Räkna ut vikt

Y

Yavanna

Vet ett det finns en formel man kan använda sig av för att räkna ut hästens vikt, då man sätter in värden som man fått fram genom att mäta olika delar på hästens kropp.. Någon som vet hur den lyder? Har tappat bort..
 
( (4,3 * lansmärkesomfång) + (3 * mankhöjd) - 785 ) = vikt

Lansmärkesomfång = från överst på manken, runt bröstkorgen och upp till manken igen.
Lansmärkesomfånget och mankhöjdes skrivs i Centimeter i formeln.
 
Har för mig att det var: (O*O*L)/8900 där O=bröstomfång(sadelgjordsläge) Och L=längden från armbågsspetsen till svansroten.
 
och den tredje formeln jag hört talas om:

MÅTT A: från manken hela vägen runt hästens mage och upp till manken igen på andra sidan,
så nära frambenen som möjligt.
MÅTT B: från bogspetsen till "bakre punkten på skinkan"

Beräkning
Vikt = (A*A*B)/11877

Så nu är det bara att prova!!! elelr så åker du bara till börjes och köper måttbandet, det gjorde jag... tänkte jag skulle prova alla dessa formler och se vilka som ger någerlunda lika resultat.
 
Formeln som "godishanna" beskrev har tidigare funnits med på ivomecs avmaskningsinfo. Den använder jag mig av och hoppas på att det är något sånär rätt.
 
När ja pluggade å vi hade foderstatsberäkningar så testade vi dom 2 formler som redan skrivits här + viktmåttbandet.. alla tre gav olika vikter... :confused: så vi räknade helt enkelt ut medelvikten av dessa tre vikter å utöver det beräknade foderstaten.
 

Liknande trådar

Hästvård Hallå! Finns nån omvandlare på nätet som räknar ut vikten på hästen, om man har hästens mått? Eller nån som har ett viktmåttband och kan...
Svar
1
· Visningar
513
Senast: sweep
·
Lantbruksdjur Jag lyssnade på ett nyhetsklipp om en kvinna som blivit av med ett par dräktiga tackor. I klippet sa hon att hon räknat fåren för några...
Svar
3
· Visningar
1 092
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag är orolig över min hästs luftvägar. Står inackorderad och min stallägare har i mina ögon bara fått tag i sämre kvalite på halm...
Svar
8
· Visningar
929
Senast: Freazer
·
  • Artikel
Hästnyheter Snett igenom är en jättebra ridväg för ryttare på alla nivåer. Men eftersom den används så ofta finns det en risk att hästen lär sig hur...
Svar
0
· Visningar
208
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Utställnings frågor
  • Avels fråga
  • Köpa stamtavla av uppfödare?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp