan tvärt om. De möter mig när jag kommer, följer mig/mig och hästen till grinden med glada ron och i maklig takt. De är lugnare och tryggare. Vi vet vart vi har varandra och vi är inte varandras fiender.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 583
Senast: Stereo
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 725
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 968
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 769
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama