Räkna TS till KG...?

T

Tuva-Li

Nu har jag nog snurrat till det... :o
Hur räknar jag om TS till KG?
De nya analysvärdena på hösilaget fick jag bara i TS, och blir lite snurrig i omräknandet till KG.
Övrigt foder har jag i KG, så då måste jag ju omvandla hösilaget till KG också - väl?

Värden:
74% TS
30 SMRP / TS
7,2 MJ / TS

Om jag ska räkna om till KG, tar jag
30 SMRP / 0,74? Dvs 40,5
Eller 30 SMRP x 0,74? Dvs 22,2
Eller hur räknar jag då?

Anledningen till att jag snurrar ihop det är nog att om TS-halten är 74% är väl resten vatten? Så jag kan inte riktigt få ihop det att SMRP ökar.

Hjälp!

Sv: Räkna TS till KG...?

Helt sant, fodret "späs ut" jämfört med torrsubstansen. För att få värdena per kilo foder multiplicerar du värdena per kilo ts med ts-halten. Alltså 30 * 0,74.

Sv: Räkna TS till KG...?

Tack för svar :bow:

Men urk, så det innebär bara 22 SMRP per KG :(

Life sucks.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har fastnat och fått hjärnsläpp! Ett foder innehåller enligt innehållsförteckning 0,8 g taurin/kg foder. Fukt 80 %. Är då...
Svar
4
· Visningar
674
Senast: Dimmoln
·
Foder & Strö Vi har analys på grovfodret (torrt hösilage. TS 80)där provet är taget direkt på vallen. MJ är 7.2 kg/foder och smrp 63 g/kg. Kvoten är...
Svar
11
· Visningar
1 292
Senast: Corax
·
Foder & Strö Fick nu årets analys på hösilaget och det kunde väl varit bättre.. Här är värdena: Per kg foder: Ts 61 RP 41 Smrp 19 Mj 6,1...
Svar
11
· Visningar
1 569
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Följande värden fick jag på hösilageanalysen: TS: 59,6 % smrp häst: 35 g/kg foder energi häst: 5,6 MJ/kg foder Ca: 4,2 g/kg TS P...
Svar
2
· Visningar
4 147
Senast: Majskolven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama