Raketbränsle sökes

Har du kollat selen? Brist på det kan ge dom symptom du beskriver.

Ja, alla bristämnen kollade. Men tack!

Nu står hästen i fråga med misstänkt griffelbandsruptur efter en spark i hagen i tisdags. Så mer energi lär inte vara önskvärt nu på ett tag.. :down: Dessa djur alltså.
 
Tack! Visst är det underligt att det rent av forskningsmässigt inte skall gå att överfodra med energi trots att de många känner skillnad på sin häst när man byter foder?

Har haft fullbod innan och där var det alltid big no-no med havre bland galopptränarna p.g.a. att den "energin sätter sig i huvudet" på hästarna . Hur skulle du t.ex. förklara din ponnys energiökning vid utfodring med havre?

Finns det forskning på foder för häst och dess placeboeffekt hos ägaren? :rofl: Hade varit himla intressant att läsa.
Jag skulle tro att det kanske har med upptagningsförmågan av olika fodersorter att göra? Sen var (är, men han är pensionär och rids inte på samma vis längre) han oerhört svårfödd för att vara ponny så förmodligen så behövde han extra energin från havren för att nå upp till arbetstillägget och inte ligga på underskott. Det hade kanske funkat lika bra med ett annat energifoder men havre var billigt och lätt att få tag på :angel:

Han blev piggare av havren men det finns inte en människa i världen som har träffat honom som skulle anklaga honom för att ha varit het en dag i sitt liv :D Så jag tror absolut att man kan fodra upp hästen till sitt "max" och därför uppleva hästen som piggare men i grund och botten tror jag att hästar är lika mycket individer som oss och det går inte att presonlighetsförändra dom :). Spelar ingen roll vad man ger mig för mat, jag är lika lat ändå, men jag orkar mer på en korrekt kost :D
 
Ja, alla bristämnen kollade. Men tack!

Nu står hästen i fråga med misstänkt griffelbandsruptur efter en spark i hagen i tisdags. Så mer energi lär inte vara önskvärt nu på ett tag.. :down: Dessa djur alltså.

Men fy, vilken otur! Håller tummarna att allt blir bra.

Ang havre läste jag en studie för massa år sen att "havreheta" hästar kan bero på lätt magknip. Ska se om jag hittar studien igen!
 
Jag skulle tro att det kanske har med upptagningsförmågan av olika fodersorter att göra? Sen var (är, men han är pensionär och rids inte på samma vis längre) han oerhört svårfödd för att vara ponny så förmodligen så behövde han extra energin från havren för att nå upp till arbetstillägget och inte ligga på underskott. Det hade kanske funkat lika bra med ett annat energifoder men havre var billigt och lätt att få tag på :angel:

Han blev piggare av havren men det finns inte en människa i världen som har träffat honom som skulle anklaga honom för att ha varit het en dag i sitt liv :D Så jag tror absolut att man kan fodra upp hästen till sitt "max" och därför uppleva hästen som piggare men i grund och botten tror jag att hästar är lika mycket individer som oss och det går inte att presonlighetsförändra dom :). Spelar ingen roll vad man ger mig för mat, jag är lika lat ändå, men jag orkar mer på en korrekt kost :D

Helt enig. Det är ju dock i detta fall förändringen som oroar mig. Jag har haft en fantastisk lyhörd och arbetsvillig häst som inte beter sig likadant längre. Så jag försöker hitta olika orsaker och lösningar :)
 
Men fy, vilken otur! Håller tummarna att allt blir bra.

Ang havre läste jag en studie för massa år sen att "havreheta" hästar kan bero på lätt magknip. Ska se om jag hittar studien igen!
Det låter ju faktiskt rimligt. Hästar kan ju bara bryta ner en viss mängd stärkelse. Vore intressant att läsa om du hittar den!
 
En häst jag red för länge sen blev pigg av Fibergi. Så pigg att ägaren fick sluta ge det …
Jag vet inte om det tillverkas fortfarande.
 
Helt enig. Det är ju dock i detta fall förändringen som oroar mig. Jag har haft en fantastisk lyhörd och arbetsvillig häst som inte beter sig likadant längre. Så jag försöker hitta olika orsaker och lösningar :)
Ja då förstår jag verkligen att du funderar :) Hoppas du hittar orsaken och att hon läker bra från skadan.
 
Det var inget över eller underskott på mineralerna enligt blodproven? Vilka mineraler kollades? Hästar är som vi olika känsliga för brister och även en liten brist kan ge stora problem hos vissa individer precis som överskott kan ge problem hos vissa.
Är det veterinären som har sagt att värdena var bra eller har du fått provsvaren själv? Vissa veterinärer är rent ut sagt dåliga på mineralbehovet och bryr sig inte om mindre brister eller överskott trots att de borde veta att det kan ge problem av precis den arten du beskriver.

Kollades muskelvärdena?
 
Jag har haft en fantastisk lyhörd och arbetsvillig häst som inte beter sig likadant längre. Så jag försöker hitta olika orsaker och lösningar :)

En brist på elektrolyter kan också ge de effekter du beskriver, dvs. i princip en brist på salt. Har du koll på hur mycket salt som din häst får i sig?

Hästar som har haft ett för litet saltintag under en tid förlorar sin aptit på salt. Detta beror på att kroppen vid saltbrist (egentligen natriumbrist) tar natrium från vävnader i kroppen för att återställa natriumhalten i blodet till normal nivå. Eftersom hjärnan ”läser av” natriumhalten i blodet uppfattar den situationen som OK och signalerar inte till hästen att det är brist på salt. Är en saltsten den enda saltkällan känner hästen därför inget behov av att slicka på saltstenen.

Följden blir att hästen blir uttorkad (dehydrerad). Hästen kan överleva ganska länge med saltbrist eftersom den fortsätter att ta natrium från kroppsvävnader samt från benstommen. Det pris hästen får betala är dock risk för överhettning och värmeslag (särskilt vid arbete), låg arbetstolerans samt ökad risk för kolik.

Hästar med sår i munnen eller magsår kan också sluta äta salt från en saltsten. Lösningen till detta problem är enkel - ge hästen salt i fodret!

Sen kan det finnas andra brister som kan ge liknande problem. Du får helt enkelt gå igenom foderstaten och se till så att din häst får i sig alla näringsämnen den behöver.
 
10 årigt sto. Blodprover tagna, undersökt av vet. Fullt frisk men behöver muskla på sig lite och jag skulle önska att det var mycket mer tryck i henne. Hon är f.n. känslig och seg, en outhärdlig kombo.

Vi har bra grovfoder och hon är fin i hull i övrigt. Idag äter hon förutom silage lite betfor och kraft groov.
Har fått lite olika tips men vill bolla med er också, så ge mig tips på ert bästa raketbränsle, var inte rädda för att ta i. Energin får gärna spruta ut ur öronen ett tag framöver. :devil:

Jag är inte så mkt för att försöka fodra bort "segheten", det går att fixa med träning men om hästen behöver mer hull så öka fodergivan?
 
Att företag kan komma undan med hur felaktiga och tokiga påståenden som helst är en gåta för mig.

Man påstår att ”undersökningarna visar på en reducerad mjölksyrenivå i blodet efter att hästarna har fått Eqmach”.

För det första så bildas det ingen mjölksyra i musklerna. Däremot bildas det laktat vid anaerob metabolism.

För det andra så är laktat inget gift som gör musklerna trötta. Laktat är en buffert som gör att hästen kan arbeta anaerobt under en länge tid, dvs. med hög arbetsintensitet. Det som leder till muskeltrötthet är en försurning i musklerna. Försurningen sker p.g.a. att vätejoner bildas vid energiomvandlingen.

Den som är intresserad av att lära sig hur kroppen fungerar vid aerobt och anaerobt arbete kan läsa en rätt bra beskrivning här:

http://traningslara.se/mjolksyra-en-missforstadd-hjalpgumma/

Den här produkten innehåller tydligen havre, ospecificerade baljväxter och ospecificerade polysackarider (stärkelse och fruktan är polysackarider).

Havre innehåller en hög andel lättsmält stärkelse som hästen kan bryta ner till glukos och sedan lagra som glykogen i levern och i musklerna. Hästen måste ha tillgång till glukos eller glykogen för att kunna arbeta anaerobt, dvs, med hög arbetsintensitet. Havre är därför ett utmärkt foder till högpresterande hästar. Man behöver absolut inte köpa produkten Eqmach för att få i hästen havre. Havre kan köpas i säckar i alla foderaffärer till en bråkdel av vad det skulle kosta att tillföra havre genom den här meningslösa produkten.

Jag älskar dina svar!:bow: Tänk om alla bara följde dina råd, då skulle världen vara ett bättre ställe för många pållar!:D
 
En brist på elektrolyter kan också ge de effekter du beskriver, dvs. i princip en brist på salt. Har du koll på hur mycket salt som din häst får i sig?

Hästar som har haft ett för litet saltintag under en tid förlorar sin aptit på salt. Detta beror på att kroppen vid saltbrist (egentligen natriumbrist) tar natrium från vävnader i kroppen för att återställa natriumhalten i blodet till normal nivå. Eftersom hjärnan ”läser av” natriumhalten i blodet uppfattar den situationen som OK och signalerar inte till hästen att det är brist på salt. Är en saltsten den enda saltkällan känner hästen därför inget behov av att slicka på saltstenen.

Följden blir att hästen blir uttorkad (dehydrerad). Hästen kan överleva ganska länge med saltbrist eftersom den fortsätter att ta natrium från kroppsvävnader samt från benstommen. Det pris hästen får betala är dock risk för överhettning och värmeslag (särskilt vid arbete), låg arbetstolerans samt ökad risk för kolik.

Hästar med sår i munnen eller magsår kan också sluta äta salt från en saltsten. Lösningen till detta problem är enkel - ge hästen salt i fodret!

Sen kan det finnas andra brister som kan ge liknande problem. Du får helt enkelt gå igenom foderstaten och se till så att din häst får i sig alla näringsämnen den behöver.

Intressant! Jag har haft koll på saltstenen då hon har perioder då den inte duger, under de perioderna har hon alltid fått salt i maten. Så jag tror inte att salt är problemet då det faktiskt är ett av få ämnen som jag ser och vet att hon får i sig. Men då har vi bara 25179 andra ämnen att kontrollera! :D Tack för tipset.
 
Det var inget över eller underskott på mineralerna enligt blodproven? Vilka mineraler kollades? Hästar är som vi olika känsliga för brister och även en liten brist kan ge stora problem hos vissa individer precis som överskott kan ge problem hos vissa.
Är det veterinären som har sagt att värdena var bra eller har du fått provsvaren själv? Vissa veterinärer är rent ut sagt dåliga på mineralbehovet och bryr sig inte om mindre brister eller överskott trots att de borde veta att det kan ge problem av precis den arten du beskriver.

Kollades muskelvärdena?

Jag skulle givetvis kunna be om provsvaren då jag nu endast fick besked via telefon av vet.
Jag hade inte en tanke att ifrågasätta då han var tydlig med att "Då tar vi flera prover och kollar rubbet, så att vi kan hitta eventuella infektioner eller om hon har brist på något".
 
En brist på elektrolyter kan också ge de effekter du beskriver, dvs. i princip en brist på salt. Har du koll på hur mycket salt som din häst får i sig?

Hästar som har haft ett för litet saltintag under en tid förlorar sin aptit på salt. Detta beror på att kroppen vid saltbrist (egentligen natriumbrist) tar natrium från vävnader i kroppen för att återställa natriumhalten i blodet till normal nivå. Eftersom hjärnan ”läser av” natriumhalten i blodet uppfattar den situationen som OK och signalerar inte till hästen att det är brist på salt. Är en saltsten den enda saltkällan känner hästen därför inget behov av att slicka på saltstenen.

Följden blir att hästen blir uttorkad (dehydrerad). Hästen kan överleva ganska länge med saltbrist eftersom den fortsätter att ta natrium från kroppsvävnader samt från benstommen. Det pris hästen får betala är dock risk för överhettning och värmeslag (särskilt vid arbete), låg arbetstolerans samt ökad risk för kolik.

Hästar med sår i munnen eller magsår kan också sluta äta salt från en saltsten. Lösningen till detta problem är enkel - ge hästen salt i fodret!

Sen kan det finnas andra brister som kan ge liknande problem. Du får helt enkelt gå igenom foderstaten och se till så att din häst får i sig alla näringsämnen den behöver.

Mycket intressant!
 
Provsvar från labbet för den intresserade:
Analys Resultat Enhet Ref.område
SAA <5.0 mg/L <5
S-Albumin 34 g/L 30 38
S-Protein 64 g/L 56 72
S-Globulin 30 g/L 23 37
S-Gallsyror 3.2 μmol/L 0 12
S-GLDH ------ nkat/L 15 190
S-ALP 2.2 μkat/L 1.3 4.0
S-GT 0.2 μkat/L 0.10 0.50
S-ASAT 5.1 μkat/L 2.5 13
S-CK 3.1 μkat/L 2 12
S-Kreatinin 111 μmol/L 88 145
S-Urea 5.3 mmol/L 4.7 8.7
S-Triglycerider ------ mmol/L 0.10 0.51
S-Natrium 138 mmol/L 133 145
S-Klorider 102 mmol/L 96 106
S-Kalium 4.2 mmol/L 2.5 5.0
S-Gluk 5.1 mmol/L 3.6 6.5
B-Hb 135 g/L 110 170
B-EVF 0.42 0.28 0.50
B-LPK 6.8 10x9/L 5.5 12.0
B-Stavk neutr. 0.0 10x9/L
B-Segmk neutr. 4.3 10x9/L 2.8 8.0
B-Eosinofiler 0.1 10x9/L 0 0.6
B-Basofiler 0.0 10x9/L 0 0.1
B-Lymf 2.4 10x9/L 1.3 5.7
B-Monocyter 0.1 10x9/L 0.2 1.0
Erytrocytmorfologi Utan anmärkning
Ery-kf 0 /100lkc
Ery-kf 0.0 10x9/L
 
@spinxx jäklar vad du måste lagt ner tiiid på att manuellt skriva in alla dessa siffror och decimaler:eek: :o grymt impad !

Fick du nåt utlåtande i övrigt ? :)
 
Vilken tråkig kommentar. Jag antar att du inte sett min häst eller min ridning?
Jag har tidigare inte behövt rida dit henne, hon har varit där. Nu har jag behövt jag rida dit henne vilket såklart oroade mig, därav veterinärbesök och blodprover.

Mmm min gamle ft häst tålde inte bindningsmedlet i krafft och blev seg och inte alls det krutpaketet han alltid varit . Han var ua på alla prover som fanns... jag kom bara över den informationen av en slump att det fanns en del hästar som inte tålde just det så jag provade och tog bort kraffts produkter tror han fick groov eller nått och han blev en helt annan häst efter typ 4-5 dgr
 
@spinxx jäklar vad du måste lagt ner tiiid på att manuellt skriva in alla dessa siffror och decimaler:eek: :o grymt impad !

Fick du nåt utlåtande i övrigt ? :)

I wish! haha, jag kunde faktiskt copy-pastea detta :angel:

Nej, inget annat än att hon ser fin ut! Jag har funderat på om jag lyckats rida henne för tjatigt och att hon därför blivit ignorant för hjälperna, samt att hon helt enkelt kanske inte skall gå ute 12h om dagen. Det kan ju också vara så att hon faktiskt fortfarande har lite dålig kondis iom att hon vilade hela vintern och säkert tappade grundkonditionen med det.

Hon är ju inte "seg" utan kräver helt enkelt mer ben, och det har inte behövts förut.

Nåväl, nu är hon ju skadad igen. Så vi får väl se när ridning och konditionsträning samt mer energi blir aktuellt. :meh:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej hopp! Jag sitter just nu o räknar ut en ny foderstat till hästen då vi fått nytt grovfoder med lågt protein innehåll. Hon har...
Svar
2
· Visningar
976
Senast: lewellyn
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 715
Senast: axel
·
Foder & Strö Behöver lite råd angående min hästs foderstat. Har gett det som ingår i stallhyran plus att jag köpt till hackad strå. Hon har fått...
Svar
12
· Visningar
1 245
Senast: TessieW
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att få upp min häst i vikt.. det är en arabvalack på 9 år som åkte på borrelia i somras. Och tappade enormt...
Svar
4
· Visningar
1 154
Senast: MissMisty
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp