Räkna på foder eller titta och anpassa?

Ingridl

Trådstartare
Jag tillhör själv de som fodrar mina hästar efter det jag kan och lär i kombination med att titta på hur hästen mår, ser ut och arbetar ... Har normalt arbetande ridhästar som är lagom i hull och verkar må bra i största allmänhet!
Undrar ibland om jag borde vara mer "vetenskaplig", dvs analysera och beräkna ...
Frågade min hovslagare som äger och tränar högpresterande galopphästar ( bland Sverigeeliten ) hur han gör - svar: erfarenhet och "ögat"!
Vad säger ni? Kul med lite reflektioner kring det hela!

Sv: Räkna på foder eller titta och anpassa?

Analys, erfarenhet och ögat. Vill inte träna en säsong och sen upptäcka att det inte gett något för att jag missat nåt i utfodringen. Analysen gör att jag kan hålla hästarna på den nivå där jag vet att de funkar, utan att behöva "experimentera" varje ny hösäsong.

Galopphästar brukar stå på stora kraftfodergivor, och då är inte grovfodret största delen av näringsintaget och således inte riktigt lika stor roll som en mer normalpresterande häst där huvuddelen av foderstaten utgörs av grovfoder.

Det tillhör hästskötsel att titta på sin häst att den är fin i hull och mår bra.Men du kan ju inte veta vad du fodrar med om du inte analyserar grovfodret som är basen i hästens foderstat och hur skall du då veta vad du behöver kompletera med i mineraler och har du ett bra grovfoder så minskar även kostnaderna för övriga tillskott och du vet vad du behöver kompeltera med.En annan sak är att tex proteinbrist eller brist på mineraler i inget du ser på en gång på hästen och då kan den gå med brist ett tag innan det syns på hästen.

nordis skrev:
Det tillhör hästskötsel att titta på sin häst att den är fin i hull och mår bra.Men du kan ju inte veta vad du fodrar med om du inte analyserar grovfodret som är basen i hästens foderstat och hur skall du då veta vad du behöver kompletera med i mineraler och har du ett bra grovfoder så minskar även kostnaderna för övriga tillskott och du vet vad du behöver kompeltera med.En annan sak är att tex proteinbrist eller brist på mineraler i inget du ser på en gång på hästen och då kan den gå med brist ett tag innan det syns på hästen.

Vad är rimligt och nödvändigt ?????? Provocerar nu lite ...:
Analys på grovfoder har väl funnits tillgänglig i max 10 år för allmänt bruk - eller?
Innebär det att hästar blev felfodrade innan dess och led av en massa brister?
Borde inte vi människor oxå analysera vår mat och räkna på totalen? Gör ni det?
Hur vet vi vad hästen får i sig under betessäsongen, för mina hästars del - halva året!

Det finns många gamla trådar angående detta. Testa sökfunktionen.

Själv utgår jag från en grovfoderanalys och fortsätter sedan med erfarenhet, öga och känsla.

Ingridl skrev:
Analys på grovfoder har väl funnits tillgänglig i max 10 år för allmänt bruk - eller?
Hur vet vi vad hästen får i sig under betessäsongen, för mina hästars del - halva året!

Nej, det är inte livsnödvändigt med foderanalyser, men det är praktiskt och bra att veta vad man ger sin häst! Mineralvärdena KAN man inte se, och om man t ex har en växande unghäst optimerar man dess chanser att vaxa upp till en sund och hållbar individ genom att ge en foderstat med rätt mängder och proportioner mineraler.

Att slå bort foderstatsberäkning och höanalyser med argumentet "det har funkat i alla år innan" är ju som att slå bort alla förbättringar och nya kunskaper som överhuvudtaget kommer till. Att man numera kan analysera sitt hö och räkna på foderstaten är ju en utveckling och en förbättring, och något som jag tycker man har nytta av, särskilt som jag nämnde gällande mineralerna.

Själv har jag räknat de senaste åren, och inte verkar hästarna ha tagit skada tidigare heller. Tycker däremot det känns tryggt att VETA att de får t ex en vettig ca, p, och mg- giva.

Vad det gäller betessäsong vet man väl ungefär om det är kalk - eller fosforrika marker, och kan stödfodra någorlunda efter det, samt såklart efter hästarnas hyll och välmåga.

Ingridl skrev:

Herregud varför blir du så upprörd? :confused: Nordis skrev väl inget som på nåt sätt var provocerande eller fel... Bara kort och koncist fakta.

Det är såå typiskt att okunniga/de som inte analyserar att reagera som du gör. Suck.

Sen jag lärde mig innebörden av att analysera grovfodret och räkna ut en korrekt foderstat vill jag inte längre GISSA mig fram. Nu kan jag ju vara mycket mer precis! :idea:
Det betyder inte heller att man slutar att titta på hästens hull och mående - verkar den inte må bra på den uträknade foderstaten så får man göra lite ändringar. T ex ändra på kvoten, höja/minska MJ´t osv.
Det som är bra med att analysera är att man hela tiden har koll på hur mkt och vad hästen får i sig och kan ändra därefter. Man vet också till nästa vinter, med det nya höets värden, på vilken kvot hästen fungerar bra på osv osv.

Jag kan inte förstå varför vissa envisas med att INTE analysera när det bara finns EN nackdel med det - nämligen kostnaden för själva analysen vilken ofta är anledningen till att man drar sig för analys. Såå dumt, såå dumt, tycker JAG. Men upp till var och en. :cool:

Men så himla dyrt är det inte, 300 eller 500. Beroende på om man vill ha mineralerna eller inte. Det är dyrare att köpa massa kraftfoder som hästen kanske inte behöver, eller lägga ner massa pengar på veterinärer när hästen kanske blir dålig för den har fått för lite av någonting. ..

lindaplutt skrev:
Men så himla dyrt är det inte, 300 eller 500. Beroende på om man vill ha mineralerna eller inte. Det är dyrare att köpa massa kraftfoder som hästen kanske inte behöver, eller lägga ner massa pengar på veterinärer när hästen kanske blir dålig för den har fått för lite av någonting. ..

Jag har inte sagt att det är "så himla dyrt" - men det är många andra som tycker det och därför drar sig för en analys.
För MIG är inte den kostnaden i vägen för nåt så viktigt som analys, jag tycker precis som du att det blir billigare och mer praktiskt i längden ATT analysera. :smirk:

Ingridl skrev:
Det var mer än 10 år sen jag fick lära mig om foder och analyser.
Jag har många bilder på hästar i min närhet från det jag började rida. VÄLDIGT många kan man bara på bilden se stora brister, i första hand proteinbrist.
Japp. Det gör vi. Titta på vilken förpackning som helst så hittar du näringsvärdet. Skulle det vara godis eller annat där det inte står på så finns det näringstabeller att läsa. Vet också hur mycket jag behöver få i mig på en dag och äter dessutom varierat. Det vore oerhört korkat att bara äta samma sak dag ut och dag in utan att veta om det täcker ens behov...
Under betessäsongen får de i sig i överflöd i de allra flesta fallen. Behoven täcks utan problem.

milly skrev:
Jag kan inte förstå varför vissa envisas med att INTE analysera när det bara finns EN nackdel med det - nämligen kostnaden för själva analysen vilken ofta är anledningen till att man drar sig för analys. Såå dumt, såå dumt, tycker JAG. Men upp till var och en. :cool:

Det är inte alltid praktiskt möjligt att analysera grovfodret. Om man som vi har många små åkerplättar av varierande kvalitet så skulle jag få analysera varenda bal. Och att göra en "samanalys", dvs ta lite från varje bal och skicka in ett prov är ju totalt värdelöst. Det säger ingenting.
Men om jag hade en eller två åkrar som allt hö/hösilage till hästarna kom ifrån, då skulle jag analysera.

Ingridl skrev:

Det vet vi inte exakt. Men vi vet ungefär och att hästen själv kan reglera sitt näringsintag och att det oftast är ofarligt att låta den göra så när den äter det som är mest naturligt för den, det vill säga det som dess kropp är anpassad för.
Poängen som jag ser det är att med analys sparar man pengar genom att slippa ge en massa tillskott (kraftfoder mm) om det inte behövs.
Jo, vi människor borde också analysera och räkna på totalen. För precis som med hästar livnär sig näringsidkare på tjusig reklam och marknadsföring av produkter som inte behövs och ibland är rent hälsovådliga i det långa loppet. Tänk på socker och fett för människors del.

En till fundering. Jag har länge funderat över hur det här att avgöra med ögat egentligen går till eftersom det ofta sker på måfå. Hur vet hästägaren att det är just x antal kilo grovfoder och x antal kilo kraftfoder hästen behöver för att hålla sig fin? Låt oss säga att hästen tappar i hull på vilket sätt resonerar man sig fram till en korrigering av foderstaten? Finns det särskilda områden på hästen som indikerar speciella förluster ungefär som "nu har Ture tappat lite rumpa ett säkert tecken på att han behöver mer kraftfoder"?:confused:
Det kanske är baserat på fördomar, men min uppfattning är att analysmotståndarna ofta inte funderar så mycket på protein, energi eller fibrer och vad som gör vad.

Senast ändrad av en moderator:

jag fodrar endast med ögat. Vi har analyserat hö, men jag slänger mest en koll på det för att se om det har bra eller dåliga värden, sitter inte och räknar ut en massa på det.

Jag bara undrar:confused: Jag har en holsteinervalack som inte går upp i vikt, Har varit hos veterinären och tagit blodprov och träckprov som var helt ok men han går inte upp i vikt, nån som har förslag på vad jag ska ge honom för mat. Höet är ett medel hö med ok värden. Han är avmaskad och har rsapat tänderna precis annars kan man ju tro att det kan vara nåt sånt. Tacksam för svar

Vad äter han totalt under dagen, och hur är fodringarna uppdelade? Du vet alltså vad höt innehåller?

Det bästa är väl att ha en analys och räkna ut en bra foderstat. Sedan måste man ju använda ögonen också! Magrar hästen av (utan någon annan orsak) får man väl öka på fodret lite eller tvärtom. Samma sak med grovfodergivan, ser man att hästen inte äter upp allt grovfoder, och allt slängs på gödelsstacken, får man väl minska på det.

shampiz skrev:
jag fodrar endast med ögat. Vi har analyserat hö, men jag slänger mest en koll på det för att se om det har bra eller dåliga värden, sitter inte och räknar ut en massa på det.

Har du analys fodrar du inte enbart med ögat, anser jag. Då VET du ju om höt behöver kompletteras med något proteintillskott, eller är helt skevt på mineralerna osv.

Det är ju inte räknandet som avgör om foderstaten är korrekt eller inte!

Han får 11kg hö, 3kg kraftfoder plus att jag nu har satt ut en hösilagebal i hagen.Kraftfoder får han morgon och kväll, höet likaså, hösilaget har han under resten av dagen. Jag kan inte fodra oftare för att jag jobbar på dagarna som de flesta. Veterinären sa fri tillgång på hö men han äter knappt upp detta och att han ska stå på halm, vilket han gör. :confused:

Vet du vad grovfodret innehåller? Vad är det för kraftfoder du ger? Är han kollad för/avmaskad mot bandmask? (Träckprover visar inte alltid om hästen har bandmask). Har du provat någon "magkur"?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka