Räddad undan grymt öde

(NK)
När Linda-Maria Sjötun fick höra talas om Òsk-hjälpen tvekade hon inte en sekund.
Ytterligare en häst hade hon redan bestämt sig för att skaffa och gick det då att rädda liv samtidigt så rådde ingen tvekan.
-Hästarna är jättefina. Det är ju hemskt det de gör med dem, säger hon.

http://www.kuriren.nu/nyheter/artikel.aspx?articleid=3276391

Sv: Räddad undan grymt öde

Fölslakt tillhör vardagen på Island, eftersom nötkött inte är lika vanligt där som hos oss i Sverige så äter man hästkött. Fölkött är att jämställa med vårat kalvkött, märkligt nog är det ingen som höjer på ögonbrynen för det. Finns det någon kalv som räddats från sitt grymma öde?

Dessa föl går till slakt, och blir mat, som alla andra djur vi sedan konsumerar.
”Ett grymt öde”draddas däremot de kragbjörnar man i Kina håller i så små burar, att dom inte kan vända sig , för att tappa (med tappningsapparaturen konstant inopererad) på deras galla, som man sedan använder i humanmedicin.
Det är fruktansvärda förhållanden dessa björna lever i, ibland 10 till 15 år. Det är ett grymt öde, döden skulle nog vara en befrielse för dessa arma djur!

Ja, jag gillar inte att man marknadsför detta som något grymt och felaktigt. Att slakta djur är grymt, för dessa bönder är det vardagen precis som det är för våra köttbönder i Sverige. Denna organisation betalar enligt dom själva mellan 4000-5000 kr per föl, det ska jämställas med vad dessa bönder får betalt från slakteriet för ett föl och det är under tusenlappen. I mina ögon måste det då bli oerhört attraktivt för dessa bönder att sälja fölen vidare, så frågan är om inte dom har hittat en ny mjölko och kanske rentav utökar sin verksamhet pga det.

Vi kanske skall starta en kalvräddningstjänst:rofl::rofl:
Det kan dock knappast bli lika lukrativt som fölräddningen verkar vara. Som ja förstår det betalar folk här i sverige fullt pris för ostammade föl.
PL

Svar ja, många föl från Island landar i samma prisnivå som ett välstammat föl här i Sverige. För mig är det en gåta hur vuxna människor kan gå på den här typen av marknadsföring, jag vet att många vill ha den isländskt uppfödda hästen pga dess mentalitet. Men ett föl blir vad man gör den till, och ursprunget lär bli ett minne blott. I slutändan har man ändå den där trädgårdsuppfödda, fräcka hästen som man egentligen inte ville ha men ändå har skapat.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka