rand under revbenen

R

rookie

Ponnyn jag haft sen november har den senaste veckan haft en rand under revbenen som kommer när hon andas ut. Hon är inte slemmig och inte förkyld har inte feber och inga andra symptom. Hon har däremot magrat av och blivit lite rund om buken. Vad är detta? :confused: Jag har läst om kronisk bronkit och dubbla flankslag men detta är ju helt nytt?? Är det någon som har varit med om liknande och hur kom ni tillrätta med det isåfall? Tacksam för hjälp :bow: :bow: :bow:

Sv: rand under revbenen

Håller med Adrenochrome; låter som en kvickdragsfåra. Hade en häst som hade en sådan fåra, och hon hostade också en hel del utan att vara snorig. Efter x antal omgångar på Hbg konstaterades kvickdrag och hästen togs bort.

Sv: rand under revbenen

åk till klinik och låt dom gå ner med kamera. det finns mkt. mediciner som hjälper hästen nu förtiden, om du får en diagnos (när jag va ung gav man ett "pulver"som vet. skrev ut för kvickdrag, luktade lakrits och innehöll arsenik :eek: ). går det för långt så är det dåliga utsikter. viktigt är att hästen har en så dammfri miljö som möjligt, blöt allt foder och ge helst hösilage. står hästen på box så låt den vistas ute så länge som möjligt, sopa aldrig när den är inne.

min veterinär påtalade att det varit en hemsk vinter för många hästar. på vår lösdrift står en D-ponny med diagnosen kronisk bronkit, trots lösdrift och hösilage (vilket hon klarat sig symtom/medicin fri på i flera år, helt utan besvär) är hon inne på sin 2-a kortison behandling i år (har tidigare i vinter fått fabrol och ventipulmin, men inte haft ngt. vidare hosta.). vet. har kollat med kamera och hon har inte längre ngt. slem men har fortfarande en förträngning i luftstrupen (ger bukandning det med)

Liknande trådar

Hästvård Vi fick ta bort en av våra hästar som hastigt blev sjuk förra veckan. Vad den blev sjuk i kommer vi nog tyvärr aldrig få veta eftersom...
Svar
14
· Visningar
4 872
Senast: lizzie
·
Hästvård Hej! Skulle vilja ha råd ang min dammkänsliga häst. Idag står han på torv i boxen som jag blöter när jag lägger in nytt, har utevistelse...
Svar
19
· Visningar
3 160
Senast: Korven
·
Kropp & Själ Jag har under en längre tid (ca 3 veckor) mått riktigt illa om nätterna. I första veckan kunde jag få attacker lite titt som tätt under...
Svar
6
· Visningar
41 107
Hästvård Jag undrar lite vart man börjar om man misstänker cushing. Kan jag låta veterinären som är närmast ta blodprov & skicka till Tyskland...
Svar
2
· Visningar
1 167
Senast: devere
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka