raka bara bakbenen?

S

sinner

ja, kan man göra det? eller snarare, hur pass mycket mer känslig för kyla blir hästen om man rakar benen på den? måste den täckas?

Sv: raka bara bakbenen?

Jag tror de klarar sig med utan päls på benen, men det finns ju där av en anledning... Det vanligaste är väl att man rakar till knät.

Hästens ben under knä och has mår bra av kyla, där finns inga muskler som behöver hållas varma utan senor och ligament.

Jag har aldrig fattat hysterin med att klippa ben, det gär knappast fårn eller till för värmebalansen. Snarare så har min häst renare ben (dvs de minimala gallorna är helt borta och benen är stenhårda) när han är klippt. Dessutom fattar man poängen med att klippa benen när man har en häst med ponnypäls. Benen torkar inte ens på timmar vilket inte är så bra när skydd o tranpsortskydd ska på.

När min häst ska igång igen till jul ska jag klippa benen (om han vänjer sig vid maskinen vill säga :)) och väldigt snålt på "undersidan" av hästen, dvs undersidan av hals, bog, mage och runt bakben. Hoppas kunna slippa täcka annat än ett regntäcke vid nederbörd.

Om du BARA rakar benen (varför?), så blir den knappast särskilt mycket känsligare för kyla.

Om du BARA rakar benen (varför?), så blir den knappast särskilt mycket känsligare för kyla.

Min kompis har klippt benen på sin häst precis i de linjerna som man bruakr sluta klippa när man klipper benen. Av den enkla anedningen att hästen för ridningens skull inte behöver klippas mer än halsen och att benen aldrig torkar. Som jag skrev ovan alltså. Den hästen har MYCKET päls men är oxå snart inne på sitt 32:a år så att klippa hela hästen "i onödan" är inte så juste.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 364
Senast: Stergo
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 956
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 495
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
525

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka