Räcker detta....?

Har ni en foderhäck! Det är ju jättebra i så fall. Men som sagt hade nog hellre sett att det låg hö där än halm.
Har ni inga hästar med stora magar i ert stall? För det dom äter är ju bara bukfyllnad. Inget som är värt att äta. Men visst är det bra i stället för ingenting men men ....
Förstår inte mäniskan som har sagt nej till hö i hagen. Kan ni inte rösta om detta? Då blir det nog ja iaf om det bara är en som har sagt nej. Hon ska väl inte förstöra för er andra heller. Era hästar skulle ju må bra mycket bättre om dom fick hö.
 
Hej Klutt!

Fasiken vilket liv det blev då! Om era hästar pular i sig halm under dagen är det fullt tillräckligt. De behöver inte få näringsrikt foder flera gånger per dag utan bukfylla. Sen är det förstås viktigt att halmen håller god hygienisk kvalitet, men det gäller ju för allt foder.

Sex kilo hö till en stor häst låter däremot i minsta laget. Man rekommenderar en minimigiva på 1 kg hö (räknat i torrsubstans, ts för hö ligger ungefär på 95%) per 100 kg kroppsvikt. Om din häst väger 600 kg bör den alltså ha ungefär 7 kilo hö minst. Kraftfoder tycker jag är överskattat, åtminstone för hästar som inte utför något ansträngande arbete. Förutsatt att höet är bra, naturligtvis.
 
Han äter inte mer hö fast nu har jag ökat det till 7 kg.
De får 1 kg extra i hagen nu på morgonen. Inte mycket men det är ju iallafall lite.
Han väger cirka 500 kg.
Havren får han bara för att de andra hästarna får det, annars kanske han blir ledsen.
 
Var har du lärt dig att hö har en ts på 95 %? :confused:

Det är snarare 84 % ts i hö, det är himla svårt att få det torrare. Alltså behövs det 1,2 kg hö per 100 kg häst.

Och visst är det tillräckligt med halm i hagen, förutsatt att hästen verkligen äter av halmen, annars är det ju lika illa som att inte få något alls.

Till trådskrivaren: Varför få hästarna ingen frukost? Kan ni inte slänga ut åtminstone 2 kg hö per häst i hagen till frukost. Det gör inte så mycket att hästarna äter olika mycket, det kan man reglera i sin egen foderstat på kvällen.

Vi gör så i våra hagar, hästarna får varsin hög med 2 kg hö och sedan får de käbbla om högarna bäst de vill, lite får de ju i sig i alla fall. Vi räknar med 2 kg i foderstaten sedan, man ska ju ändå fodra med ögat fast man har foderstat.

Kolla också att din häst verkligen äter av halmen, åtminstone ett par kg per dag, så kan du ha helt rent samvete tycker jag.

mvh Jessica
 
Om ni tycker halm är för litet näringsmässigt, försök att få tag på fröhalm. Men visst finns risk för att de blir feta. Lättfödda kan bli iofs bli feta på halm.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
528
Senast: Sesca
·
Hästvård Har en 15 åring som fått sin första foderstrupsförstoppning någonsin. Kom in från hagen, förmodligen lite uttorkad pga varmt väder och...
Svar
7
· Visningar
1 006
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
455
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 122
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp