M

montgomery

Om jag har den gamla foderstaten så äter hästen:
15-16 kg hösilage(oanalyserat)
1,5 kg havre
1 kg betfor som de vägt bött, kan man tro att de e 0,3 kg torrt? :confused:

Det ger enligt mina beräkningar ett mj-värde på:
4 MJ/kg Hösilage=77,7
5=92,7
6=107,7
7=122,7
8=137,7

Räknar att hästen väger ca 500 kg(ganska lätt halvblod typ 160-165, kan de stämma något sånär? Tjejen säger att den är lättfödd och bara gått lätt i skogen. Den är 4 år.

Jag får inte riktigt ihop de med lättföddheten om de skulle vara något av de högre MJ-värdena? :confused:

Hur räknar man på selen och E-vitamin? Hur räknar man ut behovet och vad räknar man att grovfodret innehåller?

Tacksam för hjälp! :)
 
Vad är det för ts-halt i silaget? Räkna med att det är ungefär 7-10 Mj per kg ts.

Selen och E-vitamin räknas per 100 kg kroppsvikt. Selen 0,2 mg per 100 kg och E-vitamin 75 mg per 100 kg.

Man kan räkna med att det inte finns något selen alls i grovfoder och jag har ett riktvärde på ca 12 mg E-vitamin per kg ts.

mvh Jessica
 
Tack för hjälpen! :bow:

Vet inte ts-halten i de gamla silaget...
Kan man räkna den hästen som lättfödd???
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har analys på grovfodret (torrt hösilage. TS 80)där provet är taget direkt på vallen. MJ är 7.2 kg/foder och smrp 63 g/kg. Kvoten är...
Svar
11
· Visningar
1 284
Senast: Corax
·
Foder & Strö Jag har lust att gräva ner mig nånstans efter att ha räknat mer noggrannt på min höanalys. Värdena är som följer. Torrsubstans 84%...
Svar
1
· Visningar
780
Foder & Strö Någon som vill hjälpa mig att räkna ut vad mina hästar behöver och om detta hösilage (plastat hö) är ok?? Bägge är halvblod 1,60 som...
Svar
5
· Visningar
797
Senast: lady_vip
·
Foder & Strö Har för första gången fått sätta tänderna i en grovfoderanalys! Är inte helt nybörjare då jag fått räkna lite via ridskolan innan, men...
Svar
6
· Visningar
1 432
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hage
  • Avmaskning FAQ (Läs här först del 2)

Omröstningar

Tillbaka
Upp