Okej, men som det är nu får fjordstoet på 135 cm och 540 kg (enligt måttband) i sig ca 40,2 MJ/dag och då är allt hon äter 5,5 kg hö. Det betyder ju att jag måste dra ner på höet för att minska MJ-intaget och då är ju frågan hur mycket jag kan dra ner på höet, för höet är väl om jag fattat saken rätt det sista man ska dra ner på?
Men kanske skulle det bli bättre om jag drog ner på höet till 5 kg (36,5 MJ) för då ligger jag väl fortfarande inom gränsen på minst 1,2 kg per 100 kg häst.
Men då återstår ju frågan hur jag får ut en bra foderstat protein- och mineralmässigt utan att öka MJ:et alltför mycket eftersom alla (?) proteinfoder även innehåller energi? Så ska jag då hålla mig till 5 kg hö och inte minska det ännu mer, kommer jag ju snart vara uppe i 40 MJ igen i alla fall? Och som det är nu får ju hästarna i sig för lite protein i förhållande till energin, så kan det kanske också bidra till att det inte "händer någonting"? Att jag, för att de ska minska i vikt, måste se till att foderstaten är i balans istället för att ägna mig åt att bara dra ner på energin? Eller är jag helt ute och cyklar när jag tänker i de banorna?
Hjälp, jag börjar verkligen förstå vilket jobb ni som sitter här och räknar dagarna i ända
har. Jag blir helt snurrig.