Räcker detta....?

B

**BORTTAGEN**

Min häst får mat 1 gång/dag (1 kg havre och 6 kg hö)+ fri tillgång till halm i hagen. "normal stor" går bara i hagen. Eller måste jag ge den fler mål mat om dagen?? :confused:
 
Kanske ska skriva att hö´t får han på kvällen och 0,5 kg havre på morgen och 0,5 kg på kvällen Anledningen till att han bara får mat 1 gång om dagen är: det är flera hästar som äter olika mycket och då har de blev det enklast så här.
 
Jag vet att min fråga är lite dum, men kan jag få era synpunkter???
Räcker det med halm?? Cirka 12 timmar. :confused:
 
Om han inte mår dåligt av det så...Men hästar skall ju egentligen ha mat flera gånger per dag för att må bäst.
Men min får dock bara två gånger per dag: Krafft+hö på morgonen, Krafft+mycket hö på kvällen mellan 19.00-20.00.
Samma dilema här med att hästarna äter olika mycket och kan då inte få hö på dagen i hagen...men min häst visar inga tecken på att må dåligt iallafall! :)
 
Så om hästarna äter olika i hagarna då skiter ni i att ge dom någonting???? :devil:
Det tycker jag är djurplågeri.
För det första så kan ni väl i så fall ge dom kanske 2 kg allihop i hagen två ggr om dagen och sedan på morgon och kvällen. Det är väl klart att om man tex har en shettis och ett halvblod i hop i samma hage så äter dom olika. Men ge dom då, 1 kg var två ggr. Det är bättre än ingenting.
Hästar mår dåligt att bara få två ggr mat per dag. Det kanske inte syns utanpå men det känns i magen på dom. Dom kan få magsår av det tex. Magsaften rinner till hela tiden i magen på dom. Dom kan ju som bekant inte idissla som kor gör. Och har man då ingen mat att äta så finns där bara magsaft som fräter i magen. Så börja genast att mata. Det är bara ren lathet att inte göra det. Och skyll inte på att hästarna äter olika mycket. Det gör dom i mina hagar också. Men då delar man ju upp det på dygnet.
 
Låter som det blir väligt dålig balans i det hela...att "svälta" hela dagen och sedan stå och äta upp 6 kg under natten/kvällen...
Håller med ovanstående, även om hästarna äter olika mkt, så måste man ju kunna ge dom ett bestämt antal kg i hagen och sedan är det upp till var och en att ge resten i boxen...
 
Fast hästen äter ju halm hela dagarna. Då hålls magen igång iaf och den svälter inte.

Till Klutt: Jag är en analysförespråkare men tycker du att din häst ser ok ut och beter sig ok så tror jag inte att det är någon fara.
 
Om hästen har halm och äter den, sá är ju huvudsaken att han fár i sig sin näring nágon gáng under dygnet eftersom halmen háller igáng tarmarna och háller hungern borta resten av tiden.
Mina hästar fár hö pá morgonen och under natten, men har gräs hela dagen. Gräs utan vidare näring och halm är väl i stort sett samma sak....
Att dela upp maten gör man ju för att magen ska fungera, för att hästen inte ska vara hungrig och för att fá i hästen den mängden mat som den ska/bör äta (Kan ju vara svárt att fá i en häst hela mängden pá en och samma gáng) men finns halmen där sá är ju problemet löst.
Var bara säker pá att hästen äter halmen och att den fár i sig all näring den behöver pá det enda mál som den fár.
Ser hästen ut att má bra sá tycker jag det verkar ok, även om jag hade gjort det pá ett annat sätt.
Tycker även att sex kilo hö och ett kg havre, ur näringssynpunkt, láter som lite lite för stor häst, sá vida du inte har ett riktigt superhö.
Máste säga att mánga här är ganska snabba pá att dömma ibland....
Förhoppningsvis gör alla sitt bästa för sin häst och ibland är saker svára att lösa som man skulle vilja lösa dem.
Lycka till med din häst!
M V H Lotta
 
Ja, men jag förstår inte problemet, om dom ger halm i hagen, måste dom väl kunna ge hö i hagen?
Ett par kilo var på morgonen och ett par kilo var vid lunch tex och sedan får alla ge resterande hur mkt dom vill på kvällen... :confused:
Äter alla hästarna halm då?
Mina hästar äter tex inte det, inte ens fjordan, plockar ut varenda strå dom ggr jag provat... :crazy:

Men självklart, detta är en bättre lösning än att svälta hela dagen, dom har iaf något att tugga på, men jag skulle jobba för en bättre lösning om jag hade häst i det stallet. :)
 
Klart att det räcker, under förutsättning att halmen är av "ätkvalitet" Låt ögat avgöra.
 
Tack för era synpunkter.
Jag ska prata med de andra om att ge hästarna lite hö i hagen iallafall. Jo då alla hästarna (7 st) äter av halmen. Och halmen är bra, får lite halm som är "gröna" Taget på kanten av gärdet alltså så det är en del gräs i.
Men som sagt var så skall jag prata med de andra igen för jag vill egentligen att min lilla häst ska äta mer hö i hagen. Om det inte var för en person (tycker inte illa om henne)i stallet kunde vi ställt ut en storbal med hö istället för halm. Men hon tror att hennes hästar äter för mycket då och blir feta. Men jag tycker inte att det är så farligt med lite fett på kroppen. men men

Tack igen :bow: :bow:
 
ok, kalla mig djurplågare om du vill...bryr mig inte om vad
du tycker för att du kan inte dömma mig sådär rakt av!
MEN jag glömde skriva att det är inte den anda anledningen till att de inte få hö på dagen utan det beror också på att ingen i stallet har någon möjlighet att åka ut dit på dagen och ge dom.
Jag älskar min häst över allt annat och gör allt för att hon skall må bra men i bland går inte allt att lösa... :(
 
Tack för era synpunkter.
Alla hästarna (7 st) äter halm. Men jag vill egentligen att min häst ska få mer hö i hagen.
Ska prata med dom andra igen.Innan pratade vi om att ha en storbal hö i hagen. Det är bara det att en person (tycker inte illa om henne)flyttade in för ca 2 veckor seedan tror att hennes hästar (2 st)äter för mycket och blir feta.
 
Menar du att hästarna äter olika mycket av höet som läggs ut i hagen?
Sá är det för mig ocksá, att mitt halvblod äter sitt hö jätte snabbt och tar sedan över shettisens hö.
Ett bra argument till dina stallkompisar kanske kan vara: som nágon nämnde innan sá kan man ju i alla fall ge en liten mängd, dá är det ju inte sá farligt om de snabba hästarna tar över höet.(Eller betalar ni per kg hö i erat stall?) De äter ju ändá inte överdrivet mycket.... och de "söliga" hästarna äter ju i alla fall lite mer hö än inget.
Kan vara lite knepigt med foderstaterna, men man ser ganska snabbt, om man háller koll nágra gánger, vilken häst som äter vad.
Glömde säga att mina hästar faktiskt fár hö mitt pá dagen ocksá, men som sagt vi har gräs som växer här fortfarande. I morgon ska det bli 17 grader varmt :D
M V H Lotta
 
Ja, det kallar jag dig och alla andra som tycker att det är ok att inte ge någon mat i hagen på hela dagen. Och jag tror nog att vissa andra institutioner tycker detsamma. Jag är inte ensam att tycka detta.
Visst är det bra att ge halm i hagen. Men ärligt talat, hur ser den ut efter att hästarna har gått där och trampat? Jag tror nog inte att någon häst vill ha lerig halm som kanske har blivit möglig pga regn etc. För ni går väl inte ut och krattar bort all halm varje dag antar jag. Jag har ju sett hur det ser ut i hagen när man ger en storbal med hösilage tex. Massor av gammalt hösilage ligger runtomkring den nya balen. Det är inte särskilt hälsosamt för en häst eller något annat djur heller för den delen.
Du skriver att du älskar din häst över allt annat! Och att det inte går att lösa.......
Om ingen i stallet har någon möjlighet att mata på dagen så skulle jag byta stall omgående. Då ska inte stallägaren ha inackorderade heller tycker jag. Ju mindre med djur som har så där desto bättre.
 
Hej Gejsa mfl!

Varför är ni så fruktansvärt otrevliga mot okunninga hästägare??? Dessa tjejer lär inte mata sina hästar mer för att de blir kallade djurplågare mm. De har skrivit inlägg för att få råd och tips, inte för att bli utskällda :mad:. Vill vi hjälpa dem och deras hästar gör vi det bäst genom konstruktiv kritik och tips på hur situationen kan lösas, inte genom att idiotförklara dem. Dessutom undrar jag varför nedtrampad halm är äckligare än nedtrampat hö? Äckligt både och, men som tur är verkar hästarna tycka lika dant och äta av det nyutlagda.

SEDAN håller jag till fullo med om att hästar inte mår bra av för få utfodringstillfällen. Det måste väl dock vara bättre att ha det som "Klutt" med fri tillg. på halm än att som "Love Loppan" låta dem gå i uppemot 12 h utan käk.

Tips till Love Loppan: Den som släpper ut hästarna i ert stall kan väl lädda ut hö i MÅNGA (fler än antalet hästar) högar i hagen? På så sätt har de att äta till betydligt längre fram på dagen än om de går ut till en "tom" hage, och tiden utan mat blir kortare. Kanske kan även den som kommer till stallet först på em (någon borde ju hinna upp till ung kl 16 eller så) slänga ut nytt haghö, kanske ett kg per häst, så fort den personen kommer. Eller så kanske hästarna kan gå in redan vid 16 (iaf den här mörka årstiden) och få em. mat inner för att sedan få kvällsmat vid 19-20. På så sätt kommer ni ju upp till 3 eller 4 fodringar per dag. Självklart äter hästarna olika mycket, men den lilla nackdelen är så otroligt liten jämfört med den vinst det innebär för hästarna att få sitt foder utspritt mer över dygnet.

Lycka till, och försök finna en lösning på problemet, för som sagt, pållarna är definitivt inte gjorda för att äta så sällan.

AKO
 
Jag tror inte att dom är okunniga i detta. Eftersom hon har pratat med dom i stallet och vissa har sagt nej så vet dom nog mycket väl hur ofta man ska ge mat. Hon skrev ju själv att dom inte ville eller kunde ge oftare under dagen för att dom åt olika mycket. Men att hon ville ge hö ute i hagen. Var det inte så? Då skrev jag att man är djurplågare för att man inte kan sköta sin häst. Jag tyckte t o m att hon skulle flytta sin häst eftersom det verkade som om hon ville ge hö ute på dagen.
Men visst kan jag brusa upp många ggr. Men det är för att jag är så in i he...es djurvän. Och man läser sånt här så ofta. Det finns så många garagehästar som lider överallt. Har nu hört att dom äntligen ska ta tag i detta och kolla upp häststall överallt. Det ser jag fram emot. Många tror ju att dom sköter sina hästar som man ska men det är helt åt pipan.
Och ang halm och hö som har legat så menade jag ju så klart att det var lika illa att det skule ligga kvar på backen om du nu inte förstod det. För jag frågade ju om dom krattade bort det innan dom la ut nytt. För jag tycker att det ska man göra även när det är stora hösilagebalar som många hästar får i hagen.
 
Det stämmer jag är inte okunnig. Men det var så att jag hade så dåligt samvete över att min häst (även de andra) bara fick hö en gång om dagen, därför frågade jag.

Och det är inte så mycket ner trampad halm för vi har en foderhäck och det rensas upp innan den fylls på ny halm.

:cry:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
528
Senast: Sesca
·
Hästvård Har en 15 åring som fått sin första foderstrupsförstoppning någonsin. Kom in från hagen, förmodligen lite uttorkad pga varmt väder och...
Svar
7
· Visningar
1 006
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
455
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 122
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp