Räkna ut brunsten

Avel2015

Trådstartare
Köpte ett sto som nyligen gått ur brunsten, ska man beräkna därifrån....och lägga in in språngrulla? risken är stor att brunsten kommer igång tidigare nu när ihopsläppet varit med valacker i hagen, så då rubbas väl den vanliga brunstcykeln? el är det ingen ägglossning vid den typen av brunst som de visar vid ett ihopsläpp?
Hur hade ni gjort el räknat? hade ni räknat från sista brunstdagen eller första? och om hon kommer i brunst tidigare än 21 dgr, så är det väl bara att ringa seminstationen hon är anmäld till och komma?
 
Räknar från första brunstdagen, min har cykel på 21-23 dygn.

Hade jag varit du hade jag kollat med tidigare ägaren hur hon brunstar. Vissa gör det i en vecka och andra bara i någon dag. Vissa är tydliga och andra tysta. Jag har tempat när jag varit osäker på var i cyklen stoet är.
 
Hon ligger enl fd äg ca 3 veckor emellan....och 5-7 dgr. Ska jag räkna från sista dagen, eller ska jag räkna 21 dgr från 1:a brunstdagen?
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 430
Senast: Stereo
·
Hästhantering Jag fick hem min unghingst i nov 21, hyrde in honom 2 mil bort hos en kompis som också hade unghingst. Han stod där till i höstas då han...
Svar
1
· Visningar
1 102
Senast: iNHALE
·
Avel Det här med brunst och att veta när man ska åka till seminstation!🤔 Mitt sto visade väldigt tydlig brunst i början av året, hade en...
Svar
1
· Visningar
849
Senast: Marty
·
Avel Ska inseminera mitt 5-åriga sto, första gången. Tidigare har jag använt mig av naturlig betäckning och har ju då lämnat stona hos hingst...
Svar
6
· Visningar
1 528
Senast: Novalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp