Rådlös - Katt som gör ifrån sig inne

Disen

Trådstartare
Jag skriver egentligen å min sambos vägnar. Vi har en katt (som är helt hans och därmed hans ansvar) och hon bajsar inne.

Hon är idag 14 år, har bajsat inne sedan hon var 1 och hon och hennes bror började gå ute för första gången. Innan dess var hon helt rumsren.

Han vet inte vad han ska göra. Han ser till att hon får vara ute minst 1 gång om dagen och hon bajsar helst ute. Han håller rent och snyggt i kattlådan (där hon alltid kissar). Han har aldrig kunnat ta henne "på bar gärning", men det har jag en gång. Jag korrigerade och kastade ut henne. Efter det var det lugnt ganska länge, sen från ingenstans kom det tillbaka...

Det händer oftast på morgonen. Jag brukar hitta högen när jag stiger upp.

Kan tilläggas att hon är helt frisk. Hon får årligen vaccination och vet. undersökning. Bra foder och mycket stimulans.

Jag börjar lessna.

Alla råd mottages tacksamt från er med mycket erfarenhet och goda idéer.
 
Sv: Rådlös - Katt som gör ifrån sig inne

Precis bredvid kattlådan så är det en dörr in i pannrummet. Den är stängd pga att hon annars bajsar där inne under en hylla. Idag la hon dock en liten klutt där och en hög inne i tvättstugan i ett hörn. Inga fönster.
 
Sv: Rådlös - Katt som gör ifrån sig inne

Har de två lådor?

Många katter vill inte bajsa och kissa i samma låda.
 
Sv: Rådlös - Katt som gör ifrån sig inne

Ställ en extra låda på hennes "bajsplats", och flytta den efter ett tag till ett mer lämpligt ställe i närheten. Inte säkert det funkar när hon har rotat sin vana så länge men allt är ju värt ett försök.
 
Sv: Rådlös - Katt som gör ifrån sig inne

Åter tack för ditt tips.

Kan det verkligen vara såhär enkelt? :p

Jag ska prata med sambon. Kan hända att han har testat detta förut. Jag har bara varit med i bilden i ca 2 år.
 
Sv: Rådlös - Katt som gör ifrån sig inne

Sassys förslag är bra, ni kan även ställa matskålar vid de platserna senare när lådorna flyttas tillbaka igen.
 
Sv: Rådlös - Katt som gör ifrån sig inne

KL

Tack för era svar! Nu har vi en låda till och ska testa om detta fungerar. :)
 
Sv: Rådlös - Katt som gör ifrån sig inne

*Suck*

Tillbaks på ruta 1 känns det som. Flera tipps mottages gärna! Hon bajsar fortfarande utanför efter över en veckas test med två lådor. :crazy:
 
Sv: Rådlös - Katt som gör ifrån sig inne

Står lådan där hon bajsar eller bajsar hon på olika ställen varje gång?
 
Sv: Rådlös - Katt som gör ifrån sig inne

Svar till båda

Lådan står där hon bajsar, men hon lägger ändå bajsen brevid. Hon har en väldigt fin och bra sand, Ever Clean. Hon har inga problem med att kissa i den.
 
Sv: Rådlös - Katt som gör ifrån sig inne

Vilket klurigt problem...

Min ena sitter med alla fyra tassarna uppe på kanten när han bajsar och det har hänt att han snurrat runt och bytt ställning osv så att han suttit med rumpan utanför lådan istället för över den.

Ett klassiskt tips brukar ju - förutom att sätta ut fler lådor och städa oftare, som ni ju redan gjort! - vara att storstäda där katten brukar misslyckas och sedan sätta ut matskålar där. Många katter vill av självklara skäl inte göra ifrån sej vid maten.
Men nu finns kanske en risk - i och med att den bajsar alldeles bredvid lådan - att den inte vill använda lådan alls om du ställer mat precis intill...

Klurigt som sagt!

/Swat
 
Sv: Rådlös - Katt som gör ifrån sig inne

Ja, hon är en hel vetenskap denna katten...

Vi har funderat på att testa med att flytta maten, men då kommer problemet med att det är en dörr precis där som vi använder mycket. Lådan gör redan passagen svårare :crazy:

Jag har röstat för att hon får bli permanent utekatt! En fodrad låda borde räcka. Hon har ju päls efter Russian Blue så hon borde inte frysa :angel::D
 
Sv: Rådlös - Katt som gör ifrån sig inne

Galet tips, men börjar ni bli lite desperata så :D ;)

Tag en lagom stor bit kartong.
Limma fast torrfoder med 5 cm mellanrum över hela skivan (superlim fungerar utmärkt!)
Låt torka!
Lägg sedan skivan där katten brukar bajsa.
I och med att det inte är en skål eller liknande så kanske detta stör er mer, men ändå avhjälper problemet...

/Swat
 
Sv: Rådlös - Katt som gör ifrån sig inne

Åh, inte helt tokigt. Hon skulle säkert käka upp kulorna... med lim och allt! Men det är något jag ska redovisa för den konstnärliga sambon :idea:

Tack, vis som alltid :D
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
791
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 920
Senast: Lager
·
Övr. Hund Åh sliter mitt hår! :arghh: Fick hem en 4 månaders boxervalp förra helgen. Super fin och följsam! Uppfödaren har lagt ner mycket tid på...
Svar
13
· Visningar
1 718
Senast: Lampan
·
Katthälsa Min katt har sedan några veckor tillbaka börjat skita på konstiga ställen. Hon har tidigare alltid varit helt 100% rumsren och gått på...
Svar
13
· Visningar
10 053

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp