Rädd för stora hästar?

Tokyo

Trådstartare
Jag har på sistone upptäckt att jag har blivit rädd för stora hästar!!

Har ridit i hela mitt liv och har, som de flesta, haft olika perioder/svackor då jag varit rädd för att t ex galoppera eller hoppa, men har aldrig varit rädd för stora hästar tidigare! :(

Jag är inte rädd när jag ska rykta och sådant, utan endast då jag ska leda eller rida hästen. Detta börjar bli ett problem då jag spänner mig när jag rider och vågar inte rida så mycket som jag borde. Jag har provat att "se rädslan i vitögat" och rida stora hästar så ofta det går, men det verkar bara göra saken värre!? Desto fler stora hästar jag rider, desto räddare blir jag!!

Det hela är så himla löjligt!!! :arghh:
Jag kan rida och hantera en svår och bråkig D-ponny utan problem, men så fort jag får en häst som är typ 160+ så blir jag osäker, nervös och spänd.
(Även om hästen i fråga är snällast på jorden)

Någon som känt/känner likadant?? Vet vad jag kan göra??
 
Sv: Rädd för stora hästar?

Jag känner likadant :o Har dock alltid gjort så det är inget som har kommit nu. Viss perioder är bättre än andra. Jag har alltid varit liten och kort, så när jag red på ridskola red jag i ponnygruppen medan mina vänner en efter en bytte grupp till storhästgruppen :o Red storhäst någon gång då och då under ridskoleperioden, men hann aldrig bli en "storhästryttare". Senare köpte jag en egen ponny och efter det sitter jag väldigt sällan på stora hästar. Men det är som du säger så kan jag inte rida på riktigt. Vågar inte riktigt. Sen är det svårare fysiskt också eftersom mina ben inte når ner lika långt som på en mindre häst :p
 
Sv: Rädd för stora hästar?

Jag är likadan, är inte alls bekväm med att hantera stora hästar, ponny funkar okej men helst då småponnyer. Jag slutade rida pga den anledningen, att det bara fanns 2 ponnyer passande mig men de var upptagna nästan hela tiden. Och att rida stor häst när jag var rädd och känna att jag inte utvecklades pga rädslan gjorde att jag slutade rida och ägnade mig åt mina små körponnysar istället:)
Jag slipper vara rädd och kan ha roligt med mina ponnyer :)
 
Sv: Rädd för stora hästar?

kl

Jag har också ridit hela livet, utbildat mig och jobbat med hästar. Men blivit jätteskraj för att rida, speciellt stora hästar!
Fick låna en c-ponny och det gick bra i paddocken, men inte ens den vågade jag rida ute...

Därav är jag skötare på en shettis :D
SÅ skönt att aldrig behöva vara rädd! Dock kan jag sakna ridningen ibland, så blir det egen häst igen blir det troligtvis en B-ponny till körning, men som jag kan rida om jag vill!
 
Sv: Rädd för stora hästar?

är 170 lång men tunn så jag har liksom alltid fått rida de minsta hästarna, och det bidrar väl en del?? Eftersom att jag mest rider ponnyer så är det ju det jag känner mig tryggast med.

Blir dock lite kluven...
Känner mig ju tryggast på ponnyer, men får höra konstant att "åhh du borde ju rida stooraa hästar!"
Kan tycka att det är riktigt häftigt ibland att rida en stor häst, om man liksom får till det! Men om jag skulle skaffa en egen häst så är jag rädd att det skulle ta död på hästintresset om jag hade ett stort halvblod som jag bara är rädd för...
Önskar ibland att jag var 150 och kunde välja själv

Jag tycker inte att jag är så lång och det ser, för det mesta, inte alls dumt ut ens när jag rider små ponnyer! Blir lite less på att andra ska bestämma att jag "absolut ska rida halvblod"

Ibland funderar jag på att byta inriktning och typ köpa en islandshäst för att få rida en mindre häst och kanske få rida ut i skogen och ha roligt, istället för att bli stressad och pressad över hoppträningar och falska människor på ridklubben... :(

(spårade lite på slutet, ber om ursäkt för det)
 
Sv: Rädd för stora hästar?

Jag är inte rädd för stora hästar men jag föredrar små stora hästar och ponnyer.
Därför har jag köpt små hästar.
Jag har en islänning och ett fullblod som visserligen är 164 hög men det är bara för att hon har världens största manke i allt annat har hon samma storlek som islänningen :p
Utan hennes bergstopp till manke vore hon 150..

Sen är det faktiskt så att vi sysslar med hästar för att vi tycker det är kul och i ordet kul ingår inte rädd.
Är du rädd för stora hästar och inte vill hålla på med dem så gör det inte.
Är ponnyer din grej så är det så och håll dig till det.
Du sysslar med hästar för din skull och inte vad andra tycker, man ska ha den sortens häst man trivs med.
Sen om du föredrar islänningar eller shirehästar är liksom oväsentligt.
Alla gillar olika och det finns olika hästar till olika sorters människor.

Är inte ridskolan rätt plats för dig tycker jag att du ska sluta och söka dig till något annat ställe istället.
 
Sv: Rädd för stora hästar?

Rid det du tycker är kul! Det finns ju t.ex. massor med fina korsningar av alla slag och kallblod som ligger lite över ponnygränsen om du vill ha något som är större än en ponny men ändå inte jättestort.
 
Sv: Rädd för stora hästar?

På ren svenska skit i vad andra tycker totalt:D Gillar du inte stora hästar rid de du tycker om. Rätt enkelt för som andra sagt vi rider ju för vårat nöje o vara rädd är inte roligt alls.

Är ett oskick att andra ska tal om va man ska eller inte.

Själv har jag en 175 cm drummel :p trygg med den men däremot den lilla illbattingen till shetties är det värre med . Den enda hästen som skadat mig :o lite genant faktsikt..:o
 
Sv: Rädd för stora hästar?

Jag känner igen i mig i mycket av det folk skriver :) Har alltid ridit mindre hästar, inte mer än ca 155. ock är jag långt och jag känner egentligen att mina skänklar får ett bättre läge på en 1.60 häst. Så jag får rådet att jag ska rida denna storlek mer... Dock har jag just den känslan, att jag har inte lika mycket att säga till om ifall hästen busar eller så. Inte blev det bättre av att jag trillade av en stor häst och skadade armen ganska så illa för 3 veckor sedan :( Så nu funderar jag på att strunta i att mina skänklar inte ligger i exakt rätt läge.. ridning ska ju vara kul. Sen kan det kännas som en falsk trygghet också för visst kan man ju skada armen illa om man trillar av en 1,55 häst också :P
 
Sv: Rädd för stora hästar?

Känns det bättre med en mindre häst så känns det bättre.
Känns det bra så slappnar man av och då fungerar det mesta.

Sen kan man göra illa sig på dem små också. Jag har gjort illa mig som mest när jag ramlade av en bekants islänning...
 
Sv: Rädd för stora hästar?

Jag har känt likadant, red liten c-ponny hur länge som helst, så övergången till storhäst blev inte så smidig och alla kändes enorma. Men nu, om jag får välja, så väljer jag nog en riktigt stor häst, visst, fallhöjden är markant högre :P men allt som oftast finner jag trygghet att de flesta av de stora hästarna jag suttit på inte varit så kvicka i sitt rörelsemönster och det har passat mig bra. Samtidigt så blir allt enklare med ponny... så kontentan i mitt inlägg är iaf tänkt att vara "det kan bli bättre efterhand" men samtidigt...så är det ju skitsamma, trivs du bättre på små hästar/ponnysar, så skit i vad andra tycker och rid de hästar som passar dig bäst, så länge du inte är på tok för lång eller tung ser jag inga problem!
 
Sv: Rädd för stora hästar?

Känns det bättre med en mindre häst så känns det bättre.

Håller med!

När jag var i 20-årsåldern red jag massor av olika typer av hästar, allt från Shirekorsningar till C-ponnyer, och kom fram till att jag gillar små, lätta hästar bäst. Ingen ångest bakom det - det kändes bäst så, helt enkelt.

Jag har numera en arab på 148 cm. Min förra arab var 155 cm, han kändes också bra.

Olika människor trivs med olika hästar, och skönt är väl det :) Gillar du små hästar/ponnyer så satsa på det. Det behöver inte vara en islänning, det finns gott om araber o connemaror t ex som är små, starka, allroundtyper som man kan ha mycket kul med.

Lyssna på dig själv och vad DU vill rida, inte vad andra tycker att du ska rida! :)
 
Sv: Rädd för stora hästar?

Jag har nog "tvärtom" problem...

Jag gillar STORA hästar ;) (min e 177) skulle stallkompisen be mej sitta på hennes fullblod (max 158) skulle jag va "rädd"... Jag är en stor kluns på alledeles för många kilon så jag känner mer att sitter inte jag 100 på hästen kommer det liksom inte funka. Hästen "välter" säket med mej under. Alternativt så vänder hästen innan jag vänder å så ramlar jag av för att jag är så osmidig.... :meh:
 
Sv: Rädd för stora hästar?

Du, om någon skulle be mig sätta mig på en häst som var 160+ skulle jag skita ner mig.

Ibland kan jag tycka min maxade d-ponny är stor. Jag har tackat nej till att rida min tränares välutbildade och snälla hästar, som är kanske 155 cm, för jag tycker de är för stora.

Vi har bara haft små hästar i stallet hittills, den största har varit runt 155 cm. Men i somras kom två såna där bjässar. Enorma saker som bara är ett par långa ben. Nu har jag vant mig lite vid att leda dem, men det känns konstigt och även om jag vet att de är snälla och trevliga tycker jag det är obehagligt.

Jag är visserligen ganska liten, 162 cm. Men när jag var yngre hade jag inga problem med stora hästar. Ung och dum, tänker jag nu. Även om jag visserligen fortfarande är ung :D
Nej, jag håller mig till mina ponnyer. Runt 140 cm är lagom. Större behöver de inte vara.
 
Sv: Rädd för stora hästar?

jag är inte rädd för stora hästar då jag själv ägt några på 170-175....men däremot känner jag att det blir för mkt häst för mig med mina 158. Svårt att komma till bra ridning helt enkelt. Så nu har jag en D-ponny på 144. Jag skulle dock kunna tänka mig att ha häst på 155-160.
 
Sv: Rädd för stora hästar?

Jag har nog "tvärtom" problem...

Jag gillar STORA hästar ;) (min e 177) skulle stallkompisen be mej sitta på hennes fullblod (max 158) skulle jag va "rädd"... Jag är en stor kluns på alledeles för många kilon så jag känner mer att sitter inte jag 100 på hästen kommer det liksom inte funka. Hästen "välter" säket med mej under. Alternativt så vänder hästen innan jag vänder å så ramlar jag av för att jag är så osmidig.... :meh:

Fast ramlar man från mina så slår man ju inte halvt ihjäl sig iaf :p
Men annars vet jag att du är jättesugen på o rida foooodooong :angel:
 
Sv: Rädd för stora hästar?

Jag gillar ponnys för att de passar min kropp bäst. Jag rår om med benen. Fast när jag rider en tinker i stallet, med kraftig benstomme..., så rår mina ben inte om. Det är som att sitta i splitt att rida den breda damen och då är hon i princip lika hög/låg som min appaloosa:-)

Jag har emellanåt ridit större hästar och har tyckt att det är spännande för stunden.
Men när jag skulle köpa min egna häst va det självklart att hitta don efter person.
För mig sitter storleken i huvudet på mig. Jag hämmas av stoooora hästar. Jag får för mig att jag inte skulle vilja tömköra en stor häst, eller göra alla förberedelserna inför inkörningen om hästen är 170... Jag skulle inte mentalt fixa det. Inte heller rida in hästen själv ensam som jag har gjort med min lilla d-ponny.

Du önskade veta hur vi andra har gjort. Somliga av oss har accepterat att vi gillar småhästar. Det är väl ett sätt att hantera det på. Hoppas du finner glädje och ro längs ponnyvägen. :-)
 
Sv: Rädd för stora hästar?

Fast ramlar man från mina så slår man ju inte halvt ihjäl sig iaf :p
Men annars vet jag att du är jättesugen på o rida foooodooong :angel:

Om jag bryter handleden av att halka i en slänt så jag tar emot mej så slår jag garanterat ihjäl mej även om jag sitter på (gräslig) fjording ;)
 
Sv: Rädd för stora hästar?

Jag säger som så många andra, rid småttingar om det känns bättre. Jag har aldrig gillat att rida/hantera hästar över 150 (okej att hantera SNÄLLA stora hästar). Håller mig till ponny, islandshäst numera, men ett skäl till att välja det var att de oftast håller sig under ponnymåttet.
Jag är 165 med korta ben och upplever att jag inte når om ordentligt på en större häst och om en häst bråkar oavsett om man är på ryggen eller marken blir det så MYCKET häst om det är en på 160+
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 064
Senast: mars
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 605
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 903
Ridning Jag red som ung, men slutade i tonåren efter en olycka där jag skadade mig ganska allvarligt. Tog några år att bli helt återställd och...
2
Svar
22
· Visningar
3 566
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp