Räcker det??

B

BebbeBaby

Hästen får 2 kg havre & 0,5 kg betfor förutom fri tillgång på hö. Får även Foderkrita & 50 ml Chevinal Plus, samt 30 ml V.S.L - Vitamin E. Räcker det att jag ger detta för att täcka behoven i mineral (ca,p,mg har jag koll på) & vitamin väg för en 500 kg häst??

Undrar även om det räcker att man ger 100 gr Krafft Miner Grön när hästen går på bete??

Tacksam för svar!!!
 
Sv: Räcker det??

Hur mycket väger hästen, vilket hull är den i och vilken typ av arbete gör den? Det är omöjligt att svara på din fråga utan att veta detta.
Rent spontant tror jag att du ligger i riskzonen för överdosering av e-vitamin med både chevinal och V.S.L.
 
Sv: Räcker det??

Du måste ha höanalys för att veta om det räcker. Det kan vara ganska bra, eller rent åt skogen, vilket som.

Rent generellt behövs inga extra mineraler på sommaren, men vill man ge så Miner Grön bra att ge, du behöver dock inte ge så mycket som 100 g.

Jag kommer ge 1 dl (ca 70-75 g) för att "säkra" mineralintaget (åtminstone för min egen del :o ), men vissa ger inga mineraler alls och deras hästar mår utmärkt ändå.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Räcker det??

500 kg, fullblodstyp, den är liite liite i underhull just nu, men välmusklad. Den går lätt fälttävlan. Ska jag skippa V.S.L? Hästen har nämligen fått följande foderstat hos förra ägaren.

Mitt hö:
7 MJ
42 Smrp
2.3 Ca
1.6 P
0.9 Mg
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Räcker det??

Ja den foderstaten funkar utmärkt som den är vad gäller energi och protein.
Dock tycker jag nog du ska ge något mineralfoder, typ 100 g Miner Grön, och skippa foderkritan till den här foderstaten.

Jag tror att du kan ta bort V.S.L helt, rent spontant kan jag tänka att det inte behövs.

Tycker du att hästen är för smal, kan du ge typ 100 g Soja, eller 150 g Foderjäst, det höjer kvoten MJ/Smrp lite vilket kan vara bra för fullblodshästar som ofta behöver en kvot upp emot 7.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Räcker det??

Okej, tack tack för svar. :) Okej, men då skippar jag Foderkritan & ger 100 gr Miner Grön istället (har det hemma).

Men om jag tar bort V.S.L, blir selen behovet täckt då?

Ja, liite smal är hon allt, gör inget om hon lägger på sej lite. Fast jag vet inte hur deras hö ha varit, ingen analys hade dom. Men kan jag lägga på lite Krafft Protein i stället (har det hemma)?
 
Sv: Räcker det??

Ja, det är selen i Miner Grön också så det räcker då med det :)

Ja, visst går det bra att ge typ 100 g Krafft Protein om du har det hemma! Det är ju nästan "samma sak" som soja om man ser till innehållet av protein.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 745
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 130
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 970
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 765
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp