Kalaspinglan

Trådstartare
Jag är intresserad av det här med räddning. Är det någon här som håller på med det, eller vet vad det innebär med träning och utövning... Jag har letat lite på internet med hittar ingen "nybörjarvänlig" information.

Tack på förhand
Pinglan

Sv: Räddning

min nästa vovve ska bli räddningshund om den visar sig ha de rätta anlagen. för att få påbörja utbildningen får hunden vara max 3,5 år gammal och den ska ha startat klass 1 eller apellklass lydnad, och så tror jag att den ska ha genomfört ett MH.

Jag tror att det är lägst 3:e pris LKL 1 eller godkänd AKL bruks. (MH måste de ha innan de startar appellen) :) Så det är inte så jättehöga krav. Men däremot så får man ju sedan inte missa ett endaste prov tror jag *huga* Men så spännande och intressant är det!!!

Hemma så startade de en träningsgrupp som träffades och tränade inför dessa stora prov. Vad de nu heter...

Tippan skrev:
Jag tror att det är lägst 3:e pris LKL 1 eller godkänd AKL bruks. (MH måste de ha innan de startar appellen) :) Så det är inte så jättehöga krav. Men däremot så får man ju sedan inte missa ett endaste prov tror jag *huga* Men så spännande och intressant är det!!!

Hemma så startade de en träningsgrupp som träffades och tränade inför dessa stora prov. Vad de nu heter...

Om jag inte är helt ute och cyklar så får du/hunde missa en gång på
ett utav proven..

LKL 1, AKL bruks, MH, appellen??!??! :) Tänk på att jag är totalt nybörjare när det gäller sånt här.. jag har bara jagat med mina gamla hundar... *L*

Med tanke på den lydnad som krävs, kanske inte en Ridgeback är lämplig som räddningshund???!

Pinglan

LKL1 = lätt klass 1 (lydnad)
AKL = apellklass
MH = mentaltest hund
apellklass = lydnadsklass som liknar lätt klass 1, men som har lite andra moment med, bl a framförgående (?). den är mest till för hundar som ska tävla andra bruksklasser.

det är inte rasen, utan hunden som är viktigast. rr är inte bland de vanligare, varför vet jag inte.

I appellen så ingår det även en sök, spår eller rapportdel! Så det är en hel dag att vara ute på bruksprov *mysigt som f#n*

Först så kör man specialen som består av spår+budföring, sök+budföring eller rapport+budföring.

Sen är det lydnad:
Platsliggning 3 min (30 m)
Linförighet
Framförgående
Fritt följ
Läggande under gång
Inkallning
Apportering
Hopp över hinder

(Ibland gör man platsliggningen innan specialen...)

I lydnadsklass 1 är det:
Platsliggning 2 min (20 m)
Tandvisning
Linförighet
Frittfölj
Läggande under gång
Inkallning
Ställande under gång
Hopp över hinder

Kalaspinglan skrev:
Jag är intresserad av det här med räddning. Är det någon här som håller på med det, eller vet vad det innebär med träning och utövning... Jag har letat lite på internet med hittar ingen "nybörjarvänlig" information.

hej!

Vi håller på med räddning, men har lagt det lite på is
pga av leo har haft problem med andra hanar..
eftersom en räddningshund måste kunna jobba med andra
hundar så valde vi att inte göra prov nr två i sommar
utan ska försöka att göra det nu snart istället då
han fungerar MYCKET bättre med andra hanar idag!
( proven inehåller ett moment som kallas "hundmöte",
hunden ska då gå förbi två stycken hundar, utan att reagera
nämnvärt, Leo regaerade en hel del på inträdesprovet
men gjorde allt annat mkt bra så han blev godkänd, men med
tillsägelse att träna bort problemet tills nästa prov)

Iallafall din hund ska vara minst 1 år vid inträdesprovet
och högst 3.5, den ska vara frisk, vaccinerad, ha genomfört
MH, samt ha genomfört lydnadsklass 1, med minst 100poäng
( eller apellklass)

Det är väldigt mycket träning att hålla på med räddning
och det tar mycket tid, men det är väldigt roligt :)

Vi har en sida om räddningshundar i värmland, den inehåller
mycket bra och nyttig information!

http://workingdogs.cjb.net/

hoppas sidan ska hjälpa dig lite!

MVH julia

jag har varit figurant på räddning, Idak här på buke har en räddningsschäfer och är själv nu utbildad till förare fråga henne ;)

Jag tycker räddning verkar så intressant och kul. Hoppas min blivande vovve ska komma så långt att vi kan börja med räddning. Nu har jag efter många om och men bestämt ras. Många motgångar, oseriösa uppfödare, sönderavlade raser osv. Nu är ras bestämt :)

cillamuffins skrev:
LKL1 = lätt klass 1 (lydnad)

det är inte rasen, utan hunden som är viktigast. rr är inte bland de vanligare, varför vet jag inte.

R.R är en ganska reserverad hund och det är inte så lyckat om man ska rädda främmande människor. Men det finns naturligtvis individer även där.

Nu väcker jag liv i en jättegammal tråd!

Anledningen är att jag funderar på att ev utbilda min hund (jaktgolden med turbomotor) till räddningshund men eftersom jag är helt grön på området så vill jag gärna veta mer.

De regler och bestämmelser som står nämna tidigare i den här tråden, gäller de fortfarande?

Tacksam för all info! Har även pratat med min hundinstruktör och fått lite telefonnummer osv. men tänkte det kunde vara värt att posta en fråga även på Buke.

Liknande trådar

Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
995
Senast: Niyama
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 694
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 869
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
521

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka