Mirtai

Trådstartare
Behöver hjälp att fundera lite runt det här med radon

Vi har tittat på ett hus där det finns ett uppmätt radonvärde på 98. Mätningen är från 2006 och då värdet ansågs vara lågt har inga åtgärder gjorts för att sänka det. Dock har en övervåning byggts till 2011.

Enligt mäklaren är det markradon då värdet är lågt.

Jag kan ingenting om radon mer än att gränsvärdet är 200...

Är 98 ett ok värde? Vad ska man tänka på när det gäller radon?

Det är ett väldigt trevligt hus i ett perfekt område men vill gärna veta lite mer innan vi bestämmer oss :)

Sv: Radon

Radon är luftburet i den formen, så med god ventilation är det ingen fara. Jag kommer själv från ett område med mycket markradon och som sagt, se till att ventilationen är ordentlig så hade inte jag oroat mig.

Om det fortfarande är 98 i radonvärde hade jag inte oroat mig.
Om radonhalten är för hög brukar man sätta in fläktar för att ventilera bort det.
Man kan söka bidrag för det och då kunna få hjälp med en rejäl summa så man inte behöver lägga så mycket själv :D

Vad värdet är idag har vi ju tyvärr ingen aning om... Det gör mig inte mer positivt inställd att mätningen är så pass gammal!

Om huset har alla rätt utom just radonet så skulle jag iaf inte tveka på att köpa det.
Det går ju liksom att åtgärda med relativt enkla medel och det handlar inte om några gigantiska summor heller.

Tyvärr vet jag inte hur ofta man brukar/bör mäta radonet men jag tror inte man brukar kolla det speciellt ofta.
Men det borde ju gå att ta reda på :)

Man bör göra en ny mätning om den senaste är 10år eller äldre.
Man bör även göra en ny mätning vid ny, om, tillbyggnad eller om man ändrat ventilationen och mätningen kostar mellan 200-500kr att göra.

Inte överallt. Här har vi precis gjort en radonmätning (passade på när vi ändå var nere i grunden och rotade...) och den fick vi helt gratis. Kommunen betalar mot att de får veta resultat :)

Vad värdet är idag har vi ju tyvärr ingen aning om... Det gör mig inte mer positivt inställd att mätningen är så pass gammal!

Om ni köper huset så är det ju enkelt att göra en radonmätning som en del i besiktningen. Det är ju även möjligt att villkora köpet på att radonmätningen inte visar halter på över 200 (eller var ni upplever att gränsen går för att ni inte skulle vilja köpa huset pga radon).

Jag skulle inte kunna tänka mig att bo i ett hus med ett sånt högt värde utan att åtgärda det. En mätning måste också vara ordentligt gjord. Det ska mätas under eldningssäsongen och vara en långtidsmätning.

Jag har erfarenhet av att snabbmätning på sommaren mot en riktig på vintern gett extremt olika resultat. Det kan skilja mycket från rum till rum också.

Who rekommenderar nu en gräns på 100 becerel och anledningen till att Sverige inte följer det är, om jag förstår det rätt, samhällskostnaden.

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/gransvardet-for-radon-bor-sankas_7791354.svd

+ alla andra

Tack för era svar!

Efter att ha läst på lite så verkar det som att det finns en del markradon i stan så ett visst värde kommer ju finnas i alla hus.

Det som gör mig tveksam är dels att mätningen är gammal samt den diskussion som finns runt en ev sänkning av gränsvärdet. Det innebär ju att 98 helt plötsligt blir ett högt värde!

Nu tror jag att vi kommer passa på det här huset av andra anledningar men bra att ha kunskap inför framtiden :)

Ett värde på 98 är förknippat med en oerhört liten ökad cancerrisk. Förr var värdet i Sverige 400 men vi sänkte det för ca 10 år sen om jag minns rätt (jag var inblandad i riskbedömningen). Jag skulle mäta om. Dessutom är det viktigt att veta var värdet mättes, dvs vilken våning. 98 i källaren är verkligen inget att oroa sig för. Om jag minns rätt är normala bakgrundsvärden ca 50 i Sverige så så mycket lägre än så kommer man i regel inte.

Bra dessutom att kolla vad värdena ligger på i kommunen i övrigt för att undvika att köpa ett hus som ev blir något svårare att sälja. Att se över ventilationen är ju inte heller fel.

Om det fortfarande är 98 i radonvärde hade jag inte oroat mig.
Om radonhalten är för hög brukar man sätta in fläktar för att ventilera bort det.
Man kan söka bidrag för det och då kunna få hjälp med en rejäl summa så man inte behöver lägga så mycket själv :D

Men det är bara om radonhalten överstiger gränsvärdet.

Liknande trådar

Hemmet Hur pass rädda för radon är ni? Vi har tittat på ett hus som är byggt i blåbetong och som efter åtgärd (FTX-ventilation) har ett...
Svar
8
· Visningar
5 199
Senast: hvala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror
  • Hemmasittare

Hund, Katt, Andra Djur