Raketbränsle sökes

spinxx

Trådstartare
10 årigt sto. Blodprover tagna, undersökt av vet. Fullt frisk men behöver muskla på sig lite och jag skulle önska att det var mycket mer tryck i henne. Hon är f.n. känslig och seg, en outhärdlig kombo.

Vi har bra grovfoder och hon är fin i hull i övrigt. Idag äter hon förutom silage lite betfor och kraft groov.
Har fått lite olika tips men vill bolla med er också, så ge mig tips på ert bästa raketbränsle, var inte rädda för att ta i. Energin får gärna spruta ut ur öronen ett tag framöver. :devil:
 
Eqmach - inget foder men ett tillskott - hjälper till att återhämta muskler tar bort mjölksyra.
Min blir en piggare häst utan att hon blir "galen"
 
Du kan aldrig fodra en häst som får sitt energibehov tillgodosett piggare. Det finns inga raketbränslen utan överskottet kommer lägga sig som fett.

Vilka prover är tagna?

Får hon mineraler i tillräcklig och i balanserad mängd? Är blodprover tagna även på hur hon ligger till i mineralerna?
 
Du kan aldrig fodra en häst som får sitt energibehov tillgodosett piggare. Det finns inga raketbränslen utan överskottet kommer lägga sig som fett.

Vilka prover är tagna?

Får hon mineraler i tillräcklig och i balanserad mängd? Är blodprover tagna även på hur hon ligger till i mineralerna?

"Rubbet" är taget. Skickat på analyser både för att se ev. underliggande infektioner eller bristämnen etc.
Jag har som sagt pratat med foderrådgivare och näringsfysiologer men vill slänga in en tråd här också för att inte missa något super-knep som kanske funkar för oss.
 
Eqmach - inget foder men ett tillskott - hjälper till att återhämta muskler tar bort mjölksyra.
Min blir en piggare häst utan att hon blir "galen"

Att företag kan komma undan med hur felaktiga och tokiga påståenden som helst är en gåta för mig.

Man påstår att ”undersökningarna visar på en reducerad mjölksyrenivå i blodet efter att hästarna har fått Eqmach”.

För det första så bildas det ingen mjölksyra i musklerna. Däremot bildas det laktat vid anaerob metabolism.

För det andra så är laktat inget gift som gör musklerna trötta. Laktat är en buffert som gör att hästen kan arbeta anaerobt under en länge tid, dvs. med hög arbetsintensitet. Det som leder till muskeltrötthet är en försurning i musklerna. Försurningen sker p.g.a. att vätejoner bildas vid energiomvandlingen.

Den som är intresserad av att lära sig hur kroppen fungerar vid aerobt och anaerobt arbete kan läsa en rätt bra beskrivning här:

http://traningslara.se/mjolksyra-en-missforstadd-hjalpgumma/

Den här produkten innehåller tydligen havre, ospecificerade baljväxter och ospecificerade polysackarider (stärkelse och fruktan är polysackarider).

Havre innehåller en hög andel lättsmält stärkelse som hästen kan bryta ner till glukos och sedan lagra som glykogen i levern och i musklerna. Hästen måste ha tillgång till glukos eller glykogen för att kunna arbeta anaerobt, dvs, med hög arbetsintensitet. Havre är därför ett utmärkt foder till högpresterande hästar. Man behöver absolut inte köpa produkten Eqmach för att få i hästen havre. Havre kan köpas i säckar i alla foderaffärer till en bråkdel av vad det skulle kosta att tillföra havre genom den här meningslösa produkten.
 
Min Simba blir det av betfor, plus att han får sprut diarré av det så vet inte om det beror på att foder eller om det är hur magen reagerar på fodret.
 
Att företag kan komma undan med hur felaktiga och tokiga påståenden som helst är en gåta för mig.

Man påstår att ”undersökningarna visar på en reducerad mjölksyrenivå i blodet efter att hästarna har fått Eqmach”.

För det första så bildas det ingen mjölksyra i musklerna. Däremot bildas det laktat vid anaerob metabolism.

För det andra så är laktat inget gift som gör musklerna trötta. Laktat är en buffert som gör att hästen kan arbeta anaerobt under en länge tid, dvs. med hög arbetsintensitet. Det som leder till muskeltrötthet är en försurning i musklerna. Försurningen sker p.g.a. att vätejoner bildas vid energiomvandlingen.

Den som är intresserad av att lära sig hur kroppen fungerar vid aerobt och anaerobt arbete kan läsa en rätt bra beskrivning här:

http://traningslara.se/mjolksyra-en-missforstadd-hjalpgumma/

Den här produkten innehåller tydligen havre, ospecificerade baljväxter och ospecificerade polysackarider (stärkelse och fruktan är polysackarider).

Havre innehåller en hög andel lättsmält stärkelse som hästen kan bryta ner till glukos och sedan lagra som glykogen i levern och i musklerna. Hästen måste ha tillgång till glukos eller glykogen för att kunna arbeta anaerobt, dvs, med hög arbetsintensitet. Havre är därför ett utmärkt foder till högpresterande hästar. Man behöver absolut inte köpa produkten Eqmach för att få i hästen havre. Havre kan köpas i säckar i alla foderaffärer till en bråkdel av vad det skulle kosta att tillföra havre genom den här meningslösa produkten.

Tack! Jag har funderat på havre, dels för att slippa få så mycket andra onödiga saker "på köpet" i en produkt.
Jag har aldrig gett havre dock, vet att det finns flera olika sorter. Någon som känner sig manad att ge mig en snabb genomgång havrelära?
 
Jag ger krossad havre främst för att en av mina hästar är 29, köper på Lantmännen

När jag tidigare har gett hel havre tyckte jag att det fanns många hela korn i avföringen även på yngre hästar med bra tänder så det kändes som om att de svalde den hel och matade fåglarna med den istället ;)
dock så var det bara en högst personlig reflektion jag vet inte hur stor skillnad det är mellan hel och krossad havre
 
Senast ändrad:
Tack! Jag har funderat på havre, dels för att slippa få så mycket andra onödiga saker "på köpet" i en produkt.
Jag har aldrig gett havre dock, vet att det finns flera olika sorter. Någon som känner sig manad att ge mig en snabb genomgång havrelära?
Prova med havre. Jag har börjat ge lite till min nu med tanke på att betet börjar innehålla mindre näring och det tar mycket energi nu när vinterpälsen sätts. Jag ger dessutom proteintillskott genom lusern och soja. Havre innehåller ganska mycket lysin vilket behövs för bl a muskeluppbyggnad. Det finns i många andra foder också men havre är ett självklart val för mig till mina hästar.
 
Om det är betfor som i det i grön säck kan det vara melass han är allergisk emot.
Var så längesedan jag gav betfor och då fanns bara en att välja på:o.

Han reagerar från lös i magen till ingen skillnad på andra foder som innehåller melass men inget som liknar redaktionen som blir av betfor och aldrig sätt sig i huvudet som det blev av nerför.
 
Under våra foderlektioner på hippologen så har vi fått lära oss att det varken går att fodra en häst piggare eller lugnare. Blir den piggare av ett foderbyte så låg den förmodligen på underskott. Konditionsträning rekommenderade vår lärare. Hon menade på att vi måste acceptera att hästar är lika mycket individer som oss, alla är inte lika heta på gröten men ju mer man orkar desto piggare blir man :)

Tillägg: Men många upplever stor skillnad när man tillför havre (så även jag på min ponny). Så det är vad jag skulle prova. Inget mirakelfoder som lovar guld och gröna skogar, det är bara onödiga pengar. :)
 
Senast ändrad:
10 årigt sto. Blodprover tagna, undersökt av vet. Fullt frisk men behöver muskla på sig lite och jag skulle önska att det var mycket mer tryck i henne. Hon är f.n. känslig och seg, en outhärdlig kombo.

Vi har bra grovfoder och hon är fin i hull i övrigt. Idag äter hon förutom silage lite betfor och kraft groov.
Har fått lite olika tips men vill bolla med er också, så ge mig tips på ert bästa raketbränsle, var inte rädda för att ta i. Energin får gärna spruta ut ur öronen ett tag framöver. :devil:

Jag upplever att mitt sto blir piggare ju bättre kondition hon har. Främst galoppintervaller på stigar i skogen (lätt kuperat) ger mig en rejält taggad häst. :)
 
10 årigt sto. Blodprover tagna, undersökt av vet. Fullt frisk men behöver muskla på sig lite och jag skulle önska att det var mycket mer tryck i henne. Hon är f.n. känslig och seg, en outhärdlig kombo.

Vi har bra grovfoder och hon är fin i hull i övrigt. Idag äter hon förutom silage lite betfor och kraft groov.
Har fått lite olika tips men vill bolla med er också, så ge mig tips på ert bästa raketbränsle, var inte rädda för att ta i. Energin får gärna spruta ut ur öronen ett tag framöver. :devil:
Jag slänger in ett tips om att läsa på om PSSM och fundera en sväng kring om det kan vara det som hästen har.
Har själv nyligt kommit in på detta med vår egna häst, provat att lägga om både motion och foderstat samt ger honom en speciell aminosyra + lite annat som de här hästarna ofta har brist på och det har givit otroligt mycket tryck på oväntat kort tid.
Vi har sprungit hos veterinärer i fyra år utan att egentligen hitta problemet, tillslut blev jag desperat och började googla runt.
Finns en grupp på fejan med mycket info tex.
 
Att fodra till sig framåtbjudning är ett recept jag aldrig fått lära mig......
att rida dit den däremot fungerar utmärkt men ibland behöver man hjälp av duktiga tränare.
Hästen ska ta skänkeln och sedan vara framme för skänkeln och det är inte så bara som det låter. Jag tycker man ser väldigt få hobbyhästar som är ärligt framme för skänkeln. Lycka till och hoppas du hittar ditt recept.
 
Vad exakt är det i melass som hästen skulle reagera på, menar du? Är inte melass typ socker eller innehåller det något annat som hästar kan vara allergiska mot? :)

Alltså melass = Socker. Inget annat. Men min egna häst är helt klart allergisk mot det, och har även sett andra hästar med liknande reaktioner. Vet ej varför däremot.
 
Att fodra till sig framåtbjudning är ett recept jag aldrig fått lära mig......
att rida dit den däremot fungerar utmärkt men ibland behöver man hjälp av duktiga tränare.
Hästen ska ta skänkeln och sedan vara framme för skänkeln och det är inte så bara som det låter. Jag tycker man ser väldigt få hobbyhästar som är ärligt framme för skänkeln. Lycka till och hoppas du hittar ditt recept.

Vilken tråkig kommentar. Jag antar att du inte sett min häst eller min ridning?
Jag har tidigare inte behövt rida dit henne, hon har varit där. Nu har jag behövt jag rida dit henne vilket såklart oroade mig, därav veterinärbesök och blodprover.

I dagsläget tar det 15-20 minuter innan hon är ordentligt framme, och även om det är ett "lyx-problem" så är det inte vad jag är van vid, och inte vad jag föredrar.

Jag har nyligen gjort flera ändringar p.g.a. detta. Hästen utfodras bl.a. flera gånger om dagen och kommer in på eftermiddagen istället för kvällen. Jag har också låtit andra duktiga ryttare rida för att se om det ligger hos mig, och dessutom ridit mycket mer för renodling och lyhördhet för hjälperna. Jag har dessutom lagt om träningen för att öka hennes kondition.

Min tråd handlar om det jag inte ändrat ännu - nämligen det hon utfodras med. Hade jag velat ha andra tips hade jag inte lagt tråden i detta underforum. :)
 
Under våra foderlektioner på hippologen så har vi fått lära oss att det varken går att fodra en häst piggare eller lugnare. Blir den piggare av ett foderbyte så låg den förmodligen på underskott. Konditionsträning rekommenderade vår lärare. Hon menade på att vi måste acceptera att hästar är lika mycket individer som oss, alla är inte lika heta på gröten men ju mer man orkar desto piggare blir man :)

Tillägg: Men många upplever stor skillnad när man tillför havre (så även jag på min ponny). Så det är vad jag skulle prova. Inget mirakelfoder som lovar guld och gröna skogar, det är bara onödiga pengar. :)

Tack! Visst är det underligt att det rent av forskningsmässigt inte skall gå att överfodra med energi trots att de många känner skillnad på sin häst när man byter foder?

Har haft fullbod innan och där var det alltid big no-no med havre bland galopptränarna p.g.a. att den "energin sätter sig i huvudet" på hästarna . Hur skulle du t.ex. förklara din ponnys energiökning vid utfodring med havre?

Finns det forskning på foder för häst och dess placeboeffekt hos ägaren? :rofl: Hade varit himla intressant att läsa.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej hopp! Jag sitter just nu o räknar ut en ny foderstat till hästen då vi fått nytt grovfoder med lågt protein innehåll. Hon har...
Svar
2
· Visningar
976
Senast: lewellyn
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 715
Senast: axel
·
Foder & Strö Behöver lite råd angående min hästs foderstat. Har gett det som ingår i stallhyran plus att jag köpt till hackad strå. Hon har fått...
Svar
12
· Visningar
1 245
Senast: TessieW
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att få upp min häst i vikt.. det är en arabvalack på 9 år som åkte på borrelia i somras. Och tappade enormt...
Svar
4
· Visningar
1 154
Senast: MissMisty
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp