räknehjälp så det blir rätt, nån?

Magnum

Trådstartare
Jag försöker lära mej räkna foderstat och började med min egen som jag fått hjälp att göra en foderstat till av er härinne.
Men jag fick inte samma som er.
Däremot hade jag tydligen fel på hans vikt..trodde han vägde runt 450 kg men enligt vägbandet jag har väger han ca 400 vet inte om de banden stämmer så jag ska mäta på han o räkna ut vikten på det sättet också..


(Lite fakta om hästen: rids 6 dagar i veckan normalt till hårt, intensivare dress/hoppass 1-2 ggr/v. Rider mkt i skogen med mkt trav o gal ca en timme inte kortare. 153 cm vbl/ponnykorsn. Bra i hull men får inte få mer!! mycket muskler , bra humör. mkt bra kondis. Sätter päls nu, kommer klippas lite men går nu utan täcke. Normalfödd)

Men iaf, gör jag rätt så här?

underhållsbehov 53.2
rastillägg 2,7
träningstillägg 21,3 (la han på 0,4 är det för lite/för mycket?)

Då blir det ett behov på 77,2 MJ, rätt?

Han är lite gallig i benen nu och det kan han bli av för mycket energi.
Just nu ligger han på 105 MJ. Ska jag dra ner till kanske 80?
 
Senast ändrad:
Sv: räknehjälp så det blir rätt, nån?

Har hästen gått på samma foderstat som den har nu under en längre period? Hur verkar den? Trött, normal, pigg? Om hästen tidigare har gått på 105 MJ under samma typ av träning och varit fin då skulle jag lägga den på samma.
 
Sv: räknehjälp så det blir rätt, nån?

ja det har han men nu tycker jag han verkar ha lagt på sig lite dock. Så jag vill inte han ska lägga på sig mer hull änhan har nu. Men eftersom man blir "hemmablind" så är det lite svårt att säga.
Efter sommarbetet har han legat på samma foderstat men jag la till betfor några veckor efter betet.
Han är lagom pigg nu tycker jag.
 
Sv: räknehjälp så det blir rätt, nån?

Om han börjar lägga på sig nu (fett och inte muskler) kan du säkert sänka lite. Du får testa och se! Faller han ur får du öka på igen. Det gäller att ha ett kritiskt och noggrannt öga innan man vet exakt vad hästen går bra på för värden.

Om han har gått på 105 MJ nu ett tag utan att bli fet kan det vara så att han behöver nästan så mycket men kanske inte allt. Jag skulle sänka med kanske 5-10 MJ i taget och se om det händer något. Tänk på att det tar ett bra tag innan det märks någon skillnad bara!
 
Sv: räknehjälp så det blir rätt, nån?

Jo det vet jag at det tar ett tag innan resultatet kommer. jag ska testa att sänka lite får vi se.
Sen funderade jag på fbl-et med, kompisens häst. Han ligger nu på 135 MJ och när jag räknade vart behovet 97. Han BEHÖVER gå upp i vikt så det förstår jag att han behöver ligga så. Men när han har nått sin vikt kan man försiktigt sänka då lite grann? Kanske till 115-120 men bara kolla så han behåller vikten.

Men om jag nu räknat ut MJ-behovet, vart är ok att lägga ribban då, som högst alltså? Om man har en normal/lätt/svårfödd häst? Behöver gå ner/upp i vikt?
Givetvis vet jag att man måste va med o se själv och fodra efter ögat i de fallen men lägger man i regel hästarna lite högre än vad behovet är om den är normfödd?
 
Sv: räknehjälp så det blir rätt, nån?

Nej krävs det 135 för att komma upp i hull kommer det också krävas för att stanna där.
Fullblod kräver ofta myyycket mat.

Enklaste sättet att räkna ut behovet är att veta vad den ätit innan, då ser du vad den kräver ungefär.
 
Sv: räknehjälp så det blir rätt, nån?

Ok, då är jag med. tack för svaret!
Jo han behöver myycket mat för att hålla hullet så jag förstår han behöver ha ungefär 135 för att hålla sig. Men jag måste ju fråga! :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Är rätt ny på det här med foderstatsberäkning, men har provat räkna i både Freeform och på Hästsveriges foderprogram med i princip samma...
Svar
4
· Visningar
1 010
Senast: cewe
·
Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 067
Senast: Estivuz
·
Foder & Strö Undrar vad ni tycker? Årets hö-silage har dåligt proteinvärde 30g Smb på 7,4 MJ (/kg foder), kvot på 4,1 alltså. Tidigare två år...
2
Svar
22
· Visningar
2 956
Senast: HannaZ
·
A
Foder & Strö Har rätt stora problem med att få ihop en fungerande foderstat till min häst, och har därför lite olika frågor som jag gärna vill ha...
Svar
6
· Visningar
1 967
Senast: Allegra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp