Rajgräs eller inte

Glimm

Trådstartare
Vi ska så om betet och jag tittar på olika blandningar men blir helt förvirrad. Har läst att rajgräs innehåller jättemycket socker och högt med energi som kan vara orsaken till att hästar får fång och att man ska akta sig för hö och hösilage med hög halt av detta,men i en del blandningar står det att rajgräs är bra som fånggröda! Vill ha en blandning med lite energi men bra med protein och vill inte ha rajgräs egentligen men det verkar finnas i alla blandningar, åtminstone standardblandningar. Har ni förslag på bra betesvallblandning. Sådde om för 3 år sedan med en blandning som skulle lämpa sig för hård betning men det var bara en massa ogräsfrö i, har aldrig haft så mycket skit i hagen som det året och nu är det inte mycket som växer överhuvudtaget längre. Behöver råd.

Sv: Rajgräs eller inte

Jag tror att du missuppfattat benämningen fånggröda. Har inget med fånghästar att göra utan

Fånggröda är en gröda, vilken sås in i befintlig gröda. Den är avsedd för att ta upp växtnäring under sensommaren och höst, för att sedan plöjas ner. Ett flertal vetenskapliga undersökningar har visat att fånggrödor minskar växtnäringsläckaget[1] och därmed övergödningen. Dessutom ökar transpirationen från fältet, varpå avrinningen minskar. Fånggrödor ger EU-bidrag och får räknas in i arealen vintergrön mark.

Klippt från Wikipedia

Timotej, ängsvingel och rödsvingel använde jag. Timotej är inte tramptåligt så det rekommenderas eg inte till beten, men har man stort areal och få hästar så funkar det att så tex 50% timotej.

:) Ja där ser man hur det kan gå när man inte förstår "bondespråk"

Fördelen med rajgräs är att det växer ganska fort och kan laga en yta ganska fort. Men det kan också ta över från andra gräs om förhållanden är gynnsamma.

Nu har jag inte fånghäst, men jag hade nog tagit lite rajgräs i blandningen iaf, just för att det växer fort. Beror ju också lite på hur stor arealen är där du ska så.

Läste att rajgräs inte är så smakligt och att hästarna ratar det om det finns annat gräs, kanske vore bra att ha lite "osmakligt" gräs till tjockisen men det lutar nog åt en blandning av timotej, rörsvingel och vit och rödklöver från Svenska foder.

vi sådde med rajgräs i en mindre hage ett år, shettisen fick fång, gamlingen vägrade äta av det. fick hugga och plöja upp och så vanligt" gräs istället men det var kvar rajgräs ett bra tag som växte väldigt högt, väldigt snabbt så fåren som gick där som redan inte tyckte om det vägrade äta av det när det blivit för långt..

dvs nej, så inte rajgräs.

Liknande trådar

Foder & Strö Både lättfödda till svårfödda i samma hage (liten flock hemma på lösdrift) o fd fri tillgång men det klarade inte de lättfödda av. Dvs...
Svar
2
· Visningar
781
Hästvård Jag är så ledsen och förvirrad, behöver skriva av mig och kanske få lite tips och råd. Min lilla shettis var plötsligt stapplig och halt...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 360
Senast: mily
·
Foder & Strö Är ute i god tid nu, men får hem mitt dräktiga sto 1april beräknad att föla i slutet av maj. Hon är enligt uppgift redan nu väldigt...
Svar
13
· Visningar
3 136
Senast: Masse
·
Foder & Strö Ska man vänja av med Profeed inför betet eller ska man köra på som vanligt? Jag har en liten rund islänning som har haft problem med...
Svar
4
· Visningar
1 077
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama