Räkna på fri tillgång....

_Runaway_

Trådstartare
Hur fasen ska man räkna på en ungefärlig åtgång av grovfoder på lösdrift med fri tillgång? Vi kommer fodra med hösilage som har en ts-halt på ca 60%. Det är två D-ponnyer på vardera 450kg, en islänning på ca 400kg, samt en shettis som ska knapra i sig.
Vad man det röra sig om per dygn?:confused:

Sv: Räkna på fri tillgång....

Hej!

Vi hade silage med tshalt på 55%, 4 hästar runt 160 cm höga, åt ca 20 kg var (och blev tokfeta allihopa).

Ponnyer äter väl generellt mer än hästar, lättast är väl att väga och se hur mycket de äter, om man har silage hemma, annars vet jag inte.

/Lavinia

Gör det lätt. Ta vikten X2 o det är antal kg+- 10%.

skulle nog inte ha ponnies på fritt foder:crazy:

Hej!

Jag förstår inte alls hur du menar?? Please förklara :-). Vikt på vadå gånger 2??

/Lavinia

Min åt 14 kg utan att bli fet, nästan fri tillgång. Dvs folk gav honom hela tiden när dom gick förbi:eek:. Så 20 kg hade han säkert ätit på helt fritt.
400 kg isis.

fast... 450 * 2 är faktiskt 900 ;)

och min 450-500 kg häst åt 20 kg/ dag på fri tillgång. Även som 500 kgs häst. åt hon 20 kg.

/ Lavinia, som har nåt minne av någon gräns för hur mycket hästar och ponnyer kan äta, men inte 17 minns jag vad den låg på...

Om man inte har analys på sitt grovfoder så brukar man räkna med att en häst som endast rids lätt behöver ca. 2 kg ts per 100 kg kroppsvikt. Jag förmodar att det är detta som ”Axel” refererar till. Detta värde avser dock torrsubstans, dvs. en ponny som väger 450 kg behöver äta ca. 2 x 4,5/0,6 = 15 kg/dag av det aktuella hösilaget. Äter dom mer kommer dom förmodligen att öka i vikt.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 946
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
642
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 026
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Hej! Har en mineralanalys som ser ut såhär per kg/ts: Ca = 3,6 P = 1,9 K = 8,7 MG = 1.5 Cu = 4 Fe = 54 Mn = 181 Zn = 36 Vilket ger...
Svar
10
· Visningar
1 265
Senast: Indiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama